Nissan Navara to pickup, który jest połączeniem samochodu dostawczego wyposażonego w skrzynię ładunkową oraz samochodu rekreacyjnego typu SUV. Produkowany jest od 1997 roku przez Nissan Motors. Popularność pickupów na rynku amerykańskim powoduje, że model kojarzony jest głównie z tym rynkiem.

Nissan Navara to pickup, który jest połączeniem samochodu dostawczego wyposażonego w skrzynię ładunkową oraz samochodu rekreacyjnego typu SUV. Produkowany jest od 1997 roku przez Nissan Motors. Popularność pickupów na rynku amerykańskim powoduje, że model kojarzony jest głównie z tym rynkiem.

Zyskał jednak wielu zwolenników również w Europie. Dziś oferowana jest już trzecia generacja Navary, która swoją premierę miała w 2005 roku na salonie samochodowym w Genewie. W 2010 japońska marka zdecydowała się przeprowadzić w modelu face lifting, który miał za zadanie nadążyć za silnie rozwijającą się konkurencją i nadal być jednym z liderów sprzedaży. Zmiany konstrukcyjne, poprawa komfortu, właściwości jezdnych oraz funkcjonalność i solidność auta spowodowały że Nissan Navara jest jednym z najlepiej sprzedających się pickupów w Europie. Podobnie w Polsce, Nissan ze swoim pickupem zajmuje znaczące miejsce na rynku w swojej klasie. Auto otrzymało wiele elementów, które zapożyczone zostały z innego modelu japońskiej marki SUVa Pathfinder. Modernizacji poddano też silnik 2.5D, którego moc wzrosła ze 170 do 190KM i dodatkowo wprowadzono nową jednostkę 3.0D charakteryzującą się mocą 238KM. Na rynek europejski Navara produkowana jest w hiszpańskiej fabryce Zona Franca w Barcelonie. W naszym kraju dużą popularność w głównej mierze zawdzięcza przepisom podatkowym dla podmiotów gospodarczych. Możliwość odpisania podatku VAT od zakupu pojazdu użytkowego jakim jest testowana Navara, wywołała kilka lat temu ogromne zainteresowanie wśród przedsiębiorców pojazdami tego typu. Wielu z nich ze względu na ulgi podatkowe przesiadło się z samochodów osobowych do użytkowych. Auta typu pickup w ostatnim czasie stały się bardziej komfortowe, a jednocześnie zachowały funkcjonalność i walory użytkowe.
        
        
        
Wygląd zewnętrzny

Nadwozie oferowanej obecnie Navary to pickup z podwójną czterodrzwiową kabiną pasażerską (Double Cab), w którą wyposażony był testowany pojazd lub krótką dwudrzwiową (King Cab). Konstrukcja mierzącego blisko 5,4 metra długości nadwozia oparta została na odpornej na naprężenia wykonanej ze stali ramie. Stylistycznie pojazd nie odbiega wiele od terenowego modelu japońskiej marki Pathfinder. Dotyczy to głównie przedniej części, gdzie trudno rozróżnić z którym z aut mamy do czynienia. Dopiero gdy spojrzymy z boku na pojazd dostrzeżemy różnicę. Zauważymy kabinę pasażerską wyraźnie oddzieloną od przestrzeni bagażowej, którą stanowi sporych rozmiarów skrzynia ładunkowa. Potężna sylwetka obfituje w kanciaste linie oraz przetłoczenia, które nadają autu masywnego charakteru budzącego respekt wśród innych użytkowników dróg. Ogromnych rozmiarów przedni zderzak, który idealnie współgra z mocno uwypuklonymi i poszerzonymi błotnikami przednimi, duża krata wlotu powietrza oraz kanciaste reflektory to cechy charakterystyczne modelu. Sylwetka pojazdu wygląda bardzo bojowo, a elementy takie jak boczne stopnie oraz masywne relingi dachowe dodatkowo wzmacniają to wrażenie. Wiele rozwiązań technicznych znanych z terenowego modelu Pathfinder wykorzystano przy projektowaniu Navary. Przykładem może być duży prześwit wynoszący około 23 cm, który powoduje, że oprócz właściwości użytkowych pojazd zyskuje cechy auta terenowego. Projektantom w sposób bardzo harmonijny udało się połączyć trójbryłowe nadwozie w całość. Uwagę zwracają duże szyby przednich drzwi, które nie tylko podkreślają design pojazdu ale również w znaczny sposób poprawiają widoczność kierowcy. Tył auta niczym się nie wyróżnia: to otwierana burta tylna skrzyni ładunkowej, wąski zderzak oraz umieszczone na krawędzi burt bocznych pionowe tylne lampy. Konstruktorzy nie zapomnieli o klientach, którzy cenią sobie w pojeździe nie tylko właściwości użytkowe czy jezdne, ale zwracają uwagę też na wykończenie nadwozia. Za pośrednictwem oksydowanych matowych detali wykończenia nadwozia takich jak krata wlotu powietrza, klamki zewnętrzne czy obudowy lusterek model zyskał nieco ekskluzywnego charakteru. Elementy te idealnie kontrastują z eleganckim brązowo-czarnym lakierem metalizowanym „Czarny Pieprz” testowanego samochodu. Nissan Navara to auto o atrakcyjnej, interesującej i uniwersalnej bryle nadwozia i dobrze dobranych proporcjach.
        
        
        
Wnętrze samochodu

W porównaniu z poprzednią generacją modelu znacznie korzystniej wygląda teraz przedział pasażerki. Tak jak nadwozie, design wnętrza jest bardzo zbliżony do Nissana Pathfindera. Dzięki takiemu rozwiązaniu kabina zyskała na komforcie, przestronności oraz estetyce. Odbiega ona wyglądem od typowych wnętrz spotykanych w samochodach typu pickup. Przedział pasażerki przypomina bardziej te spotykane w SUV-ach niż w pojazdach dostawczych. Fotele przednie są stosunkowo wygodne mimo przeciętnego wyprofilowania, na brak komfortu nie powinien nikt narzekać. Jedynie czego może brakować to lepszego wyprofilowania oparć tak, aby podczas pokonywania łuków drogi fotele posiadały lepsze trzymanie na boki. Kabina pasażerska to „Double Cab” tak zwana załogowa, która jest bardzo obszerna. Odczuwalne jest to głównie przez osoby zasiadające na fotelach przednich, gdzie nie brakuje miejsca zarówno na nogi jak i nad głowami. Wrażenie obszernego wnętrza wzmacnia dodatkowo wyposażenie pojazdu w otwierane okno dachowe. Trochę gorzej wygląda to na siedzeniu tylnym. Nad głowami jest wystarczająco miejsca jednak wysoko umiejscowiona względem kanapy podłoga powoduje że trudno jest tam zająć wygodną pozycję. Przez to podróżowanie na fotelach drugiego rzędu może być uciążliwe i powodować u wysokich osób pewien dyskomfort. Testowany pojazd wyposażono w wielofunkcyjną kierownicę pokrytą perforowaną skórą, której design oraz wykończenie elementami w kolorze aluminium idealnie współgra z deską rozdzielczą o niewyszukanych kształtach. Za kierownicą znajduje się tradycyjny zestaw zegarów obrotomierza i prędkościomierza. W środkowej części deski rozdzielczej umiejscowiono system audio z pokaźnych rozmiarów kolorowym wyświetlaczem. Wysokiej jakości system japońskiej firmy Pioneer dedykowany dla samochodów Nissana robi naprawdę dobre wrażenie, znajdziemy w nim między innymi nawigację satelitarną, Bluethoot oraz system audio-video (DVD). Jego duży ekran nie został jednak pozbawiony pewnego mankamentu a mianowicie dzienne światło słoneczne powoduje, że wyświetlany na nim obraz staje się mocno zamglony i nieczytelny. W środkowej części konsoli centralnej producent umieścił tradycyjny panel sterowania układem dwustrefowej klimatyzacji oraz ogrzewania wnętrza z niewielkim tradycyjnym wyświetlaczem o pomarańczowej barwie. Tuż za dźwignią zmiany biegów znajduje się pokrętło do zmiany rodzaju napędu, przyciski centralnego zamka oraz podgrzewania foteli przednich. Wszystkie elementy sterowania poszczególnymi funkcjami pojazdu rozmieszczone zostały bardzo ergonomicznie, są praktycznie na wyciągnięcie ręki. Producent zadbał również o jakość wykończenia. We wnętrzu wykorzystano wiele elementów wykonanych z wysokiej jakości ale twardego plastiku a spasowanie poszczególnych elementów zasługuje na pochwałę. Wrażenia zastosowania możliwie najlepszych materiałów do wykończenia kabiny potęguje zastosowana w testowanym modelu tapicerka wykonana z miękkiej w dotyku ciemnej skóry. Samochody typu pickup to auta użytkowe, które zamiast tradycyjnego bagażnika posiadają skrzynie ładunkową. Wymiary przestrzeni ładunkowej pozwalają przewieść ładunki dość dużych rozmiarach. Producent zadbał również o zaopatrzenie modelu w różnego rodzaju schowki podnoszące w znaczny sposób jego funkcjonalność. Przykładowo pod kanapą tylną konstruktorzy wygospodarowali miejsce na dwa dodatkowe, różnej wielkości, schowki osłaniane siatką, przeznaczone na różnego rodzaju drobiazgi. Auto jest bardzo uniwersalne, a dodatkowo znakomicie sprawdzi się jako niewielki pojazd dostawczy.
        
        
       
Silnik i właściwości jezdne

Obecnie na ryku polskim Nissan oferuje Navarę z trzema wysokoprężnymi turbodoładowanymi jednostkami napędowymi 2.5D o mocy 140 i 190KM oraz 3.0 V6 o mocy 231KM. Sercem testowanego modelu był zmodernizowany silnik diesla o pojemności 2488 ccm, mocy 190KM, który osiąga imponujący maksymalny moment obrotowy 450Nm już przy 2000 obr/min. Wprowadzone w jednostce zmiany spowodowały oprócz podniesienia mocy o blisko 20KM znaczne jej wyciszenie. Do wnętrza kabiny tylko niekiedy docierają odgłosy jej pracy. Silnik pracuje równomiernie, jest dynamiczny i odznacza się umiarkowanym zapotrzebowaniem na paliwo. W trybie mieszanym potrafi zadowolić się zużyciem na poziomie 8,5 litra oleju napędowego na 100 km. W przekazywaniu napędu na koła pośredniczy precyzyjnie działająca manualna 6 biegowa przekładnia. Kierowca ma do dyspozycji kilka wariantów napędu. Za pomocą przełącznika trybów, który znajduje się na konsoli centralnej może on wybrać 2WD, 4H lub 4LO. Napęd na oś tylną 2WD przeznaczony jest do poruszania się po drogach utwardzonych, 4H o równomiernym rozkładzie siły napędowej na osie znakomicie sprawdzi się na zabłoconych lub zaśnieżonych trasach, natomiast tryb 4LO służy do jazdy głównie w trudnych warunkach terenowych, zapewnia możliwie najlepszą przyczepność zarówno podczas jazdy jak i hamowania. Dodatkowo auto wyposażone zostało w możliwość blokady mechanizmu różnicowego tylnej osi. Układ kierowniczy działa bez zarzutu. Konstrukcja oparta została o ramę. Przednie zawieszenie pochodzi od modelu Pathfinder. Tył to jednak rozwiązania częściej spotykane w samochodach ciężarowych i dostawczych, znajduje się tam sztywny most z resorami piórowymi. Jest to układ mniej komfortowy od zaawansowanych zawieszeń wielowahaczowych. Model jednak na drodze zachowuje się bardzo poprawnie, tylko niekiedy podczas szybkiego pokonywania zakrętów mogą być odczuwalne przechyły nadwozia. Zawieszenie zostało zestrojone dość miękko tak aby dać użytkownikowi możliwie jak najlepszy komfort. Tłumienie jest też na przyzwoitym poziomie, do wnętrza kabiny nie dostają się prawie żadne odgłosy jego pracy. Navara jest pojazdem, który znakomicie poradzi sobie zarówno z przewiezieniem sporych ładunków jak również podczas poruszania się w warunkach terenowych.
        
        
       
Podsumowanie

Nissan Navara to pojazd opracowany głównie pod kątem walorów użytkowych, oferowany w przystępnych cenach. Ten japoński pickup należy do grona najchętniej kupowanych aut tego typu w Europie. Atrakcyjny wygląd, funkcjonalność lekkiego samochodu dostawczego, wysoki komfort podróżowania, gama dynamicznych silników oraz szeroki zakres kompletacji wyposażenia to główne atuty prezentowanej Navary. Solidna konstrukcja, mocno rozbudowany układ napędowy to cechy, które powodują, że samochód znakomicie sprawdzi się zarówno, jako auto dostawcze jak i terenowe. Pojazd jest bardzo chętnie kupowany przez polskich przedsiębiorców a to za sprawą przepisów podatkowych, które pozwalają odliczyć przy zakupie samochodu ciężarowego podatek VAT. Ponadto Navara oprócz cech użytkowych i właściwości jezdnych jest w miarę komfortowym i dość dobrze wyglądającym autem, który w pewnych okolicznościach może służyć także jako miejski środek lokomocji. Już za kwotę niespełna 89675 złotych netto możemy stać się właścicielami najtańszej wersji Nassana Navary wyposażonej w kabinę King Cab (kabina krótka) w kompletacji wyposażenia XE, która napędzana będzie silnikiem 2.5D o mocy 140KM.       
        
Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny (diesel)
– Pojemność skokowa (ccm) – 2488
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 140 (190)
– Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy (obr./min) – 450 przy 2000
– Rodzaj zasilania – Common Rail

Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) – 180
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 11,1

Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 10,6
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 7,3
– Cykl mieszany (l/100 km) – 8,5
– Poziom emisji CO2 (g/km) – 224

Pojemność zbiornika paliwa
– 80 litrów

Wymiary
– Długość (mm) – 5396
– Szerokość (mm) – 1848
– Wysokość (mm) – 1913
– Rozstaw osi (mm) – 3200
– Prześwit (mm) – 228
– Kąt natarcia (stopnie) – 32
– Kąt zejścia (stopnie) – 18,5
– Kąt rampowy (stopnie) – 20

Napęd

– 4WD

Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem
– średnica zawracania (m) – 13,3

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 225/65 R17
– Standardowe obręcze kół („) – 17x7JJ

Masa
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1960
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2805
– Maksymalna masa przyczepy – z hamulcem (kg) – 3000

Wymiary przestrzeni bagażowej
– Długość (mm) – 1611
– Szerokość (mm) – 1560
– Szerokość przestrzeni ładunkowej pomiędzy nadkolami (mm) 1130
– Wysokość (mm) – 457

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia LE. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

– ABS + EBD + system wspomagania nagłego hamowania
– Blokada mechanizmu różnicowego
– Fotel kierowcy z regulacja wysokości i odcinka lędźwiowego
– Fotele przednie podgrzewane
– Głośniki 6 szt.
– Kierownica i dźwignia zmiany biegów pokryte skóra
– Kierunkowskazy zintegrowane z lusterkami bocznymi
– Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
– Komputer pokładowy
– Lusterka podgrzewane i regulowane elektrycznie
– Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
– Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
– Mocowanie fotelika dziecięcego ISOFIX na tylnym siedzeniu
– Nakładki ozdobne progów z aluminium
– Poduszka powietrzna kierowcy
– Poduszka powietrzna pasażera
– Poduszki powietrzne boczne przednie + kurtyny powietrzne
– Radioodtwarzacz CD i zmieniarka CD
– Relingi dachowe
– Spryskiwacze reflektorów
– Sterowanie radiem w kierownicy
– Stopień tylny zintegrowany ze zderzakiem
– Stopnie boczne
– System Bluetooth
– System elektronicznej kontroli toru jazdy ESP
– System zabezpieczenia ładunku
– Szyby przyciemniane
– Szyby regulowane elektrycznie
– Światła mijania włączane automatycznie
– Światła p/mgielne przednie
– Tarcze kół aluminiowe 17″
– Tempomat z ogranicznikiem prędkości
– Wskaźnik temperatury zewnętrznej
– Wycieraczka z czujnikiem deszczu
– Zamek centralny zdalnie sterowany
– Zderzaki w kolorze nadwozia

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji LE. posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

– Fotel kierowcy z elektryczną regulacją ustawień
– Kamera cofania zintegrowana ze środkowym lusterkiem wewnętrznym
– Lakier metalizowany
– Okno dachowe elektrycznie regulowane z zasłoną
– Relingi dachowe (rurowe) z poprzeczkami
– Schowek pod tylną kanapą
– System Pioneer z nawigacją satelitarną i 6.1-calowym ekranem dotykowym
– Tapicerka ze skóry
– Zewnętrzne części w kolorze srebrnym matowym „Gunmetal” (przedni wlot powietrza, lusterka zewnętrzne, klamki zewnętrzne, boczne progi, 17″ tarcze kół aluminiowe, tylny zderzak)

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj