W 2009 roku statystyczny Polak wypoczywał poza domem jedynie przez tydzień. To mało, ale więcej niż w 2004 czy 2006 roku, kiedy urlop trwał niewiele ponad 5 dni. Polski Kodeks Pracy gwarantuje pracownikom 20 lub 26 dni urlopu wypoczynkowego. Z przepisów ustawy wynika również, że co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych. Psychologowie pracy radzą, aby czas ten spędzać z dala od domu, bo tylko taki
W 2009 roku statystyczny Polak wypoczywał poza domem jedynie przez tydzień. To mało, ale więcej niż w 2004 czy 2006 roku, kiedy urlop trwał niewiele ponad 5 dni.
Polski Kodeks Pracy gwarantuje pracownikom 20 lub 26 dni urlopu wypoczynkowego. Z przepisów ustawy wynika również, że co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych. Psychologowie pracy radzą, aby czas ten spędzać z dala od domu, bo tylko taki wypoczynek jest efektywny.
Czy pozwalamy sobie na taki luksus? Z badań CBOS wynika, że nie. W 2009 roku najbliżej kodeksowych wytycznych znaleźli się jedynie menedżerowie i wysoko wykwalifikowani specjaliści, których urlop trwał średnio 13 dni. Najkrócej poza domem przebywali robotnicy nisko wykwalifikowani (2,5 dnia) oraz rolnicy (1,3 dnia).
Obok pozycji społeczno-zawodowej ważną zmienną różnicującą długość wypoczynku są pieniądze. W 2009 roku na zalecane przez psychologów dwa tygodnie z dala od domu mogły sobie pozwolić jedynie te gospodarstwa, w których dochód na jednego członka rodziny wyniósł powyżej 1 500 zł. Inni zarabiali za mało, aby zaplanować jakikolwiek wyjazd. Według CBOS, brak funduszy zatrzymał w domu ponad połowę Polaków.
Zmusił również część urlopujących do rezygnacji z wczasów za granicą, uznawanych od lat za droższą alternatywę pobytu w kraju. O grubości niektórych polskich portfeli świadczy jednak fakt, że od kilku sezonów najczęściej wybierane są oferty drogie, za które trzeba zapłacić powyżej 5 tys. zł. Drugie w zestawieniu lokują się rezerwacje z przedziału cenowego 3-4 tys. zł.
Zobacz także:
– Dotacje inwestycyjne dla przedsiębiorstw 2010
– Innowacyjność strategią sukcesu polskiej gospodarki
– Jak zaimponować w kampanii marketingowej?