Fotografia korporacyjna to bardzo popularne medium w ostatnich kilku latach, na jakie decydują się już nie tylko firmy, ale i urzędy państwowe, w których też zaczyna się stawić na promowanie sylwetek swoich pracowników na potrzeby dobrego PR-u instytucji. Profesjonalnie wykonane zdjęcia na potrzeby biznesowe, określają charakter grup pracowników. Odpowiednim ubiorem, ale też mową ciała i aranżacją miejsca sesji można oddać charakter ich zadań oraz określone miejsce w strukturze korporacji. Wszystko to można uzyskać zaledwie jednym lub kilkoma ujęciami aparatu, obsługiwanego oczywiście przez profesjonalistów.
Zdjęcia grupowe i indywidualne
Grupowe zdjęcia korporacyjne prezentują przede wszystkim najczęściej poziom i jakość relacji pomiędzy pracownikami danej firmy. Pojedyncze osoby przedstawiane są zwykle na osobnych zdjęciach i kreowane są na wzorce liderów w swoich grupach pracowniczych. Trzeba wówczas na nich podkreślić charakterystyczny styl dress codu, a także ujęciem mowy ciała przedstawić rodzaj energii, jaka w nich drzemie i jest do zakomunikowania w ten sposób reszcie zespołu oraz klientom firmy. Jednostki te są zazwyczaj bowiem wizytówką kanonu wartości danej korporacji w komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej.
Aranżacja planu zdjęciowego
Aranżacja miejsca dla fotografii korporacyjnej jest niby tłem sesji, ale odgrywa bardzo ważną rolę. To dość pracochłonny punkt programu. Wymaga odpowiedniego przemyślenia, by całościowych charakter został utrzymany. Zdjęcia korporacyjne zwykle trzeba zaplanować na kilka dni. Zbudowanie planu zdjęciowego trochę czasu zajmuje, z fotografowanymi osobami warto zrobić też wcześniej mini wywiady, by poznać ich w sytuacjach mniej formalnych, nie skrepowanych pierwszym kontaktem z kamerą. Czasami sesja korporacyjna może mieć swoisty element sesji wstępnej, próbnej na tzw. oswojenie się z obiektywem.
PR marki za pomocą fotografii korporacyjnej
Fotografie korporacyjne służą wspomagania wizerunku firmy na zewnątrz, ale też służą do wzmacniania relacji wewnętrznych w firmie. Cechy wyglądu, usposobienia, ale też charakteru fotografowanej osoby muszą być tak uchwycone przez fotografa, aby przedstawić je jako spójne z wizją działania na określonym stanowisku i w kontekście całej grupy pracowniczej. Bez względu, czy do pokazania na zdjęciu jest szeregowy pracownik firmy, kierownik czy członek zarządu firmy, fotografia korporacyjna ma za zadanie pokazać spójny obraz całości zespołu. Jej zadaniem jest wywołanie tego wrażenia.
Rodzaje ujęć – portrety i zdjęcia grupowe
Fotografia korporacyjna jest szczególnie popularna w branżach: prawniczej, finansowej, szkoleniowej. Korzystają jednak z niej także już i firmy produkcyjne i usługowe różnych sektorów. Przedstawienie reprezentatywnych osób z firmy na zdjęciach chociażby na stronie internetowej czy w folderze reklamowym jest najlepszym świadectwem firmy. Efekt pierwszego wrażenia jest wywołany przez żywego człowieka, uwiecznionego na fotografii. Zdjęcie dla ludzi, wśród których spore grono to wzrokowcy, jest jednym z tych czynników, które decydują o podjęciu rozmów z dana firmą.
Odpowiednim ujęcie specyficznego charakteru pracowników – ubiór, uśmiech, nonszalancja lub skromność i styl, to wizualne niuanse mogące decydować o wielomilionowych kontraktach biznesowych, zupełnie podświadomie dla uczestników relacji po obu stronach kontraktu. Zdjęcia grupowe pokazują poziom i jakość relacji pomiędzy pracownikami, nawiązują do rodzaju ich pracy, a portrety grają w relacji „oko w oko”.
Odpowiedzialność fotografa korporacyjnego
Fotograf wykonujący zdjęcia korporacyjne musi być spostrzegawczy. Musi rozpracować na swój rzemieślniczy użytek grupę pod kątem emocji i ich ról. Uchwycenie tego „czegoś” – swoistego, jedynego w swoim rodzaju w każdej z tych osób oraz umiejętność zaprezentowania owego efektu na tle całej społeczności pracowniczej, to zadanie niełatwe. Zlecenie fotografii korporacyjnej to zadanie dla fotografa o wysokim poczuciu odpowiedzialności.
Koszty fotografii korporacyjnej
Fotografia korporacyjna jest jedną z dziedzin szerszej dziedziny – fotografii biznesowej. Wpływ na koszt sesji ma m.in. miejsce wykonania zdjęć. Jeśli sesja odbywa się poza studiem fotograficznym i poza tą samą miejscowością, z której jest fotograf, wtedy istotną rolę zaczynają odgrywać dodatkowe koszty związane z czasem, dojazdami, a także transportem sprzętu czy też udziałem dodatkowych osób do obsługi sesji, tj. wizażystów, stylistów, a nawet rekwizytorów. Czasem trzeba wynająć specjalny plan zdjęciowy dla nadania planowanego wyrazu sesji. Koszty pracy wizażystki, opłata za korzystanie ze wsparcia stylistki, czy usługi fryzjera – czasami fotografowie już na starcie we wstępnej ofercie wliczają w standardową wycenę. W niektórych przypadkach jest to opcja dodatkowo płatna. Następnie – obróbka komputerowa zdjęć. Jeszcze jeden koszt, który wpływa na wycenę, to tzw. pole eksploatacji, czyli zakres możliwości korzystania ze zdjęć na różnych nośnikach reklamowych. Klienci najczęściej potrzebują owe zdjęcia do kreacji w materiałach BTL. Coraz częściej też potrzebne są takie fotografie korporacyjne do tworzenia nowoczesnych stron w Internecie. Niektóre umieszcza się w reklamach prasowych. Rozliczenia określane są według stawek wynagrodzeń minimalnych, jakie ustanawia Związek Polskich Artystów Fotografików (ZPAF).
Fotografia korporacyjna jest coraz bardziej znanym medium, w którym specjalizuje się coraz większe grono fotografów, choć najwyższy poziom sług prezentują jeszcze ciągle nieliczni. Warto zrobić wcześniejszy research w okolicy, jak daleko taki dobry fotograf się znajduje od danej firmy chętnej na sesję zdjęciową. Jeśli poziom realizacji danego fotografa jest naprawdę dobry, to warto nawet zaprosić takiego artystę z drugiego końca Polski, bo efekt może się naprawdę opłacać i przekuć w biznes. Specjalistą w tej dziedzinie jest m.in. firma Portret24 http://portret24.pl/ z Warszawy.