Pracujesz w agencji reklamowej? A może prowadzisz własny biznes i wciąż zastanawiasz się nad nowymi sposobami pozyskiwania klientów? Od osoby zajmującej się marketingiem nieustannie oczekuje się nowych pomysłów. Doskwiera Ci ich brak? Poznaj 5 źródeł inspiracji w marketingu i dowiedz się, jak wyzwolić swoją kreatywność.
1. Konsumuj treści
Praca kreatywna jest specyficzna. Wymaga utrzymywania higieny umysłu oraz nieustannego zdobywania dobrych wzorców. Nie ma lepszego sposobu inspiracji, niż zapoznawanie się z pracą innych twórców.
Pamiętaj jednak, że pomysły na nowe kampanie reklamowe nie pojawiają się wyłącznie w trakcie obcowania z zagadnieniami marketingu. Wręcz przeciwnie. Dlatego nie ograniczaj się do przeglądania działań konkurencji. Inspirację może wyzwolić dobra powieść, wizyta w muzeum, a nawet najnowszy odcinek Twojego ulubionego serialu.
Skuteczne tworzenie treści jest nieodłącznie związane z ich konsumowaniem. Nigdy nie będziesz dobrym twórcą, jeżeli nie lubisz obcowania z dziełami innych. Zwróć uwagę na biografie najlepszych pisarzy – większość z nich poświęca tyle samo czasu na czytanie innych autorów, co na pisanie.
2. Twórz treści
Masz trudności z rozpoczęciem projektu? Wena nigdy nie powinna być warunkiem przystąpienia do pracy. Natchnienie pojawia się najczęściej dopiero w trakcie tworzenia. Nie marnuj czasu przed pustą kartką lub ekranem komputera. Zrób rozgrzewkę!
Nie zamykaj się wyłącznie na tworzenie treści zawodowej. Na początku spróbuj zrobić coś wyłącznie dla siebie. Najlepiej w formacie spójnym z Twoim planem pracy. Masz zamiar napisać ofertę? Zacznij od opisania tego, co widzisz w swoim pokoju. Tworzysz reklamę graficzną? Poświęć 15 minut na stworzenie swojej wizytówki lub mema, który wrzucisz na serwis społecznościowy. Szybko przekonasz się, że Twój umysł rozgrzewa się w bardzo podobny sposób, co Twoje mięśnie.
Kreatywności nie da się zamknąć w sztywne ramy, obowiązujące w innych zawodach. Przytłaczająca większość osób nigdy nie będzie w stanie efektywnie tworzyć przez 8 godzin dziennie. Dlatego w razie kompletnego braku pomysłów – nie bój się wrócić do punktu pierwszego.
3. Śledź wydarzenia z branży reklamowej
Trzymaj rękę na pulsie! Regularna lektura czasopism oraz portali internetowych poświęconych Twojej branży przyniesie Ci mnóstwo korzyści. Nie tylko dowiesz się, co robi Twoja konkurencja. Będziesz mógł też określić kierunki rozwoju marketingu i lepiej zrozumieć potrzeby klientów.
Warto jednak zachować tu pewien dystans. Bezmyślne kopiowanie rozwiązań konkurencji może przynieść skutki odwrotne do zamierzonych. Zawsze miej na uwadze, że opisywane kampanie i rozwiązania zostały już zrealizowane (i to pewnie nie raz). Największe sukcesy zawsze osiągniesz tworząc coś oryginalnego.
4. Notuj swoje pomysły
Nigdy nie wiesz, kiedy pojawi się pomysł na świetną reklamę. Nie marnuj żadnego z nich! Zadbaj o to, aby zawsze mieć pod ręką miejsce, w którym będziesz mógł je zapisywać. Dla wielbicieli klasyki – może to być notes lub zeszyt. W większości przypadków sprawdza się też telefon komórkowy lub tablet.
Nie skupiaj się wyłącznie na skomplikowanych pomysłach na całe kampanie. Notuj interesujące Cię dialogi, chwytliwe slogany lub obrazy, które poruszyły Twoje emocje. Przy każdym spostrzeżeniu postaraj się też zapisać, w jaki sposób możesz ten pomysł wykorzystać w swojej codziennej pracy. Dzięki temu błyskawicznie zgromadzisz materiał, który znacznie ułatwi Ci wykonywanie zadań.
5. Pielęgnuj kreatywność
Jeżeli świadomie podejdziesz do rozwijania swojej kreatywności, częściej będziesz mógł korzystać z jej owoców. Po pierwsze – zastanów się w jakich momentach przychodzą Ci do głowy najlepsze pomysły. Następnie postaraj się regularnie odtwarzać te okoliczności.
Czy jesteś bardziej kreatywny w samotności? A może potrzebujesz towarzystwa innych ludzi? Być może istnieją też miejsca lub aktywności, które szczególnie pobudzają Twoją kreatywność (np. spacer w parku lub weekendowy wypad za miasto).
Kreatywność wymaga dystansu i odpoczynku. Dlatego nie skupiaj się wyłącznie na pracy. Pamiętaj, że to otaczający Cię świat jest najlepszym źródłem inspiracji. Musisz tylko nauczyć się, jak wybierać to, co jest Ci najbardziej potrzebne.
Wpis gościnny portalu o copywritingu https://zarabiajnapisaniu.com/