W rozumieniu szeroko rozumianego pojęcia, jakim są badania marketingowe każde jednorazowe badanie wykonywane na zlecenie klienta jest badaniem pierwotnym.
Każde przedsiębiorstwo niezależnie czy jest podmiotem produkcyjnym czy usługowym wskazane jest na dostosowanie swoich produktów, usług do oczekiwań klienta, by w pełni go zadowolić. Przedsiębiorcy borykają się między innymi z problemem związanym czy będzie istniał w danym środowisku, otoczeniu popyt na dobro, które wytwarzają. Praktycznie nie dowie się prędzej do póki, do póty nie zaryzykuje. Związku z tym z pomocą przychodzą badania marketingowe, aby częściowo, bądź całkowicie oszacować możliwości osiągnięcia sukcesu na danym rynku.
W tym też celu firmy decydują się na przeprowadzenie jednego z takich badań. Niestety zasadniczym problemem badania pierwotnego jest szacunkowo dość wysoka cena, dlatego też wielu przedsiębiorców obchodzi się smakiem. Ponieważ koszt takiego badania w zależności od problematyki, ilości pytań oraz liczny respondentów jest zróżnicowany i może sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Są to ogromne pieniądze w związku z tym, mało kogo stać na przeprowadzenie takiego badania z chwilą kiedy chce założyć własny biznes.
Badanie pierwotne można przeprowadzić na wiele sposobów. W zależności od problematyki dostępne są różnego rodzaju metody oraz techniki badawcze.
mBrokers.pl