Franczyza jest niezwykle popularnym modelem biznesowym. Zwykle najwięcej poradników dotyczy jednak franczyzobiorcy. Okazuje się, że to właśnie on decyduje się na rozpoczęcie działalności pod szyldem i znakiem towarowym danej marki. To właśnie franczyzobiorca potrzebuje najwięcej wsparcia i niezbędnego know-how, szczególnie na samym początku swojej działalności i to właśnie w dużej mierze od niego zależy to, jak potoczą się losy punktu usługowego, a tym samym całej sieci franczyzowej. Mało jednak osób zwraca uwagę na franczyzodawcę, który musi stale sprawować pieczę nad całą siecią, a początki i rozwój biznesu franczyzowego są również trudne. Jak więc rozpocząć rozwój własnej sieci franczyzowej?

Dwa sposoby na franczyzę dla najlepszych


Zacznijmy od tego, że na rozpoczęcie sieci franczyzy są dwa sposoby. Jednak są one jedynie dla najlepszych. W biznesie franczyzowym niestety nie ma miejsca na ratowanie upadającego biznesu czy źle funkcjonującego przedsiębiorstwa. Franczyza nie przyniesie franczyzodawcy natychmiastowych zysków, a można powiedzieć, że wręcz przeciwnie- początkujący franczyzodawca może spodziewać się konieczności zainwestowania całkiem sporego kapitału i swojego czasu. Pamiętajmy, że franczyza nie jest sposobem na szybki i bezproblemowy zarobek. By móc prowadzić i efektywnie zarządzać całą siecią, niezbędne są rozsądne zasady finansowe, a także opracowana i solidna podstawa biznesowa. Franczyzę można oferować na dwa sposoby. Pamiętajmy, że jest ona obecna praktycznie w każdej branży. Prężnie rozwijają się placówki gastronomiczne, usługowe i handlowe, które zostały włączone do sieci franczyzy. Z zalet bycia franczyzodawcą korzystają nie tylko ogromne koncerny działające globalnie, ale także niewielkie i początkujące przedsiębiorstwa. W pierwszym przypadku, można skorzystać możliwości przekształcenia już istniejącej firmy, przy pomocy franczyzy i na tej podstawie rozpoczęcie budowania sieci franczyzowej. Istnieje również drugi sposób, którym jest założenie zupełnie nowej firmy, od podstaw, z założeniem, że odniesie ona sukces jako podstawa do zbudowania całej sieci franczyzowej. Pomysł na franczyzę w głowie przyszłego franczyzodawcy jest zalążkiem sukcesu, odpowiednio dobrana strategia i wsparcie rozwoju marki, może przyczynić się do tego, że inwestycja jaką włożyliśmy w rozwój naszej sieci na początku, zwróci się nam w czasie krótszym, niż moglibyśmy się tego spodziewać.

Dobrze przygotuj się do udzielenia licencji


Franczyzodawca musi być odpowiednio przygotowany do udzielenia franczyzobiorcom licencji. Okazuje się, że większość porażek, jakich doświadczają sieci franczyzowe nie wynika z samej franczyzy, czy pomysłu na całą sieć, ale z nieumiejętnego i nieprzemyślanego jej przygotowania i wdrożenia. Franczyzobiorcy często negatywnie podchodzą do sposobu w jaki nakłada się na nich obowiązek uiszczania wszelkiego rodzaju opłat. Jednak franczyzodawca powinien odpowiednio przygotować się do udzielenia licencji, a co więcej opracować kilka scenariuszy, z pomocą których może odprowadzić swój plan od początku do końca.

Więcej informacji
Artykuł powstał we współpracy z https://franczyzawpolsce.pl/baza-sieci – bądź na bieżąco.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj