Polacy są winni firmom telekomunikacyjnym ponad 720 mln zł. Osoby zadłużone w telekomach jeszcze więcej długów, bo 1 515 mln zł, mają w innych miejscach. Jak wynika z danych BIG InfoMonitor, większość Polaków zanim przestanie opłacać abonament za telefon, najpierw nie opłaca innych rachunków.
Z niepłacących rachunków telefonicznych, które do Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor zgłosiło m.in. czterech czołowych operatorów telefonii komórkowej można by stworzyć spore miasto. Jest ich bowiem blisko 314 tys. Największy dług wobec telekomu ma 31-letni mieszkaniec Kalisza. Zalega z płatnością ponad 104 tys. zł. Kolejny rekordzista również mężczyzna – 26 lat, pochodzi z woj. mazowieckiego, jego dług w firmie telekomunikacyjnej sięga 94 tys. zł Na trzecim miejscu jest 53-latek ze Śląska, który z powodu niezapłaconych rachunków telefonicznych ma do spłacenia ponad 61 tys. zł, a na czwartym mieszkaniec woj. podkarpackiego, 45 letni mężczyzna z 58 tys. zł długu. Co charakterystyczne w pierwszej 10. w ogóle nie ma kobiet. Mniejszość – 40 proc. stanowią też w całej liczbie dłużników. Pozostali dłużnicy – mężczyźni z TOP 10., wyłącznie w firmach telekomunikacyjnych, mają do oddania po około 50 tys. zł, czyli równowartość samochodu. Tymczasem jak można przeczytać w raporcie finansowym jednego z czołowych telekomów w Polsce przeciętny abonamentowy rachunek telefoniczny klienta w I kwartale 2016 r wynosił 46 zł
Około 60 proc. Polaków zanim przestanie płacić za telefon najpierw odpuści inne faktury
O ile w TOP 10, najbardziej zadłużonych w firmach telekomunikacyjnych, dominują zaległości wynikające z rachunku za telefon, to już wśród pozostałych jest inaczej. Łącznie dłużnicy telekomunikacyjni mają w BIG InfoMonitor ponad 2,2 mld zł zaległości, z czego na telekomy przypada „jedynie” 0,72 mld zł. W efekcie, gdy średnio jedna osoba ma do zwrotu w firmie telekomunikacyjnej 2 297 zł, to wraz z zaległościami za inne nieuregulowane rachunki, np. za telewizję, wywóz śmieci, czynsz, alimenty, ma do oddania 7125 zł.
– Nasza analiza tego w jakiej kolejności nie były opłacane rachunki osób, które mają dług wobec operatorów telekomunikacyjnych pokazuje, że około 60 proc. Polaków zanim przestanie płacić za telefon najpierw odpuści spłatę innych rachunków – zwraca uwagę Mariusz Hildebrand, wiceprezes BIG InfoMonitor. Seria nieopłaconym rachunków rzadziej rozpoczyna się od faktury za użytkowanie telefonu, a osoby, które nie płacą tylko za telefon mają przeważnie do oddania firmie telekomunikacyjnej bardzo wysokie kwoty. – Z pewnością informacja o nieopłaconych rachunku telefonicznym klienta indywidualnego to dla instytucji oferującej takiej osobie usługi czy towar z odroczonym terminem płatności jednoznaczny sygnał, że może mieć problem ze ściągnięciem należności – dodaje Hildebrand.
Najstarsi i najmłodsi opłacają rachunki telefoniczne najlepiej
Statystyki pokazują, że wbrew pozorom to nie najmłodsi użytkownicy tracą głowę dla rozmów telefonicznych, coraz bardziej wyszukanych modeli telefonów, tabletów czy też niekończącej się transmisji danych, za które trudno im później zapłacić. Najczęściej dłużnika telekomunikacyjnego można spotkać w grupach wiekowych: 25-34 i 35-44 lata. Niezapłacony rachunek telefoniczny ma tu 14 na 1000 osób. Wraz z rosnącym wiekiem użytkowników telefonów spadają statystyki na temat niesolidnych płatników. Na 1000 wysłanych rachunków do klientów w grupie wiekowej 45-54 problem z opłaceniem pojawia się w 11 przypadkach, a gdy użytkownik telefonu ma od 55 do 64 lat jedynie w siedmiu. Najsolidniej opłacają rachunki telefoniczne osoby najstarsze od 65 lat w górę. Problem pojawia się tu zaledwie u trzech na 1000 osób. Wśród najmłodszych klientów między 18 a 24 rokiem życia statystycznie nie daje rady zapłacić za telefon 9 osób na 1000.