Indie są największym światowym konsumentem złota. Popyt na złoto w tym ktraju osiągnął poziom, jaki miał miejsce przed kryzysem finansowym. W 2009 roku całkowity popyt na złoto osiągnął 600 ton o wartości 19 mld dolarów (974 mld rupii) i stanowił blisko 15 proc. całkowitego światowego popytu. W ciągu 10 ostatnich lat wartość popytu na złoto w Indiach rosła średnio w tempie 13 proc. rocznie przy dynamice PKB na poziomie 6 proc. oraz inflacji 8 proc. Hindusi gromadzą złoto w
Indie są największym światowym konsumentem złota. Popyt na złoto w tym ktraju osiągnął poziom, jaki miał miejsce przed kryzysem finansowym.
W 2009 roku całkowity popyt na złoto osiągnął 600 ton o wartości 19 mld dolarów (974 mld rupii) i stanowił blisko 15 proc. całkowitego światowego popytu. W ciągu 10 ostatnich lat wartość popytu na złoto w Indiach rosła średnio w tempie 13 proc. rocznie przy dynamice PKB na poziomie 6 proc. oraz inflacji 8 proc. Hindusi gromadzą złoto w postaci biżuterii, jako inwestycję oraz bezpieczną lokatę – zakupy biżuterii odpowiadają za 75 proc. całkowitego popytu.
Złoto traktowane jest tam również, jako płynny pieniądz. Od kilku lat rośnie udział inwestycji w złoto – w ciągu pierwszej połowy 2010 roku wartość inwestycji wzrosła o 264 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Szacuje się, że ludność Indii jest w posiadaniu 18 tys. ton złota o wartości 800 mld dolarów amerykańskich. Na każdego mieszkańca tego kraju przypada więc około połowy uncji złota. Jest to realnie niski wskaźnik w porównaniu z innymi krajami.
W 2009 roku wzrosły oczekiwania, co do aprecjacji cen złota, gdy bank centralny Indii kupił 200 ton złota od Międzynarodowego Funduszu Walutowego. Transakcja zwiększyła poczucie, że złoto jest rzeczywistym i bezpiecznym aktywem. Obecnie Indie posiadają rezerwy złota wynoszące 558 ton, co stanowi 7 proc. rezerw walutowych tego kraju.
Indie pozostaną w najbliższych latach liderem na globalnym rynku złota. W hinduskiej kulturze jest ono integralną częścią codziennego życia a zakup złotej biżuterii jest traktowany, jako forma płynnej inwestycji dla akumulacji bogactwa. Analizowanie rynku złota w Indiach przy pomocy tradycyjnych metod, opartych na podziale między zakupami biżuterii i popytem inwestycyjnym, z uwzględnieniem czynników popytu uddziałujących na każdy z tych segmentów, nie ma w tym przypadku zastosowania.
Popyt na złotą biżuterię i popyt inwestycyjny pozostaje w Indiach silny, pomimo rosnących cen, głównie przez „słabość” tamtejszej ludności do precjozów oraz chęć zabezpieczenia przed skutkami spadku wartości pieniądza. W Indiach złoto jest postrzegane, jako symbol bezpieczeństwa i bogactwa. Do tradycji należy obdarowywanie złotem osób bliskich z okazji różnych uroczystości, m.in. podczas jesiennego święta Diwali lub ceremonii ślubnych. Kraj ten posiada jeden z najwyższych w świecie wskaźników oszczędności, stanowiący 30 proc. całkowitych dochodów, z czego 10 proc. jest inwestowane w złoto.
Wg prognoz MFW, w latach 2010-2015 dynamika PKB Indii wyniesie 8 proc. Kontynuacja szybkiego wzrostu gospodarczego oraz rozwoju urbanizacyjnego będzie skutkować wzrostem poziomu bogactwa społeczeństwa, jak również zagrożenie inflacją będą pobudzać popyt na złoto.
Opracowano na podstawie raportu World Gold Council
Jan Mazurek
Investors Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych SA
Zobacz także:
– Twarzą w twarz z inwestorami
– Inwestorzy wstrzymali oddech