Słowo jakże po trochu niezrozumiałe, jednakże istotne i cenę zarówno dla gospodarki, jak i dla pojedynczego konsumenta, który tak naprawdę odgrywa kluczową rolę w całym systemie franszyzy. Mianowicie czy kiedykolwiek przyszła nam chociażby na myśl kwestia związana z budową struktury sieci sprzedaży Żabka, Intermarche, czy McDonald´s, jak wygląda struktura stacji paliw, bądź salonów samochodowych w Polsce i na świecie.

Odpowiedź jest bardzo prosta. Mianowicie wszystkie powyżej wymienione jednostki, jak również wiele innych działających podmiotów zostały stworzone na zasadach franczyzy. To znaczy, że wszystkie Np. sklepy Żabka skupiają się wokół siedziby firmy Żabka, która skupia, a jednocześnie ma wzgląd na wszystkie tego typu sklepy w całej Polsce. Aczkolwiek istota franczyzy skupia się na tym, że każdy oddzielny punkt, tak naprawdę jest prowadzony przez zupełnie inną osobę. Siłą rzeczy powoduje to, że każdy podmiot tak naprawdę to oddzielne przedsiębiorstwo, które z kolei jest prowadzone pod znanym szyldem na rynku.

Prawda jest taka, że każda osoba mająca pełną zdolność prawną, ma prawo do ubiegania się o możność założenia takiego punku. Jednakże należy pamiętać, iż tak naprawdę jeśli uzyskamy zgodę od franczyzodawcy, u którego złożyliśmy wniosek, musimy liczyć się z prowadzeniem księgowości, a jednocześnie trzeba opłacać składki ZUS i płacić podatki z tytułu osiągniętych dochodów, gdyż jak jest napisane powyżej, każda osoba zakładająca punkt w stylu franchising, bieże tak naprawdę na siebie ciężar związany z potrzebą założenia działalności gospodarczej.

Głównym założeniem franczyzy jest fakt, iż tym samym zakładamy własną działalność gospodarczą pod znanym już szyldem na rynku i nie musimy wydać już wielu pieniędzy na potrzeb wykreowania marki. Dodatkowo jeśli profil działalności na to wskazuje, to otrzymamy od franczyzodawcy opatentowane informacje w zakresie know-how, czyli informacji w zakresie receptury i sposobu przygotowania względem mających zostać wyprodukowanych produktów. Głównie taka zależność występuje w restauracjach i barach szybkiej obsługi, mianowicie w McDonald´s i w TelePizzy.

Należy pamiętać, iż franchising stosuje się wyłącznie na wzgląd podmiotów zajmujących się handlem, jak również i usługami, węższym słowie tego znaczenia. Pamiętając, że owe podmioty skierowane są wyłącznie do konsumenta ostatecznego, który nabywa produkt, bądź usługę w celu własnych potrzeb w jednym z wielu punktów dystrybucji.


Dominik Michnikowski

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj