Polacy coraz częściej przekonują się do płatności kartą.
Mamy coraz większe zaufanie do instytucji bankowych i to właśnie w bankach lokujemy pieniądze. Czasy, w których pieniądze odkładane były do skarbonki, odchodzą już do lamusa. Dzisiaj liczą się nie tylko oszczędności, ale również inwestowanie. Chcemy, by zgromadzone pieniądze generowały zysk.
Młodzi kontra seniorzy
Nie będzie żadną niespodzianką, jeśli potwierdzimy, że to pokolenie Y (osoby urodzone w latach 80 i 90) jest grupą, która wykazuje największe zainteresowanie nowoczesną bankowością. Aż 97% osób z tego pokolenia posiada kartę płatniczą i realizuje płatności bezgotówkowe za pośrednictwem terminala płatniczego przynajmniej kilka razy w miesiącu. To również osoby młode chcą poznawać innowacyjne rozwiązania, to oni zazwyczaj korzystają z możliwości realizowania transakcji zbliżeniowych.
Co więcej, to młodzi mają świadomość bezpieczeństwa ulokowanych na koncie pieniędzy i wykonywanych płatności plastikowym pieniądzem. To oni doceniają szybkość i komfort robienia zakupów oraz płatności przy wykorzystaniu terminala. To wreszcie oni chętnie korzystają z dodatkowych opcji, jakie daje sam terminal – opłacają rachunki, zlecają doładowanie telefonu albo wypłacają gotówkę, dzięki funkcji Cash Back.
Seniorzy są o wiele bardziej ostrożni. Polacy, którzy ukończyli 55 lat, nadal częściej posługują się gotówką. Chociaż posiadają konto w banku oraz kartę płatniczą, to te produkty banku służą im przeważnie do otrzymywania wpływów z tytułu różnych świadczeń. To seniorzy korzystają z bankomatów, wolą płacić w tradycyjny sposób.
To oni nie zawsze mają świadomość dodatkowych opcji wykorzystania terminali płatniczych, a przecież mogliby korzystać z nich, chociażby do opłacania comiesięcznych rachunków. To również osoby starsze nie wykazują świadomości konieczności odkładania pieniędzy i inwestowania zgromadzonych środków. Osoby młode znacznie częściej decydują się na zakładanie kont oszczędnościowych, inwestują w lokaty terminowe albo fundusze inwestycyjne.
Stanowisko banków
Banki jednogłośnie potwierdzają, że płatności kartą są o wiele bezpieczniejsze niż te, które wykonuje się gotówką. Wcale nie chodzi o nakłanianie potencjalnych klientów do nabywania produktów bankowych, bo coraz częściej konta i karty płatnicze zakładane, prowadzone i wydawane są bezpłatnie. Rachunki są doskonale zabezpieczone, dzięki czemu nie ma możliwości, by klient pieniądze stracił.
Uwagę należy zwrócić również na realizowanie zakupów. Transakcja płatności kartą przy wykorzystaniu terminala płatniczego trwa kilka sekund. Tyle czasu potrzebuje to urządzenie, by połączyć się z centrum autoryzacyjnym i zatwierdzić operację. Klient nie musi nosić portfela wypchanego gotówką, nie jest ona więc narażona na zgubę czy kradzież. Płatności kartą to też znaczny komfort dla przedsiębiorców. O ile bardziej bezpieczne jest księgowanie bezgotówkowych transakcji od trzymania utargu w sklepowej kasie.
Same banki potwierdzają jednocześnie, że konto oraz karta płatnicza powinny być wybierane indywidualnie, patrząc na konkretne potrzeby i preferencje klientów. Jedni stawiają na nowoczesne rozwiązania, inni oczekują jakościowej obsługi klienta czy dodatkowych bonusów.
Tekst napisany w oparciu o artykuły ze strony firmy sprzedającej terminale pos – Paysquare.