sprzedaz firmy

Sprzedaż firmy to dość skomplikowany proces, który wymaga sporych nakładów pracy i jeszcze większego doświadczenia. Przedsiębiorca nie jest w stanie sam przeprowadzić całego procesu transakcyjnego bezbłędnie i w stosunkowo krótkim czasie. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem  może okazać się współpraca z profesjonalnym doradcą z branży fuzji i przejęć, zwłaszcza jeśli druga strona procesu również korzysta z takiej pomocy. Doradcy wraz ze swoim zespołem skoordynują cały proces w jak najlepszy i najbardziej zoptymalizowany sposób, dzięki czemu właściciele będą zadowoleni z rezultatów transakcji.


Sprzedaży firmy może mieć różny charakter. Potencjalnymi targetami mogą stać się różne spółki w zależności od formy prawnej, struktury własnościowej oraz sytuacji finansowej. Czynniki te wpływają na to, czy podczas procesu zostanie obrana sprzedaż poszczególnych składników majątku firmy, czy może sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Proces koordynowany przez profesjonalnych doradców zazwyczaj podzielony jest na kilka etapów.  Pierwszym z nich jest opracowanie planu transakcji. W tej fazie zawiera się wyżej opisana ścieżka, którą powinno się obrać i stworzenie tzw . strategii transakcji. Doradcy transakcyjni podczas analizy rynku są w stanie określić najlepsze wyjście z takiej sytuacji. Doradzą, którą z wyżej opisanych metod sprzedaży wybrać w zależności od sytuacji spółki oraz przeprowadzą odpowiednie działania, aby wszystko było odpowiednio przygotowane. Podczas tego etapu należy się również zastanowić nad doborem potencjalnego inwestora. Może to być inwestor finansowy lub strategiczny. Często zdarza się, że potencjalny inwestor miał w przeszłości konflikt interesów z obecnym właścicielem, dlatego ten nie życzy sobie, aby informować go o procesie oraz szansie na złożenia oferty. Doradcy w takiej sytuacji biorą to pod uwagę, jednocześnie ze względu na doświadczenie i kontakty są w stanie zaproponować inne podmioty, które mogą być zainteresowane inwestycją.


Kolejnym etapem jest wycena firmy. Ten etap wymaga sporego doświadczenia, oraz dokładnego poznania każdego elementu spółki. Najważniejsze oczywiście są tutaj raporty finansowe, na bazie których wylicza się odpowiednie składowe wyceny. To właśnie wycena jest najważniejsza podczas negocjacji z inwestorem. Najpopularniejszymi metodami wyceny jest wycena DCF oraz wycena mnożnikowa. Obie mają swoje zalety i wady oraz są stosowane w zależności od branży i posiadanych informacji.


Ostatnim elementem jest realizacja procesu sprzedaży. Zawierają się w niej spotkania z potencjalnymi inwestorami, negocjacje oraz załatwianie spraw prawnych. Tutaj ważniejsze stają się umiejętności miękkie, gdyż proces negocjacji może być bardzo ekscytujący, a zarazem męczący. Z tego właśnie względu liczy się odpowiednie podejście do człowieka oraz doświadczenie w tego typu procesach. Etap ten często jest najdłuższy ze wszystkich wymienionych ze względu na próbę znalezienia rozwiązania, które zadowoli wszystkich oraz ze względu na niezaplanowane wydarzenia, które mogą się ujawnić. Przeważnie są to nieścisłości w sprawozdaniach finansowych. Problemy, które w oczach inwestora uniemożliwiają osiągnięcie założonych celów, mogą być przyczyną ich rezygnacji z udziału w transakcji. Dochodzą do tego jeszcze kwestie makroekonomiczne oraz koniunktura i ogólne nastroje na rynku fuzji i przejęć.


Jak widać, cały proces sprzedaży firmy jest bardzo skomplikowanym przedsięwzięciem. Skoordynowanie go wymaga doświadczenia oraz specjalistycznej wiedzy, dlatego warto w takiej sytuacji nawiązać współpracę z firmą doradczą, która fachowo zajmuje się obsługą całego procesu.


Więcej na temat przebiegu sprzedaży firmy można dowiedzieć się na stronie: https://cmt-advisory.pl/co-robimy/doradztwo-transakcyjne/sprzedaz-przedsiebiorstwa/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj