PKP Intercity
PKP IC Zakończenie dostaw 60 zmodernizowanych wagonów typu 141A-20 - konferencja prasowa

„PKP Intercity przyspiesza, pokonuje coraz szybciej najdłuższe trasy, bije również rekordy w dziedzinie jakości, w dziedzinie inwestycji” – powiedział Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity SA podczas konferencji prasowej, której tematem było przekazanie ostatnich z 60 unowocześnionych wagonów.

Od 15 maja wszystkie miejsca siedzące w pociągach mają być zapełnione. PKP Intercity wychodzi więc naprzeciw oczekiwaniom podróżnych pragnących podróżować komfortowo, wzmacniając flotę o 60 zmodernizowanych wagonów typu AB, łączących 1 i 2 klasę. Pojazdy są przystosowane do prędkości 160 km/h. Będą kursowały na głównych ciągach komunikacyjnych, m.in. na trasach: Szczecin – Białystok, Wrocław – Białystok, Przemyśl – Kołobrzeg, Kraków – Świnoujście czy Suwałki – Zielona Góra.


„Chcemy, by znakiem firmowym polskiej kolei były: punktualność, szybkość, komfort i bezpieczeństwo” – powiedział Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych. Wiceminister podkreślił, że narodowy przewoźnik bardzo dobrze wykorzystał czas pandemii inwestując, rozwijając tabor oraz podnosząc komfort podróżowania.


W opinii Andrzeja Bittela, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, PKP Intercity realizuje strategię taborową, której celem jest jak najlepsze dostosowanie oferty do potrzeb klienta i wyzwań rynku tak, by pasażer podróżujący po Polsce czuł się komfortowo i bezpiecznie.


„Dzisiaj mamy okazję oglądać tabor zmodernizowany, który spełnia wszystkie potrzeby klienta, ale jest również taborem w pełni ekologicznym” – powiedział Andrzej Bittel.


Na pokładach zmodernizowanych wagonów 141A-20 znajdują się 3 przedziały klasy 1 oraz 48 miejsc w bezprzedziałowej przestrzeni klasy 2. Są wyposażone w wygodne fotele, klimatyzację, bezprzewodowy internet, gniazdka elektryczne oraz blaty do ładowania telefonów komórkowych. Wagony mają również zainstalowane wzmacniacze sygnału GSM/LTE, a także znajdują się w nich przyjazne dla środowiska toalety z zamkniętym układem. Ponadto pojazdy są dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych.


„Oczekiwania wobec standardu podróży są bardzo duże. Dzięki tym nowoczesnym wagonom pasażerowie wracają na kolej” – podkreślił Marek Chraniuk.


Wartość kontraktu zrealizowanego przez konsorcjum PESA Bydgoszcz wraz z ZNTK Mińsk Mazowiecki wyniosła prawie 248 mln. Zawarta w kwietniu 2018 r. umowa pierwotnie dotyczyła modernizacji 40 pojazdów, jednak przewoźnik rozszerzył ją o kolejne 20 jednostek.


„Cieszymy się, że kontrakty wygrywają polskie firmy. Dostajemy wagony, produkowane w danym czasie, najlepszej jakości i przez polskiego producenta, który później przy serwisie również tę dobrą jakość zapewni” – zaznaczył Marek Chraniuk.


Prezes PKP Intercity poinformował, że w chwili obecnej 80 proc. taboru wagonowego to nowe i zmodernizowane jednostki, a jedynie 20 proc. stanowią starsze wagony.

Modernizacja 60 wagonów 141A-20 jest wspófinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko dla projektów PKP Intercity „Kolej na dobre połączenia – unowocześnianie wagonów i lokomotyw” oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnianie wagonów i zakup lokomotyw”, których zakończenie przewidziane jest na 2023 r.


„Pula środków na tabor pasażerski do 2023 r. to 1,8 mld zł, z czego aż 650 mln to są projekty PKP Intercity. To są ogromne projekty, bo samych wagonów jest 183 w jednym projekcie i 152 w drugim” – wyjaśniła Joanna Lech, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.


Zdaniem Macieja Małeckiego z MAP kontrakty zawarte przez PKP Intercity przekładają się na miejsca pracy i pewne źródła utrzymania dla wielu polskich rodzin, a dzięki inwestycjom realizowanym przez spółki Skarbu Państwa gospodarka skutecznie broni się przed pandemią koronawirusa.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj