W brew jakimkolwiek sugestią, najważniejszym czynnikiem wpływającym na popyt produktu jest cena. To ona ma bezpośredni wpływ, czy konsument sięgnie po dany produkt. To właśnie cena w rozumieniu psychologicznym decyduje, czy produkt będzie lepiej, bądź też gorzej spostrzegany przez kupujących.
Dlatego też na tej podstawie, kiedy producent chce wprowadzić produkt, bądź też usługę na rynek, musi jasno sprecyzować, po jakiej cenie będzie sprzedawał produkty, czy też świadczył usługi na rynku. W związku z tym, wykorzystuje się badanie cenowe, które ma za zadanie określić poziom równowagi cenowej. Tak aby konsument był gotów po określonej cenie nabyć produkt, a producent był skłonny po tejże cenie go sprzedać.
Badanie cenowe można również przeprowadzić podczas żywota produktu na rynku, aby określić, czy aby na pewno obecny pułap cenowy generuje najwyższy możliwy dochód dla przedsiębiorcy. Ponieważ może się okazać, iż z chwilą obniżenia ceny produktu o kilka procent diametralnie wzrośnie popyt. Co może mieć swoje odzwierciedlenie podczas zbliżającego, bądź trwającego na rynku kryzysu.
Badanie te można również stosować w celu określenia planowanych wydatków np. z racji zbliżających się świąt. Można takie badanie podzielić na kilka segmentów, Np. na ogół planowanych wydatków na zakup prezentów, bądź też na ogół planowanych wydatków związku z przygotowaniami do świąt. Ten rodzaj badania jest objęty swoistym wyjątkiem, ponieważ, w celu jego przeprowadzenia możemy wykorzystać większość dostępnych metod badawczych.
Lecz pozostałe badania cenowe powinno się przeprowadzać metodą CAPI, aby były najbardziej efektywne i rzetelne. Oprócz tego powinno się określić docelową grupę osób, jak i jej liczbę, które wezmą udział w badaniu. Grupa ta powinna być adekwatna do grupy potencjalnych konsumentów.