Pogoda w środku lata często kusi osoby pracujące, szczególnie w biurach, do wyjazdu w miejsca, które przyniosą ukojenie w upalne dni. Urlop nie trwa jednak całe wakacje. Wysoka temperatura na zewnątrz, ale także wewnątrz pomieszczeń utrudnia dodatkowo pracę – negatywnie wpływa na samopoczucie, zmniejsza koncentrację oraz powoduje inne dolegliwości. Wiatraki i żaluzje często okazują się niewystarczające, a klimatyzacja niejednokrotnie prowadzi do wewnętrznych zespołowych niesnasek. Co może zrobić pracodawca, aby zapewnić pracownikom komfort w letnie dni?
To, co piękne nie trwa wiecznie i po kilkunastu dniach wakacji nadchodzi czas na powrót do pracy. Panująca wówczas w pomieszczeniach zbyt wysoka temperatura i nieznośne światło, które odbija się w monitorach, nie sprzyjają wykonywaniu obowiązków zawodowych. I choć lato można uznać za najpiękniejszą porę roku, w kontekście pracy biurowej może stać się największym utrapieniem…
Lato w biurze – i za zimno i za gorąco
Wysoka temperatura w budynku to wynik promieniowania słonecznego podczas gorących dni. Chcąc walczyć z brakiem komfortu w biurach możemy wybrać kilka pomocnych rozwiązań – klimatyzatory, wentylatory, rolety wewnętrzne, żaluzje. Wielu pracowników decyduje się również na biurkowe wiatraczki, ale praca w otoczeniu „latających” kartek nie będzie wydajna.
Najpopularniejszym rozwiązaniem jest klimatyzacja. Choć rzeczywiście chłodzi, źle użytkowana może prowadzić do wysuszenia skóry i spojówek lub stać się przyczyną przeziębienia. Wymaga też częstego oczyszczania, a w nadmiarze obowiązków często trudno o to regularnie dbać. Jest też źródłem sporów wśród osób, które mają różne upodobania, jeśli chodzi o temperaturę w pomieszczeniu – jednym zawsze jest za zimno, innym za gorąco. W tym przypadku pozostaje też nierozwiązany problem światła, odbijającego się w monitorach.
Z tym ostatnim wyzwaniem mogą poradzić sobie żaluzje czy rolety – zmniejszają one jednak temperaturę w nieznacznym stopniu i często wymuszają pracę przy sztucznym oświetleniu. Dla alergików częstym utrapieniem jest zbierający się na nich kurz.
Część pracodawców decyduje się na połączenie kilku różnych produktów. I choć klimatyzacja czy zasłonięte żaluzje są popularne, bywa, że wykazują braki w przypadku wysokich wymagań właścicieli firm, związanych z zapewnieniem komfortu i optymalnych warunków pracy osobom zatrudnionym, jednocześnie zgodnym z zasadami BHP.
Ulga dla pracowników
Najlepszym sposobem jest więc wykorzystanie rozwiązań, które absorbują promienie słoneczne już przed szybą i emitują dzięki temu ciepło na zewnątrz. W ten sposób pomieszczenia są skutecznie chronione przed nagrzaniem w słoneczne, upalne dni. Przykład takich wyrobów stanowią markizy do okiem pionowych inaczej zwane też refleksolami. Według badań przeprowadzonych przez markę FAKRO, która posiada w swojej ofercie wspomniane produkty, wynika, że są one aż do 8 razy skuteczniejsze niż rolety wewnętrzne, a dzięki ich zastosowaniu temperatura wewnątrz pomieszczeń jest nawet o 10°C niższa.
Napływ naturalnego światła, dzięki któremu nie jest wymagane dodatkowe oświetlenie, zwiększa komfort pracy. – Markiza ma też prześwit i nie zasłania widoku na zewnątrz, a z drugiej strony zapewnia prywatność w ciągu dnia. To ważne w przypadku pokojów, gabinetów czy sali zlokalizowanych na partnerze budynku lub kiedy obiekt biurowy, w którym mieści się siedziba firmy znajduje się w niedalekim sąsiedztwie innego – mówi Wojciech Chronowski, menadżer produktu FAKRO. Markizy w wersji elektrycznej pełnią również funkcję moskitiery, co przydaje się w miejscach zlokalizowanych blisko wody, gdzie mamy do czynienia z komarami.
Światło pod kontrolą
Poza ograniczeniem nadmiernego nagrzewania się wnętrz, na efektywność pracy i komfort pracowników wpływa również równomierny rozkład natężenia światła. To bardzo ważne nie tylko w przestrzeniach, w jakich pracujemy na co dzień, lecz także w salach konferencyjnych, gdzie przeprowadzane są szkolenia i prezentacje, często z użyciem projektora i ekranu. Większość z nas spotkała się zapewne z sytuacją, gdy promienie słoneczne utrudniały wewnętrzne zebranie zespołu lub, co gorsza, biznesowe spotkanie.
Również w tym aspekcie dobrze sprawdzają się wspomniane wcześniej markizy, które zapewniają równomierny rozkład natężenia światła w pomieszczeniu. Na ich montaż zdecydowała się m.in. firma ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku. Komfort pracowników i respondentów jest w jej przypadku bardzo ważny, bo od niego zależy wiarygodność przeprowadzanych badań. – Dbamy o przyjazne środowisko badawcze, które nie rozprasza uwagi i nie generuje niepożądanych reakcji emocjonalnych lub fizjologicznych. Komfort przeprowadzania badań studyjnych to jedna z korzyści wynikających z zamontowania markiz, chroniących przed wysoką temperaturą i przeszkadzającym światłem – komentuje Małgorzata Walczak – Gomuła, Prezes ASM.
Ochrona na wielu poziomach
Właściciele czy osoby zarządzające obiektem biurowym lub firmą, powinni być także świadomi tego, jak wysokie temperatury wpływają na znajdujący się w przedsiębiorstwie sprzęt. Okazuje się, że już przy 30°C procesory komputerów zwalniają i mogą się przegrzać, co często prowadzi do bezpośredniej awarii sprzętu. Skutki takiej usterki to nie tylko utrata sprzętu, ale przede wszystkim – czasu pracownika i zawartości dysku. Montując zabezpieczenie przeciw upałom warto więc mieć również i to na uwadze. Tym bardziej, że lista wartościowych urządzeń, jakimi dysponują przedsiębiorstwa, jest zazwyczaj długa.
Sezon wakacyjny trwa – część pracowników odpoczywa właśnie z dala od miejsca pracy, zadbajmy więc o ich komfort tuż po powrocie. Niezależnie od tego, czy jesteśmy właścicielem biura, szefem firmy, kierownikiem działu czy zarządzającym zasobami ludzkimi. Komfortowe warunki pracy, kiedyś spychane na margines, dziś stały się wręcz obowiązkiem pracodawców i jednym z podstawowych wymagań pracowników. Z korzyścią dla obu grup.
Źródło: FAKRO