pan z laptopem

Jako przedsiębiorca co jakiś czas musisz dokonywać analizy sprzedaży. Czasem wiąże się ona ze zmianą wyceny usług lub wyceny produktów. Podpowiadamy jak się do niej zabrać i co ma wpływ na ostateczną cenę?

Wycena produktów – wiele czynników

Jeżeli sprzedajemy produkty, mamy nieco ułatwione zadanie. Zwłaszcza, gdy nie jesteśmy ich producentem a jedynie pośrednikiem. Handel sprzętem elektronicznym, żywnością czy ubraniami ma jedną zasadniczą zaletę – ktoś już te produkty wycenił a m je kupiliśmy. Teraz należy jedynie dopisać marżę, czyli nasz zysk i już możemy sprzedawać. Jednak jak to zrobić? Wszystko zależy od tego, jaki charakter ma nasz biznes i co sprzedajemy. Jako przykładem posłużymy się sklepem z markowym sprzętem elektronicznym. Niezależnie, czy otwieramy sklep w Warszawie, Toruniu czy Hajnówce, w każdym z tych miast będziemy żądali wysokich cen. Sprzedajemy luksusowy produkt, więc chętni na niego muszą zapłacić więcej. Inaczej będzie w przypadku sklepu monopolowego. Nasze ceny będą dostosowane do konkurencji. Piwo można kupić w niemal każdym sklepie, dlatego chcąc przyciągnąć klientów będziemy musieli o nich walczyć. Nie mniej pamiętaj, kopiowanie cen od innych jest bardzo złą strategią.

Wycena usług – liczy się region

W przypadku wyceny usług, ostateczna cena będzie różna w niemal każdej firmie. Wpływ na to mają dwa podstawowe czynniki: region działania i branża. Jeżeli planujemy zbudować dom, to zupełnie inny będzie jego koszt na przedmieściach Warszawy i inny na wsi na Podlasiu. I nie chodzi tu wyłącznie o cenę ziemi, ale przede wszystkim koszt materiałów i usług. Nie wszystkie rzeczy zrobimy sami i trzeba będzie wezwać fachowców. Ekipa budowlana z Warszawy zażąda wyższej stawki niż z okolic Augustowa. Dlaczego? W Warszawie zarabia się więcej, ludzie są bogatsi, więc i ceny są wyższe. Różnicę w wycenie usług widać także na przykładzie różnych branż. Dlaczego lekarz za 15-minutową wizytę bierze 150 złotych a taksówkarz za przejechanie pięciu kilometrów w tym samym czasie kasuje „jedynie” 40 złotych? Nie da się jednoznacznie udzielić odpowiedzi na to pytanie. Są to ceny rynkowe, do których większość nowych przedsiębiorców z reguły się dostosowuje. Jednak dają one szansę na zaistnienie w świadomości potencjalnych klientów.

Istnieją jednak sposoby, dzięki którym niezależnie od regionu, będziesz w stanie zarabiać tak dobrze jak tylko sobie tego zażyczysz.

Budżet firmy – pamiętaj o nim

Niezależnie od tego, czy sprzedajesz towary czy usługi, musisz mieć na uwadze budżet firmy. Bez niego niemożliwe jest dobre prowadzenie żadnego przedsiębiorstwa. Na tej stronie dowiesz się, jak go opracować w taki sposób, by przynosił jak największe zyski. To niezwykle ważne narzędzie, ponieważ bez prawidłowo opracowanego budżetu firmy w dłuższym okresie czasu sobie nie poradzimy. Budżet pozwala nam kontrolować wpływy i wydatki. Dzięki niemu w każdej chwili jesteśmy w stanie oszacować w jakiej aktualnie kondycji finansowej znajduje się firma. Umiejętne prowadzenie budżetu sprawi, że będziesz w stanie dostarczać do swojej tyle kapitału ile tylko będziesz chciał.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj