Każda firma, która planuje podbić rynek, musi dysponować spójnym, dobrze przemyślanym oraz prawidłowo skonstruowanym wizerunkiem. Jego budowanie od podstaw jest określane mianem brandingu. Niekiedy zachodzi konieczność całkowitej zmiany już istniejącego wizerunku i wtedy firmy korzystają z przeciwieństwa brandingu – rebrandingu. W sytuacji, kiedy wprowadzone zmiany są raczej kosmetyczne i nie powodują powołania do życia nowej marki, mamy natomiast do czynienia z odświeżeniem (liftingiem) wizerunku marki.
Na czym polega profesjonalny branding?
Branding jest jedną z usług, które w swoim portfolio posiada każda profesjonalna agencja brandingowa. Jest to złożony i skomplikowany proces, którego głównym celem jest budowanie świadomości marki. Branding polega na kreowaniu i utrwalaniu w pamięci odbiorców wizerunku firmy oraz wszystkich pozytywnych cech bezpośrednio z nią związanych. Ma na celu stworzenie kompletnej, dobrze rozpoznawalnej i spójnej wewnętrznie marki, która będzie skutecznie odróżniała się od konkurencyjnych podmiotów działających w tej samej branży. W ramach brandingu prowadzone są szeroko zakrojone działania, które opierają się na pozyskanych z pewnych źródeł, wiarygodnych analizach i badaniach rynku.
Branding to skomplikowany i rozbudowany proces, który wymaga odpowiedniego planowania oraz realizacji według ściśle określonych wytycznych. Oprócz samych działań opierających się na planowaniu, branding zakłada także opracowanie kompletnej identyfikacji wizualnej nowej marki, czyli całej zewnętrznej otoczki, która będzie jej towarzyszyła przez cały okres istnienia. Agencja brandingowa w ramach brandingu tworzy m. in. projekt logo, nazwę, projektuje strategie komunikacji z odbiorcami oraz podejmuje działania, które mają na celu zakorzenienie marki w świadomości odbiorców, co jest swoistym kluczem do sukcesu.
Rebranding a odświeżenie wizerunku – czym różnią się te działania?
Swoistym przeciwieństwem brandingu jest rebranding, który możemy określić jako działanie mające na celu zmianę postrzegania już istniejącej marki przez odbiorców jej usług. Ma on za zadanie nadanie firmie zupełnie nowych cech i tym samym powołanie do życia nowego podmiotu. Działania podejmowane w ramach rebrandingu stanową prawdziwą rewolucję w życiu i funkcjonowaniu firmy, która kończy się jej odrodzeniem na nowo i rozpoczęciem działań w lepszy, gwarantujący sukces sposób. Rebranding, podobnie jak branding realizuje agencja brandingowa, czyli specjalista od kreowania wizerunku firm i marek.
Rebranding polega na całkowitej zmianie pozycjonowania i strategii marki. Nie zawsze jednak podejmowanie tak drastycznych i zdecydowanych działań będzie miało swoje uzasadnienie. W większości przypadków zupełnie wystarczające okazuje się odświeżenie marki. Są to działania związane z rozwojem rynku, produktów lub usług oraz dążeniem firmy do lepszego dostosowania się do zmieniających się warunków zewnętrznych. Zazwyczaj odświeżenie marki obejmuje zmianę wybranych aspektów jej funkcjonowania, w tym np. lifting loga, zmianę sposobu komunikacji z odbiorcami lub przebudowę strony internetowej. Zmiany te z punktu widzenia klienta pozostają raczej kosmetyczne, aczkolwiek nie mniej skutecznie podnoszą atrakcyjność marki w jego oczach.