produkty

Każda firma, która dąży do osiągnięcia sukcesu w swojej branży, powinna posiadać spójny i atrakcyjny z punktu widzenia klientów wizerunek. Składa się na niego szereg elementów, w tym m. in. nazwa firmy, jej logo, kolory firmowe, estetyka materiałów reklamowych, a nawet stroje pracowników i wystrój firmowych wnętrz. Wszystkie te elementy składają się na kompletny wizerunek firmy oraz warunkują sposób, w jaki jest ona postrzegana i odbierana na zewnątrz.

Podstawowe składniki identyfikacji wizualnej firmy

Identyfikacja wizualna firmy to całokształt jej wizerunku, tożsamości, postrzegania z zewnątrz oraz odmienności od konkurencyjnych podmiotów. Wszystkie elementy składające się na identyfikację wizualną przedsiębiorstwa są zebrane w tzw. systemie identyfikacji wizualnej. Kluczem do sukcesu w jego tworzeniu jest spójność wszystkich elementów identyfikacji wizualnej, zarówno pod względem graficznym, jak i kolorystycznym i koncepcyjnym. Identyfikacja wizualna pozwala bowiem skutecznie zidentyfikować firmę oraz odróżnić ją od innych podmiotów, co jest kluczem do sukcesu w dzisiejszym bardzo konkurencyjnym świecie biznesu.

System identyfikacji wizualnej dąży do stworzenia jednolitej i spójnej koncepcji wizualnej prezentacji firmy. Może wprost nawiązywać do jej misji i strategii funkcjonowania. Jest to swoisty zestaw reguł i zasad, które mają na celu konsekwentne budowanie określonego, pożądanego wyobrażenia o firmie oraz utrwalania korzystnych opinii o niej wśród odbiorców jej usług, pracowników oraz partnerów biznesowych. Wszystkie te zasady i wzorce są zebrane w jednym miejscu – mieszczą się w księdze identyfikacji wizualnej, która jest swoistym katalogiem, zawierającym komplet informacji na temat identyfikacji wizualnej firmy. Księga identyfikacji wizualnej dokładnie określa np. w jaki sposób mają być przygotowywane firmowe dokumenty, jak prawidłowo reprodukować logo oraz korzystać z firmowej typografii.

identyfikacja-firmy

Identyfikacja wizualna i jej rola w kreowaniu wizerunku firmy

Prawidłowo stworzony, kompletny i spójny system identyfikacji wizualnej pozwala na zbudowanie pożądanego wizerunku firmy w świadomości grupy docelowej. Co ciekawe, wizerunek firmy może być kształtowany w dwojaki sposób – w formie wizualnej oraz pozawizualnej. W tym drugim przypadku komunikaty mają oddziaływać nie na wzrok klienta, lecz na pozostałe zmysły, np. węch czy słuch. W tym celu często stosowane są np. określone kompozycje zapachowe w sklepach i salonach sprzedaży oraz wybrana muzyka.

Spójny system identyfikacji wizualnej sprawia, że pomimo upływu czasu, jego siła oddziaływania nie maleje. Firma może, co prawda, uzupełniać go o nowe, ciekawe elementy, jednak muszą one bezpośrednio nawiązywać do całości po to, aby identyfikacja wizualna pozostała spójna i rozpoznawalna. Co ciekawe, nie ma potrzeby tworzenia kompletnego systemu identyfikacji wizualnej od razu – może być on bowiem z powodzeniem budowany etapami, zwłaszcza jeśli mamy do czynienia z nową, niedawno powstałą firmą. Kluczową kwestią pozostaje jednak dążenie do spójności oraz stosowanie się do ustalonych z góry zasad podczas wprowadzania nowych elementów tożsamości wizualnej firmy.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments