Przed nami długie weekendy i wakacyjne podróże. Warto przed wymarzonym urlopem zadbać o bezpieczeństwo i zlecić sezonowy przegląd samochodu – najlepiej na około 2 tygodnie przed wyjazdem, aby zdążyć z ewentualnymi naprawami auta. Eksperci Oferia.pl radzą, na co zwrócić szczególną uwagę przed dłuższą trasą i jak zredukować koszty przeglądu i napraw. Jak wynika z danych Ministerstwa  Finansów  w marcu 2011 samochody w wieku powyżej 10 lat były najliczniej reprezentowaną

Przed nami długie weekendy i wakacyjne podróże. Warto przed wymarzonym urlopem zadbać o bezpieczeństwo i zlecić sezonowy przegląd samochodu – najlepiej na około 2 tygodnie przed wyjazdem, aby zdążyć z ewentualnymi naprawami auta. Eksperci Oferia.pl radzą, na co zwrócić szczególną uwagę przed dłuższą trasą i jak zredukować koszty przeglądu i napraw.

Jak wynika z danych Ministerstwa  Finansów  w marcu 2011 samochody w wieku powyżej 10 lat były najliczniej reprezentowaną grupą importowanych aut używanych i stanowiły ponad 47% wszystkich sprowadzonych samochodów. Jazda używanym, starszym autem wiąże się z koniecznością regularnych przeglądów technicznych. Jeszcze w 2006 roku niemal jedna trzecia Polaków (32%) odpowiedzialnych za naprawy samochodu w gospodarstwie domowym samodzielnie wykonywała czynności związane z bieżącą konserwacją i serwisowaniem auta – wynika z badania przeprowadzonego przez TNS OBOP i TNS Infratest. Powodem tego były nie tylko ceny usług w warsztatach, ale także wiek naszych aut – średnio 14 lat. Są to często pojazdy o dość prostej budowie, które łatwiej naprawić we własnym zakresie.  Niestety -również bardziej awaryjne z racji wieku.

Ekspert forum Oferia.pl Maciej Czubak ostrzega: „Nie wszystkie problemy można zdiagnozować w domowym warsztacie. Kierowcy często nie są w stanie sami wykryć drobnych nieszczelności, spadku jakości płynu chłodniczego czy wycieku płynu hamulcowego, stanu zawieszenia i geometrii pojazdu. Absolutne minimum dla bezpieczeństwa to przegląd techniczny raz do roku. Z doświadczenia wiem, że kierowcy nie dokonują przeglądów pozornie sprawnych aut, a nawet drobna, niewidoczna usterka może doprowadzić do znacznie większej i kosztownej w naprawie awarii.”

Jak znaleźć dobry warsztat w swojej okolicy a zarazem nie przepłacić za usługę? Warto zajrzeć na portal Oferia.pl gdzie w kategorii „Motoryzacja, Transport” znaleźć można wykonawców z tej dziedziny (m.in. warsztaty samochodowe, blacharskie, lakiernicze) i zapoznać się z ich oceną, wystawioną przez internautów. Wystarczy złożyć zlecenie na przeprowadzenie sezonowego przeglądu lub naprawy auta a właściciele warsztatów samochodowych będą konkurować o jego realizację, oferując atrakcyjne warunki. „Zlecając usługi na Oferia.pl można uzyskać ceny niższe o ponad 30%. To dobry argument, by w tym roku zadbać o bezpieczeństwo na trasie i oddać auto w ręce fachowców.” – radzi Hanna Jarosiewicz z portalu Oferia.pl.
Wyjazd na wakacje czy długi weekend oznacza zwykle samochód w pełni obciążony pasażerami i bagażem, jazdę na długim dystansie i z prędkościami większymi niż po mieście. Dla samochodu, szczególnie nieco starszego, to duże obciążenie. Jakie elementy warto sprawdzić przed wyjazdem w długą trasę, aby uniknąć stresu i bezpiecznie dojechać do celu?
Układ hamulcowy, stan klocków, tarcz i szczęk to gwarant naszego bezpieczeństwa na długiej trasie. Jest to jeden z elementów bez którego człowiek nie mógłby skutecznie poruszać się po drodze publicznej.

Amortyzatory z kolei gwarantują odpowiedni docisk do nadwozia i kontakt kół z nawierzchnią – to dzięki dobremu stanowi technicznemu „sprężyn” możemy uniknąć wpadnięcia w poślizg i skrócić drogę hamowania. Częstymi przypadłościami po zimie są uszkodzenia wynikające z nieuwagi kierowcy podczas jazdy w zaspach czy zamarzniętych koleinach: połamane wahacze, wybite drążki kierownicze. Przed długą trasą należy też sprawdzić stan bieżnika w oponach, który odpowiada za przyczepność samochodu oraz drogę hamowania a także ciśnienie w kołach, które wpływa m.in. na spalanie paliwa, komfort jazdy, charakterystykę prowadzenia samochodu a nawet zwiększone ryzyko „złapania gumy”. Kolejny punkt sprawdzany w warsztacie to układ chłodzenia silnika, szczególnie istotny element zabezpieczający przed przegrzaniem w wakacyjnych korkach, oraz klimatyzacja. Często po zimie konieczne jest napełnienie układu klimatyzacji, jego dezynfekcja i wymiana filtrów. Taki zabieg wpłynie na higienę i komfort jazdy. Serwisant sprawdzi też stan obwodów elektrycznych i akumulatora – to ważne jeśli planujemy długą podróż, gdyż w ten sposób minimalizujemy ryzyko unieruchomienia pojazdu. Zdiagnozowane zostaną także poziom i jakość płynów – oleju silnikowego, płynu hamulcowego i chłodniczego. Surowa  zima mogła wpłynąć niekorzystnie na stan wewnętrznych instalacji: zamarznięcie przewodów elektrycznych, płynów w zbiornikach spryskiwaczy czy lub wytrącanie się parafiny w dieslach.  „Częstym błędem kierowców bywa też jazda do ostatniej kropli paliwa. Na dnie zbiornika osadzają się zanieczyszczenia paliwa, powodując zapychanie układu paliwowego prowadząc w efekcie o unieruchomienia pojazdu. Poza tym lepiej dla auta nie odciągać terminu wymiany filtra paliwowego, najlepiej zrobić to przed dłuższą trasą.” – radzi Maciej Czubak.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj