Każda firma na początku swojego istnienia powinna zainwestować w wizerunek. Jego posiadanie jest o tyle istotne, że tylko firmy wyróżniające się na tle konkurencji oraz posiadające spójny i budzący pozytywne skojarzenia wizerunek mogą liczyć na sukces. Jednym z kluczowych elementów jego budowania jest logo. Do jego prawidłowego wykorzystywania nie wystarczy jednak samo jego posiadanie – konieczna jest bowiem także znajomość zasad i reguł postępowania ze znakiem firmowym, których dostarcza księga znaku.
Czym jest księga znaku i dlaczego każda firma powinna ją posiadać?
Księga znaku to nic innego, jak specjalny dokument, który powinien zostać dostarczony wraz z ostatecznym projektem logo. Zawiera on zestaw starannie opracowanych reguł i zasad, które obowiązują w przypadku codziennego użytkowania logo oraz jego reprodukowania na różnych materiałach reklamowych. Księga znaku jest więc swoistą instrukcją obsługi logo, która w jasny sposób komunikuje, co można robić ze znakiem firmowym, a czego nie. Jej posiadanie jest bardzo przydatne dla każdej firmy, która dąży do budowania spójnego i silnego wizerunku.
Księga znaku w istotny sposób ułatwia pracę z logo osobom, które będą je wykorzystywały w celach marketingowych. Na jej posiadaniu skorzystają m. in. graficy, marketingowcy, producenci gadżetów reklamowych oraz wielu innych profesjonalistów, którym firma zleci produkcję materiałów reklamowych zawierających jej logo. Jej posiadanie pozwala uniknąć wszelkich błędów i nieprawidłowości, które mogą pojawić się na dowolnym etapie pracy z logo oraz osiągnąć w pełni satysfakcjonujące rezultaty pracy, które pozytywnie wpłyną na wizerunek marki oraz sposób jej postrzegania przez klientów. Posiadanie księgi znaku to także oszczędność czasu i znaczne przyspieszenie pracy z logo.
Jakie elementy powinna zawierać profesjonalna księga znaku?
Profesjonalna księga znaku może występować w dwóch wersjach – podstawowej i rozszerzonej. Dla większości firm dobrze sprawdzi się wariant podstawowy, który zawiera wszystkie najważniejsze informacje na temat znaku firmowego oraz sposobów jego reprodukcji. Z wersji rozszerzonej skorzystają natomiast duże firmy i korporacje, które potrzebują już gotowych projektów oraz szablonów materiałów reklamowych.
Każda księga znaku rozpoczyna się od genezy powstania logo, czyli wyjaśnienia jego znaczenia oraz symboliki. Następnie prezentuje podstawową wersję logo oraz jego alternatywne warianty, czyli logo w bazowej postaci. W kolejnym rozdziale wyjaśniona zostaje konstrukcja logo oraz jego pola ochronnego. W tej części logo jest dokładnie opisane oraz przedstawione minimalne wymiary pola ochronnego, którego nie należy naruszać.
Kolorystyka pozwala natomiast dowiedzieć się, jakie są dokładne kolory logo oraz uniknąć błędów w druku, a typografia przedstawia charakterystykę poszczególnych czcionek. Bardzo ważnym elementem są także rozmiary znaku firmowego oraz wersje kolorystyczne jego tła. Podstawową księgę znaku kończy natomiast podrozdział dotyczący niedopuszczalnych modyfikacji logo, który przedstawia najczęściej popełniane błędy podczas reprodukcji znaku firmowego.