Test Nissan X-Trail dCi All Mode 4x4i Tekna

W 2013 roku podczas tragów motoryzacyjnych we Frankfurcie Nissan zaprezentował po raz pierwszy trzecią generację modelu X-Trail, a w roku następnym wprowadził go do sprzedaży. Inspiracją podczas projektowania nadwozia były crossovery takie jak Qashqai, Juke i Murano. Konstrukcja modelu powstała w oparciu o modułową płytę podłogową CMF (Common Module Family) wspólną dla marek Nissana i Renault. Wszechstronny SUV produkowany jest aż w dziewięciu fabrykach, a sprzedawany w 190 krajach na całym świecie (w USA pod nazwą Rogue).

X-Trail jest kontynuacją tradycji marki w projektowaniu aut z segmentu 4×4, charakteryzuje się śmiałą stylistyką, obszernym i funkcjonalnym wnętrzem oraz zastosowaniem wielu zaawansowanych technologii. Klienci maja do wyboru dwie jednostki napędowe: oszczędny silnik wysokoprężny 1.6 dCi 130 KM lub benzynowy 1.6 DIG-T 163 KM. Model dostępny jest zarówno z napędem na przednią oś jak i z napędem na obydwie osie – ALL MODE 4×4 i. Oferta rynkowa obejmuje trzy wersje kompletacji wyposażenia standardowego: Visia, Acenta oraz Tekna. Obszerny przedział pasażerski, praktyczny bagażnik, komfortowe zawieszenie, nowoczesna stylistyka oraz ekonomiczne jednostki napędowe to cechy przedstawiające prezentowane auto, jako dość atrakcyjną ofertę na rynku samochodów typu SUV.
Wygląd zewnętrzny
Atletyczne i stylowe wzornictwo X-Traila wynika z połączenia linii nowoczesnego SUV-a z gustownym wzornictwem. Porównując go z poprzednikiem zmienił się radykalnie, odstąpiono od surowego designu na rzecz bardziej opływowych kształtów. Muskularną sylwetkę charakteryzuje prześwit wynoszący 210 mm, wysoko poprowadzone linie nadkoli oraz stylowe zaokrąglenia. Design bryły nawiązuje do najnowszego trendu stosowanego w japońskiej marce. Swoim wyglądem bardzo przypomina swojego mniejszego brata Qashqai-a. Zastosowanie w konstrukcji nadwozia ultra wytrzymałej stali (blisko 49%) oraz nowoczesnych technologii spowodowało redukcje masy o około 90 kg, co w połączeniu ze zwiększonym do 2705 mm rozstawem osi skutkuje poprawą stabilności i dynamiki pojazdu. Front modelu to masywny zderzak z subtelnie wkomponowanymi w jego dolnej części światłami przeciwmgielnymi, duże reflektory w technologii full LED z automatyczną regulacją wysokości oraz lekko opadająca duża pokrywa komory silnika. Profil auta jest typowy dla SUV-ów, a plastikowe nakładki nadkoli i progów oraz wysoki prześwit przypominają nam, że zjechanie z utwardzonej drogi nie będzie dla niego stanowiło problemu. Dynamiczny charakter podkreśla unosząca się w kierunku tyłu linia szyb bocznych oraz duże aluminiowe 19” tarcze kół. Elegancji nadwoziu dodają chromowane klamki i listwy, przyciemniane tylne szyby oraz relingi dachowe w kolorze aluminium. Tylną część nadwozia wyróżniają zachodzące na poszycia boczne tylne światła, które nawiązują swoim kształtem do bumerangu oraz spoiler dachowy ze zintegrowanym światłem Stop. Wygląd testowanego Nissana powoduje, że odnosi się wrażenie, że został on zaprojektowany z myślą o użytkownikach, którzy głównie będą poruszać się nim po drogach asfaltowych. Największy obecnie model typu SUV oferowany przez markę Nissan emanuje nie tylko dynamicznym wyglądem, ale i elegancją.
Wnętrze samochodu
Nadwozie mierzące 4640 mm długości kryje w sobie bardzo obszerne wnętrze, które przeszło gruntowną modernizację. Pokryte skórą fotele przednie zapewniają komfort na bardzo wysokim poziomie, a sposób regulacji pozwala na optymalne ich ustawienie do sylwetki. Profil oparć zapewnia odpowiednie trzymanie na boki podczas pokonywania zakrętów. Ilość miejsca zarówno w pierwszym jak i w drugim rzędzie siedzeń jest imponująca. Wrażenie przestronności kabiny dodatkowo wzmacnia duży regulowany elektrycznie, przeszklony dach, który znakomicie rozświetla wnętrze. Siedzenia drugiego rzędu posiadają możliwość regulacji wzdłużnej oraz pochylenia oparć, co jeszcze bardziej może powiększyć i tak już obszerne wnętrze. Opcjonalnie X-Trail może zostać wyposażony w dwa dodatkowe fotele i stać się autem 7-mio osobowym.. Kierowca po zajęciu miejsca ma przed sobą trójramienną, wielofunkcyjną kierownicę obszytą skórą w kolorze tapicerki ze wstawkami w kolorze aluminium. Za nią producent umiejscowił tradycyjny zestaw zegarów prędkościomierza i obrotomierza wraz z niewielkim, kolorowym wyświetlaczem komputera pokładowego. Dwukolorowa deska rozdzielcza w części górnej ciemna i dolnej jasna została podzielona przez wykończoną połyskującą w kolorze czarnym konsolę, w której dominuje duży 7-mio calowy kolorowy ekran dotykowy systemu NissanConnect. Obsługuje on między innymi system audio, nawigacji satelitarnej, Bluetooth, system kamer 360 st. System NissanConnect umożliwia również współpracę ze smartfonem. Kabina stylistycznie nawiązuje do najnowszych modeli marki. Estetyczna tapicerka skórzana, czarne (Piano Black) błyszczące elementy wykończeniowe, wstawki chromowane oraz w kolorze aluminium nadają wnętrzu pewnej dozy elegancji. Dbałość o szczegóły wykończenia, wysoka jakość spasowania poszczególnych elementów oraz rodzaj zastosowanych materiałów w kabinie to cechy mogące wyróżnić opisywanego SUV-a na tle bardzo silnej konkurencji. X-Trail to nie tylko auto komfortowe, ale również bardzo funkcjonalne. Model wyposażono w kilka praktycznych schowków zwłaszcza jeden z nich robi wrażenie swoją pojemnością. To ten ukryty w podłokietniku centralnym oddzielającym fotel kierowcy od siedzenia pasażera. Jak podaje producent może on pomieścić iPada lub 10 calowy tablet. Funkcjonalność to też możliwość przewożenia odpowiedniej ilości bagażu. Testowane 5-cio osobowe auto dysponuje bagażnikiem o standardowej pojemności 550 litrów, którą możemy zwiększyć do aż 1982 litrów. Możemy ją dowolnie zaaranżować za pośrednictwem asymetrycznie składanych oraz przesuwanych wzdłużnie siedzeń kanapy tylnej. Załadunek ułatwia duża sterowana elektrycznie pokrywa komory bagażnika. Zaletą jest uniwersalny układ bagażnika z innowacyjną podłogą. Została ona podzielona prostopadle do osi pojazdu na dwie części. Powstałe z nich półki można umieszczać na różnych wysokościach, dzięki czemu przestrzeń ładunkową możemy podzielić na strefę górną i dolną, co w znaczny sposób ułatwia przewożenie przedmiotów o niewielkich gabarytach. Atutami kabiny opisywanego Nissana są nowoczesny design, jakość wykończenia, funkcjonalne rozwiązania oraz zastosowane innowacyjne technologie.
Silnik i właściwości jezdne
Pod maską prezentowanego modelu X-Trail znajduje się turbodoładowana czterocylindrowa jednostka wysokoprężna dCi o pojemności skokowej 1598 ccm, która przy 4000 obr./min. generuje moc 130 KM i charakteryzuje się maksymalnym momentem 310 Nm osiąganym już przy 1750 obr./min. Cechuje ją dynamika i osiągi porównywane z właściwościami silników o większej pojemności z poprzedniej generacji. Dzięki zastosowaniu koncepcji downsizingu uzyskuje dodatkowo znacznie lepszą ekonomię eksploatacji oraz obniżenie emisji szkodliwych substancji do otoczenia. Auto ważące ponad 1600 kg w wersji z napędem na obie osie rozpędza się do prędkości 100 km/h w czasie zaledwie 11 sekund i potrafi osiągnąć maksymalną prędkość 186 km/h. Silnik ten został opracowany przez Nissana wspólnie z koncernem Renault. Zastosowano w nim wiele nowych technologii, które nie tylko przyczyniają się do zmniejszenia emisji spalin ale skutkują tez obniżeniem zużycia paliwa. Jak podaje producent zużycie oleju napędowego w cyklu mieszanym może wynieść 6,2 litra na 100 km. Napęd na wszystkie koła w testowanym pojeździe przenoszony jest za pośrednictwem manualnej 6-cio biegowej przekładni, w aucie zastosowano sterowany elektronicznie system napędu ALL MODE 4x4i. W zależności od warunków drogowych kierowca za pośrednictwem pokrętła umieszczonego na konsoli centralnej ma możliwość wyboru jednego z trzech trybów: napędu na jedną oś (2WD), automatycznego (AUTO) lub blokady stałego napędu na obie osie (LOCK). Na uwagę zasługuje zawieszenie, które zestrojono tak aby zapewnić jak największy komfort podróżowania. Dodatkowo wyposażono je w system aktywnej kontroli ruchów nadwozia. Wykrywa on nierówności drogi, które mogłyby spowodować utratę stabilności i w odpowiedni sposób, sterując pracą amortyzatorów, niweluje mogące wystąpić ewentualne przechyły nadwozia. Mimo wszystko niekiedy są one odczuwalne, głównie podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Wysoka pozycja za kierownicą, konstrukcja układu zawieszenia, wspomagany układ kierowniczy oraz bardzo skuteczne hamulce powodują, że prowadząc X-Traila czujemy że całkowicie panujemy nad autem. Zaletą tego dość dużego auta jest zastosowanie systemu kamer 360, które w znaczny sposób ułatwiają parkowanie i manewrowanie na wąskich ulicach. Samochód znakomicie poradzi sobie zarówno na autostradzie jak i drodze nieutwardzonej.
Podsumowanie

X-Trail to największe auto typu SUV oferowane przez japońskiego producenta. Upodobnienie się do mniejszego brata Qashqai-a, a co za tym idzie radykalna zmiana designu, przestronna kabina, komfort, bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa oraz funkcjonalny i duży bagażnik to atuty przemawiające za prezentowanym Nissanem. Wielofunkcyjność auta powoduje, że może być ciekawą propozycją dla ludzi, którzy zwracają uwagę nie tylko na wygląd ale również możliwość poruszania się w różnych warunkach drogowych jak i może on pełnić rolę dużego, komfortowego auta rodzinnego. Zaletą pojazdu jest jego jednostka napędowa, może niezbyt mocna ale bardzo ekonomiczna. X-Trail jest dość ciekawą propozycją na rynku. Jego ceny rozpoczynają się od kwoty 99 400 złotych. Ten koszt zakupu odnosi się do wersji VISIA, którą napędza silnik benzynowy DIG-T 160 KM. Komfort jazdy, stylistyka oraz zastosowane rozwiązania techniczne i technologie wyróżniają go na tle konkurencji, do której można zaliczyć takie auta jak: Kia Sorento, Hyundai Sante Fe, Mitsubishi Outlander czy też Suzuki Grand Vitara.

Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – wysokoprężny (diesel)
• Pojemność skokowa (ccm) – 1598
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 96 (130) przy 4000
• Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 320 przy 1750
• Rodzaj zasilania – Common rail
Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 186
• Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 11
Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 6,2
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,8
• Cykl mieszany (l/100 km) – 5,3
Pojemność zbiornika paliwa
• Litrów – 60
Wymiary
• Długość (mm) – 4640
• Szerokość (mm) – 1820-1830
• Wysokość (mm) – 1710-1715
• Rozstaw osi (mm) – 2705
• Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1575-1580
• Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1575-1580
• Zwis przedni (mm) – 940
• Zwis tylny (mm) – 995
• Prześwit (mm) – 210
• Kąt natarcia (stopnie) – 18,1
• Kąt zejścia (stopnie) – 26,5
Napęd
• ALL MODE 4x4i
Układ kierowniczy
• ze wspomaganiem
• średnica zawracania (m) – 11,2
Koła i opony
• Wymiary opon standardowych – 225/55 R19
• Standardowe obręcze kół („) – 19
Masy
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1580-1615
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2160-2320
Pojemność bagażnika
• Minimalna (litry) – 550
• Maksymalna (litry) – 1982
Kompletacja wyposażenia
Prezentowany model wyposażony jest w następujące elementy:
• ABS + EBD
• Aktywna kontrola toru jazdy
• Centralnie umieszczony podłokietnik w oparciu tylnej kanapy
• Centralny zamek z pilotem
• Chromowana listwa nad tylną tablica) rejestracyjną
• Chromowane obwódki szyb
• Chromowane zewnętrzne klamki drzwi
• Czujnik zmierzchu
• Dwustrefowa automatyczna klimatyzacja
• Dzielone, składane oparcie kanapy tylnej (w stosunku 60/40)
• Elektrycznie otwierana klapa bagażnika
• Elektrycznie regulowane podparcie odcinka lędźwiowego w fotelu kierowcy
• Elektrycznie regulowane szyby przednie z przełącznikiem AUTO po stronie kierowcy
• Elektrycznie regulowany fotel pasażera (regulacja wzdłużna, regulacja kąta pochylenia oparcia)
• Elektrycznie składane lusterka
• Elektryczny hamulec ręczny
• Gniazdo zasilania w części centralnej konsoli 12V
• Głośniki 6 szt.
• Immobilizer
• ISORX przy tylnych zewnętrznych fotelach
• Kierownica i dźwignia zmiany biegów pokryte skórą
• Kieszenie w oparciach foteli przednich
• Kieszenie w przednich i tylnych drzwiach
• Kolumna kierownicy z regulacją w dwóch płaszczyznach
• Koło zapasowe (dojazdowe)
• Komputer pokładowy z 5″ kolorowym ekranem TFT
• Konsola centralna z uchwytami na kubki
• Lusterka boczne elektrycznie regulowane, podgrzewane z zintegrowanymi kierunkowskazami
• Osłony przeciwsłoneczne z podświetlanym lusterkiem dla kierowcy i pasażera
• Pasy bezpieczeństwa
• Podgrzewane przednie fotele
• Podłokietnik kierowcy ze schowkiem
• Poduszki powietrzne szt.6 (przednie, boczne oraz kurtynowe)
• Przednie i tylne czujniki parkowania
• Przednie lampy przeciwmgłowe z chromowanymi obwódkami
• Przednie reflektory w technologii full LED z automatyczną regulacją wysokości
• Przesuwana kanapa tylna
• Przyciemniane szyby
• Reflektory do jazdy dziennej w technologii LED
• Ręcznie regulowana wysokość fotela kierowcy
• Schowek przedni
• Skórzana tapicerka foteli
• Srebrne relingi dachowe
• Sterowanie systemem audio w kole kierownicy
• Sygnalizator braku zapięcia pasów bezpieczeństwa (światło i brzęczyk)
• System aktywnej kontroli zawieszenia
• System aranżacji przestrzeni bagażowej
• System audio z radiem/CD, MP3, AUX, USB i iPod
• System ESP
• System kamer 360°
• System kontroli ruchów nadwozia
• System l-Key z przyciskiem Start/Stop
• System NissanConnect
• System pomiaru ciśnienia w oponach
• System Start&Stop
• System wspomagania ruszania pod górę USS
• Tarcze kół ze stopów metali lekkich 19″, opony 225/55 R19
• Tempomat z ogranicznikiem prędkości
• Układ wspomagania hamowania (Brake Assistant)
• Wspomaganie kierownicy
• Wycieraczki szyby przedniej z regulowaną częstotliwością pracy + czujnik deszczu
• Wyłącznik przedniej poduszki pasażera
• Zabezpieczenie drzwi tylnych przed otwarciem przez dzieci
• Zagłówki i 3 punktowe pasy bezpieczeństwa wszystkich foteli tylnych
• Zderzaki w kolarze nadwozia z czarnymi listwami
• Pakiet Bezpieczeństwa:
– Rozpoznawanie znaków drogowych
– Elektryczny hamulec awaryjny
– Ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu
– Automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne
– Adaptacyjne światła drogowe
• Zestaw systemów bezpieczeństwa Safety Shield:
– Inteligentny asystent parkowania
– Ostrzeżenie o pojeździe w martwym polu
– Ostrzeżenie o zmęczeniu kierowcy
– Ostrzeżenie o poruszających się obiektach
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj