Niezwykle ważnym czynnikiem w sprawnym funkcjonowaniu firmy jest, by pracownicy dobrze się w niej czuli i byli zadowoleni z faktu pracy u nas. Bez tego nie będą oni zmotywowani, a efekty ich pracy ulegną pogorszeniu. Częściej i szybciej zaczną również poszukiwania nowej organizacji. Z tego też powodu należy poświęcić szczególną uwagę temu zagadnieniu. Wielu managerów prowadzi regularne spotkania z pracownikami, na których omawiają bieżące tematy oraz well-being członka zespołu. Musimy jednak pamiętać, że to może nie wystarczyć. Pracownik może np. nie chcieć się otworzyć przed swoim liderem. Dlatego polecane jest regularne przeprowadzenie badania satysfakcji pracowników.
Jak prawidłowo przeprowadzić badanie?
Agata Broś, Senior Project Manager & Development Coordinator w agencji doradztwa personalnego Advisory Group TEST Human Resources podkreśla: Badanie satysfakcji najczęściej ma formę anonimowej ankiety, w której to pracownicy mogą odpowiadać na pytania dotyczące atmosfery, tego jak się w niej czują i jakie jest ich samopoczucie w związku ze sposobem działania organizacji. Pracodawca ma dzięki temu dostęp do opinii zespołu na temat przedsiębiorstwa oraz zaangażowania pracowników. Odpowiedzi te z kolei mogą być wskazówką, co do wartości, jakimi kierują się zatrudniane osoby oraz jakie mają wobec nas oczekiwania.
O co warto zapytać? To zależy, jakie informacje oraz obszary są dla nas kluczowe. My jednak możemy polecić, by poruszyć tematy takie jak: zadowolenie z poziomu wynagrodzenia, czy też satysfakcja z pełnionej funkcji (i wykonywanych zadań). Pamiętać trzeba też o rozwoju – czy nasz zespół czuje, że idzie do przodu (i jakie są ich oczekiwania od firmy w tym zakresie). Warto sprawdzić też poziom stresu – dopytać, czy ostatnio się zmienił i co było tego przyczyną. Ogromny wpływ na nasze samopoczucie mają także inni ludzie – dlatego relacje z nimi mogą skutecznie obniżyć lub podwyższyć zadowolenie z pracy w danej organizacji. Sprawdźmy więc i ten obszar. Na końcu warto zapytać o to, co pracownik zmieniłby w firmie, a także o to, co według niego nie działa. Polecamy też zostawić pytanie otwarte – na ogólne komentarze i sugestie.
Aby wyniki były miarodajne, badanie musi być powtarzane w regularnych odstępach czasu. Dzięki temu będziemy wiedzieć, jak zmieniały się nastroje ludzi w odpowiedzi na zmiany, które wprowadziliśmy.
Mamy już ankietę, została ona wysłana do pracowników, pojawiły się wyniki. Co dalej? Teraz należy zabrać się za analizę. Zobaczmy, jakie są główne tematy, które podnoszą pracownicy. Czy istnieje wspólny punkt, która pojawia się u dużej liczby z nich? Zastanówcie się, w których obszarach zmiany, wprowadzą największy pozytywny skutek. Zaplanujcie działania i zacznijcie wprowadzać je w życie. To jednak nie wszystko – wiele firm zapomina o konieczności komunikacji z pracownikami. W końcu to oni poświęcili czas i podzielili się swoją opinią – należy im się zatem feedback na temat wyników. Podzielcie się wnioskami oraz kolejnymi akcjami, jakie planujecie wprowadzić.
Czemu teraz jest dobry czas na badanie?
Wiemy już, czym jest badanie satysfakcji pracowników i z czym jest ono związane. Czemu więc ten zimy i przygnębiający wiele osób listopad, jest dobrym momentem, żeby je przeprowadzić? Między innymi właśnie z tego powodu. Naturalnie bowiem w tym okresie większości z nas obniża się nastrój, przestajemy tak często wychodzić i spędzać aktywnie czas, a więcej siedźmy w domach. Dodajmy do tego coraz większą liczbę zakażeń na koronawirusa, a co za tym idzie, wzrastający niepokój i strach przed kolejnym lockdownem. Rezultatem są pracownicy, którym daleko do entuzjazmu, zmotywowania, a zamiast tego koncentrują się na negatywnych aspektach przedsiębiorstwa. Dobrze jest więc zbadać ich opinię, tak by wiedzieć, co możemy zmienić. Koniec roku to też okres, w którym jesteśmy bardziej chętni na zmianę pracy – wszak nowy rok, nowy ja, prawda? Istnieje więc większe ryzyko odejść. Badanie satysfakcji może nam pomóc obniżyć skalę tego zjawiska.
Już ponad rok temu wprowadzona została praca zdalna (dla tych, którzy mają takie możliwości). Taka forma współpracy daje dużo opcji, jednak niesie za sobą też ryzyko. Przede wszystkim nie mamy stałego kontaktu z pracownikiem – nie wiemy więc, jakie jest jego samopoczucie, czy się ono zmienia, jak reaguje na wprowadzane zmiany. Więzi społeczne oraz integracja pomiędzy zespołem również ulega osłabieniu. To wszystko wzmagać może niezadowolenie, a wraz z nadejściem chłodów coraz to więcej osób będzie się decydować pracować z domu.
Jesień to też okres domykania budżetów – mamy więc szansę przeznaczyć na ten cel odpowiednie środki. To również okazja, by przekonać przeciwników tego pomysłu. Wystarczy oprzeć się na liczbach – wskazać, jak wiele pieniędzy tracimy, kiedy pracownicy są mniej zmotywowani i wydajni niż zazwyczaj oraz kiedy to odchodzi od nas zatrudniona osoba. Porównując te wydatki, z tymi jakie mamy ponieść na badanie satysfakcji pracowników – nagle te drugie stają się niewielkie.
Jakie korzyści płyną z badania?
Poświęciliśmy dziś wiele czasu, aby zrozumieć, czym jest i czemu warto sprawdzić, jak wygląda poziom satysfakcji zatrudnionych osób. Co nam to jednak da? Po pierwsze możemy zrozumieć, co według pracowników nie działa w organizacji oraz co ich frustruje. Identyfikacja tych czynników jest szansą do wprowadzenia zmian, które wpłyną pozytywnie na działalność firmy. Kolejnym plusem jest poznanie działów lub zespołów bardzo zdemotywowanych oraz tych, które wykazują się dużym zadowoleniem. W przypadku tych drugich pokusić się możemy o rozprzestrzenienie dobrych praktyk na całą organizację.
Nadrzędnym celem badania satysfakcji pracowników jest zwiększenie ich poziomu zadowolenia, zaangażowania oraz motywacji. To przekłada się bezpośrednio na mniejszą fluktuację kadr, a także większą produktywność czy innowacyjność. A co za tym idzie – większe zyski dla przedsiębiorstwa.