Wielu z nas posiada przynajmniej jedno konto poczty e-mail. Mamy też takie, o których nawet nie pamiętamy. Zastanawialiście się kiedyś, co dzieje się z nieużywanym kontem? Odpowiadamy!
E-mail jest potrzeby do korzystania z wielu internetowych usług, zakładania kont w mediach społecznościowych, zakupów online oraz – oczywiście – korespondencji. Wiele osób ma często więcej niż jedno konto poczty elektronicznej, co nie oznacza, że korzystają ze wszystkich. Czy wiesz, że nieużywane konto zostaje zlikwidowane?
Nie logujesz się, możesz stracić
Dlaczego tak się dzieje? Usługodawcy poczty elektronicznej często zastrzegają w swoich regulaminach możliwość usunięcia nieaktywnych kont. Regulamin akceptujemy w chwili założenia konta pocztowego. Usunięcie konta następuje po określonym czasie braku aktywności ze strony użytkownika. Czym jest brak aktywności? W praktyce oznacza to, że nie logujemy się na nasze konto. A jakie są skutki usunięcia konta? To brak dostępu do skrzynki, czyli do wszystkich treści, które w niej były.
Niekontrolowana utrata dostępu do własnej poczty to także inne konsekwencje. Możemy stracić nie tylko dostęp do otrzymanych wiadomości, ale i możliwość korzystania z konta na portalu społecznościowym, z którym powiązane było konto pocztowe.
Zdarza się, że skrzynkę poczty elektronicznej założyliśmy wyłącznie na potrzeby logowania się na portalach społecznościowych. Na co dzień z niej nie korzystamy. Jeśli przy zakładaniu konta w social mediach nie podamy alternatywnego adresu, z którego również będziemy mieli dostęp do tego konta, to w momencie automatycznego zamknięcia skrzynki e-mail utracimy również możliwość dostępu do konta społecznościowego i jego zawartości.
Dlatego, powinniśmy co jakiś czas logować się na naszą skrzynkę poczty e-mail, aby nie została automatycznie wyłączona!
Aktywność to podstawa
Usługodawcy poczty elektronicznej informują, co należy zrobić, aby uchronić się przed automatycznym usunięciem konta poczty elektronicznej. Najczęściej wystarczy zalogować się na swoją skrzynkę raz na jakiś czas.
Przypominamy zatem, o czym informują usługodawcy najpopularniejszych w Polsce serwisów w swoich regulaminach.
- Gmail:
Jeśli nieaktywność w Gmailu, na dysku Google (w tym w dokumentach, arkuszach, prezentacjach, rysunkach, formularzach, jamboard i witrynach Google) lub w zdjęciach trwa już 2 lata, Google może usunąć wszystkie dane z usługi. Wcześniej otrzymasz odpowiednią informację mailem oraz powiadomienia w usługach Google. Usługodawca będzie starał się z Tobą skontaktować, co najmniej 3 miesiące przed planowanym usunięciem treści. Aby zapobiec usunięciu treści – wykaż się aktywnością w danej usłudze.
Jeśli na przykład od 2 lat nie korzystasz z usługi Zdjęcia, ale za to regularnie wchodzisz na Dysk i pocztę Gmail, usunięta zostanie wyłącznie zawartość usługi Zdjęć Google. Treści przechowywane w Gmailu i na Dysku (w tym w plikach dokumentów, arkuszy, prezentacji, rysunków, formularzy i jamboard) nie zostaną usunięte (jeśli wykazujesz aktywność w tych usługach).
Więcej na temat polityki Google w sprawie braku aktywności użytkowników znajdziesz na stronie – sprawdź.
- Onet (m.in. op.pl, onet.pl, onet.eu):
Usunięcie nieaktywnego konta wraz z zawartością może nastąpić w przypadku braku aktywności powyżej 12 miesięcy. By być aktywnym wystarczy zalogować się i skorzystać z poczty w ciągu tego czasu.
Więcej informacji o postępowaniu tego usługodawcy w przypadku braku aktywności użytkownika znajdziesz w regulaminie (pkt. 7, art. 7.3, ust. i).
- o2 (o2.pl, tlen.pl, go2.pl i prokonto.pl):
Usunięcie nieaktywnego konta wraz z zawartością może nastąpić w przypadku, gdy w ciągu 60 dni nie nastąpiło przynajmniej jedno logowanie na to konto lub logowanie związane z korzystaniem z innych usług świadczonych przez usługodawcę, które wymagają podania loginu i hasła stosowanego przez użytkownika do logowania do usługi poczty elektronicznej.
Więcej informacji o postępowaniu usługodawcy w przypadku braku aktywności użytkownika znajdziesz w regulaminie (Rozdział II, art. 24).
- WP.pl:
Usunięcie konta wraz z zawartością następuje w momencie braku zalogowania do swojego konta przez 180 dni.
Więcej informacji o postępowaniu usługodawcy w przypadku braku aktywności użytkownika znajdziesz w regulaminie (pkt. IV, art. 3, ust. b).
Pamiętaj! Jeśli zależy Ci na dostępnie do konta – warto co jakiś czas się na nie logować.
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji