Po raz ósmy opublikowano wyniki badania Rynek usług assistance widziany oczami klientów zrealizowanego przez Ipsos na zlecenie Mondial Assistance.
Z badania wynika, że 81 proc. (wzrost o 5 p.p. w porównaniu do 2017 roku) posiadaczy usług finansowo-ubezpieczeniowych jest świadoma czym są usługi assistance.
Celem przeprowadzonego badania był monitoring świadomości i
potrzeb klientów w zakresie assistance. Sprawdzono sposoby rozumienia
tych usług przez klientów, określono najbardziej pożądane rodzaje
świadczeń. Zbadano również, czy dołączenie assistance do produktu
finansowego czyni go bardziej atrakcyjnym. Podczas badania sprawdzono
też w ramach jakich produktów finansowych klienci najczęściej
wykorzystują pakiety assistance.
Znaczny wzrost świadomości
Z
17,7 mln osób posiadających usługi finansowo-ubezpieczeniowe aż 14,3
mln deklaruje, że rozumie czym one są. W stosunku do 2017 roku ich
liczba wzrosła o 603 tys. osób.
– Utrzymuje się
zaobserwowany w poprzednich badaniach trend pokazujący, że wzrasta
popularność usług assistance oraz, że Polacy szeroko patrzą na te
usługi. Rozumienie assistance jako szeroko pojętych usług
pomocowych/ratunkowych wynosi 44 proc. (wzrost o 3 p.p.), jako usług
ubezpieczeniowych/usług dodatkowych 42 proc.,
samochodowych/komunikacyjnych 22 proc. (spadek o 8 p.p.) – wyniki badania komentuje Tomasz Frączek, prezes Mondial Assistance.
Liderem assistance samochodowe, coraz wyżej cenione assistance domowe
W
2018 roku największą wartość dla Polaków miało assistance
samochodowe/komunikacyjne np. holowanie, pomoc przy zepsutym samochodzie
(74 proc., spadek o 8 p.p.). Na drugim miejscu znalazło się assistance
medyczne np. domowa wizyta lekarska czy rehabilitacja (73 proc., spadek o
12 p.p.), na trzecim turystyczne/podróżne czyli organizacja leczenia za
granicą po wypadku lub chorobie (65 proc., spadek o 3 p.p.).
– Wśród
badanych osób 57 proc. wskazało assistance domowe jako to o największej
wartości. To wzrost aż o 10 p.p. w porównaniu do 2017 roku. Niezmiernie
cieszy nas fakt, że Polacy coraz lepiej widzą, jak wartościowe w
rozwiązywaniu domowych awarii, może być assistance. Ten rodzaj usług,
może nie jest jeszcze tak popularny, jak assistance dla samochodu, ale z
roku na rok coraz więcej Polaków zaczyna dostrzegać te usługi i je
cenić – dodaje Tomasz Frączek.
Respondenci najbardziej
obawiają się sytuacji związanych ze zdrowiem jednak w 2018 roku ponad
połowa badanych nie doświadczyła żadnych nieprzychylnych zdarzeń. Jeśli
już do takich doszło to najczęściej była to awaria w domu (18 proc.,
wzrost o 4 p.p.), awaria samochodu (17 proc., wzrost o 5 p.p.) nagłe
zachorowanie w kraju (12 proc., spadek o 2 p.p.).
Korzystanie z usług assistance
Najczęściej
z usług assistance korzystano w ramach produktów ubezpieczeniowych (45
proc.), bankowych (11 proc.). Skorzystanie z usług assistance w ramach
posiadanych produktów ubezpieczeniowych i bankowych wynosi 44 proc.
– Osoby
posiadające usługi pomocowe w ramach produktów bankowych i
ubezpieczeniowych korzystają z nich chętnie. W 2018 roku Polak
posiadający assistance w ramach produktów bankowych skorzystał z niego
2,7 razy, a posiadający assistance w ramach produktów ubezpieczeniowych
2,4 razy – dodaje Piotr Ruszowski, dyrektor sprzedaży i marketingu w Mondial Assistance.
Co
szósty respondent uważa, że ubezpieczenia mają pozytywny wpływ na
ludzi, gospodarkę i że podnoszą poziom bezpieczeństwa (61 proc., spadek o
5 p.p.).
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie
Mondial Assistance przez Ipsos Polska w dniach 2.01. – 1.02.2019 roku.
Metoda realizacji badania to wywiady ilościowe przeprowadzone techniką
CATI. Uwzględniono ogólnopolską próbę reprezentatywną ze względu na
płeć, wiek, województwo i wielkość miejscowości (N = 1700). Badanie
zrealizowano ósmy raz z rzędu według tych samych parametrów badawczych,
będące źródłem wiedzy na temat trendów i tendencji dla usług assistance
na rynku finansowym.
Mondial Assistance
press box