Granica pomiędzy oryginalnym i ekscentrycznym projektem jest niezwykle cienka, a jej przekroczenie rzadko znajduje poklask wśród szerokiej rzeszy klientów. Przekonały się o tym boleśnie Fiat (Multipla), SSangYong (Rodius) czy Renault (Vel Satis). W przypadku Nissana próba zerwania z konserwatywnym designem i monotonią nosi nazwę – Juke. Zapowiedzią małego crossovera był futurystyczny koncept Qazana zaprezentowany w 2008 roku na targach w Genewie.

Granica pomiędzy oryginalnym i ekscentrycznym projektem jest niezwykle cienka, a jej przekroczenie rzadko znajduje poklask wśród szerokiej rzeszy klientów. Przekonały się o tym boleśnie Fiat (Multipla), SSangYong (Rodius) czy Renault (Vel Satis). W przypadku Nissana próba zerwania z konserwatywnym designem i monotonią nosi nazwę – Juke.

Zapowiedzią małego crossovera był futurystyczny koncept Qazana zaprezentowany w 2008 roku na targach w Genewie. Sporadycznie zdarza się, aby innowacyjne propozycje z modeli koncepcyjnych bez większych zmian były wdrażane w życie. Japoński producent zdecydował się jednak na ten odważny krok i w 2010 roku przedstawił model produkcyjny bliźniaczo podobny do koncepcyjnej zapowiedzi. Mniejszy brat popularnego Qashqaia dostępny jest w salonach już za 62 900 zł.

Wygląd zewnętrzny

Nadwozie Juke’a łączy w sobie cechy SUVa i samochodu sportowego. Zwiększony prześwit, plastikowe osłony na wyraźnie zaznaczonych nadkolach, progach i masywnych zderzakach to zapożyczenia z klasy pojazdów uterenowionych. Natomiast niewielka zwężająca się ku tyłowi powierzchnia okien, opadająca linia dachu, klamka drzwi tylnych ukryta w słupku i kształt tylnych reflektorów przypominający te ze sportowego modelu 370 Z to nawiązania do stylu samochodów coupe.

Wizytówką małego crossovera są trzy pary świateł przednich. Najwyżej umieszczone klosze w kształcie ostrzy kryją światła dzienne oraz kierunkowskazy. Poniżej, wyglądające jak potężne, okrągłe reflektory przeciwmgielne znajdują się światła mijania i drogowe. Na samym dole zaś wkomponowano reflektory przeciwmgielne.

Projekt modelu powstał w Nissan Design Europe – NDE w Anglii, a jego dopracowaniem zajęło się Centrum Projektowe Nissana w Japonii. Wymiary: długość – 4135 mm, szerokość – 1765 mm, wysokość – 1565 mm, rozstaw osi 2530 mm i wspólna płyta podłogowa z Renault Clio i Nissanem Note pozycjonują go w segmencie B.

Wnętrze pojazdu

Awangardowy projekt nadwozia został uzupełniony ciekawym wnętrzem. Lakierowany tunel środkowy oraz elementy na drzwiach (w zależności od wersji w kolorze czerwonym lub oksydowanej stali) i dwukolorowa tapicerka nadają kabinie sportowego i młodzieżowego klimatu. Trójramienna, pokryta skórą kierownica posiada funkcje sterowania radioodtwarzaczem, telefonem, komputerem pokładowym oraz tempomatem. Dwa duże zegary ukryte są w tubach pomiędzy którymi znalazło się miejsce na wyświetlacz komputera pokładowego. Konsola centralna (wykończona czarnym lakierem fortepianowym) podzielona została na dwie części. Na górze dominuje pięciocalowy dotykowy wyświetlacz systemu audio i nawigacji, służący również jako ekran kamery cofania. Brak czujników cofania i mała szyba tylna skutecznie ograniczająca widoczność sprawiają, że kamera okazuje się niezbędnym elementem wyposażenia. Jakość i funkcjonalność systemu audio i nawigacji nie budzi zastrzeżeń. Z sześciu głośników wydobywa się czysty dźwięk, a gniazda USB i iPod pozwalają na proste odsłuchiwanie własnych zasobów muzycznych. Obsługa systemu nawigacyjnego jest intuicyjna, a prezentowane mapy czytelne. Pozytywny całokształt psuje brak polskiego języka w menu oraz toporne przyciski wokół ekranu. Szare, prostokątne guziki systemu Nissan Connect nie pasują do wszechobecnych obłości i krągłości wewnątrz.

Poniżej na konsoli centralnej znajduje się Nissan Dynamic Control System, który na pierwszy rzut oka wygląda jak najzwyklejszy panel do sterowania klimatyzacją. Okazuje się jednak, że po naciśnięciu przycisku D-Mode zastosowanie przycisków ulega zmianie i możemy za ich pomocą wybrać jeden z trzech dostępnych trybów jazdy – Eco, Normal lub Sport. W zależności od wybranego trybu zmienia się m.in. charakterystyka działania przepustnicy, siła wspomagania kierownicy lub parametry pracy skrzyni CVT. Możliwość prezentowania na wyświetlaczu ciśnienia doładowania czy przeciążenia G przypomina rozwiązania znane ze sportowego GTRa. Pomysł wielofunkcyjnych klawiszy jest praktyczny i pozwala ograniczyć liczbę przycisków w kabinie.

Pomimo tego, że z zewnątrz Juke sprawia wrażenie masywnego i dużego samochodu wewnątrz czuć przynależność do segmentu B. O ile podróżowanie z przodu niezależnie od wzrostu należy do przyjemności, o tyle z tyłu obniżona linia dachu i niewielka ilość miejsca na nogi nie rozpieszczają pasażerów. Jeżeli na przednich fotelach zasiądą wysokie osoby, z tyłu wyraźnie brakuje miejsca. Wrażenie ciasnoty potęgują niewielkie przyciemniane szyby boczne. Z przodu na szczęście nie ma powodów do narzekania. Obszerne, dobrze wyprofilowane i o odpowiedniej twardości fotele z szerokim zakresem regulacji zapewniają odpowiedni komfort. Miejsca nad głową i po bokach jest wystarczająco dużo, a wyższa niż w typowych miejskich samochodach pozycja w kabinie poprawia widoczność.

Przestrzeń bagażowa wynosi zaledwie 251 litrów. To o 14 litrów mniej niż w Nissanie Micra i 29 litrów mniej niż w Volkswagenie Polo. W wersji 4×4 bagażnik ma zaledwie 207 litrów. Po rozłożeniu asymetrycznie dzielonej tylnej kanapy otrzymujemy 830 litrów licząc do linii dachu.

Silnik i właściwości jezdne

Analizując ofertę silnikową Juke’a znajdziemy dwa silniki benzynowe o pojemności 1.6 litra i jednego półtoralitrowego Diesla. W ubogiej na pozór ofercie każdy zajdzie coś dla siebie. Testowy Nissan wyposażony był w jednostkę wysokoprężną o mocy 110 KM i momencie obrotowym 240 Nm. Silnik z Common rail jest dynamiczny, charakteryzuje się dużą elastycznością oraz niskim zużyciem paliwa. Podczas testu w mieście zużywał 7,5 litra oleju napędowego na każde przejechane 100 km, natomiast w trasie ok. 5 l/ 100 km. Przyśpieszenie do pierwszych 100km/h trwa 11,2 sekundy. Emblemat „Pure Drive” umieszczony na pokrywie bagażnika oznacza, że jednostka emituje mniej niż 130g/km CO2 – w tym wypadku jest to 129g/km. Napęd przenoszony jest za pomocą 6-stopniowej skrzyni biegów, którą za dopłatą 6000 zł możemy zamienić na automatyczną przekładnię CVT.

Tańszy z silników benzynowych dysponuje mocą 117 KM i momentem 158 Nm. Słabsze (niż w Dieslu) przyśpieszenie i elastyczność rekompensowane są niższą o 9000 zł ceną zakupu, jednak znacznie częściej będziemy musieli odwiedzać stację benzynową. Według danych producenta w mieście będzie on zużywał o ok. 1/4 więcej paliwa, niż jednostka wysokoprężna. Dla klientów, którzy nie zwracają uwagi na spalanie, a cenią przede wszystkim osiągi i emocje za kierownicą producent przygotował silnik benzynowy wyposażony w turbosprężarkę. Sprint do pierwszych 100km/h trwający zaledwie 8 sekund i prędkość maksymalna 215 km dostępne są dzięki 190 KM mocy i 240 Nm momentu obrotowego. Tylko z tym silnikiem, za dopłatą Juke może być wyposażony w napęd na obie osie – w słabszych jednostkach napęd przekazywany jest na przednią oś. System All Mode 4×4 z systemem Torque Vectoring pozwala na rozdział momentu obrotowego pomiędzy przednią i tylną oś w stosunku 50:50 oraz podział momentu pomiędzy kołami tylnej osi. Na podstawie danych na temat prędkości pojazdu, prędkości obrotowej wokół osi pionowej pojazdu, prędkości obrotowej kół, przyśpieszenia bocznego, położenia kierownicy i aktualnego przełożenia skrzyni biegów system zwiększa moment obrotowy na zewnętrzne koło, zapobiegając podsterowności i zwiększając bezpieczeństwo pokonywania zakrętu.

Konstrukcja zawieszenia tylnego zależna jest od wersji silnikowej. W słabszych jednostkach z tyłu znajdziemy belkę skrętną, którą w topowej 190-konnej wersji zastąpiono zawieszeniem wielowahaczowym. Z przodu w obu przypadkach znajdują się kolumny McPhersona. Pomimo wyższego nadwozia i większego prześwitu, dzięki sztywnemu zestrojeniu zawieszenia Nissan prowadzi się pewnie w szybko pokonywanych zakrętach, nie tracąc zbyt dużo na komforcie podczas spokojnej jazdy lub przejeżdżaniu przez nierówności.

Podsumowanie

Mały Juke w podstawowej wersji wyposażenia za niewiele ponad 60 tys. zł oferuje sześć poduszek powietrznych, ESP, ABS, EBD, układ wspomagania hamowania Brake Assistant, lusterka i szyby regulowane elektrycznie, zamek centralny, komputer pokładowy i wspomaganie kierownicy. W droższej o 3500 zł wersji Acenta otrzymamy 17-calowe aluminiowe felgi, światła przeciwmgielne, manualną klimatyzację, skórzaną kierownicę i dźwignię zmiany biegów, radioodtwarzacz CD ze sterowaniem w kierownicy, Bluetooth, złącze USB i tempomat. Najdroższa wersja (dopłata do najuboższej – 9300 zł) Tekna oferuje m.in. automatyczną klimatyzację, przyciemniane tylne szyby, system Nissan Dynamic Control i Nissan Connect oraz automatycznie włączane światła i uruchamiane wycieraczki. Do trzech podstawowych linii wyposażenia dołączyła w tym roku wersja specjalna Shiro (Biały). Charakteryzuje się jeszcze bogatszym wyposażeniem, białymi akcentami we wnętrzu oraz możliwością wyboru specjalnego koloru nadwozia – ciemnofioletowy Nightshade.

W 2011 roku na zakup Juka zdecydowało się ponad 123 000 europejskich klientów. Biorąc pod uwagę cenę, przestronność kabiny oraz ofertę silnikową, crossover Nissana może konkurować w Europie z Suzuki SX4, Mini Countryman czy Hyundaiem ix20. Natomiast pod względem designu brak obecnie modeli, które mogłyby pochwalić się równie nieszablonowym nadwoziem.

Dane techniczne

Silnik – wysokoprężny
– Pojemność skokowa – 1461 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 81 (110) przy 4000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 240 przy 1750

Osiągi
– Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s) – 11.2
– Prędkość maksymalna – 175 km/h

Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 5.9
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4.3
– Cykl mieszany (l/100 km) – 4.9
– Emisja CO2 (g/km) – 129

Pojemność zbiornika paliwa: – 46 l.

Wymiary
– Długość (mm) –4135
– Wysokość (mm) – 1565
– Szerokość (mm) – 1765
– Rozstaw osi (mm) – 2530
– Rozstaw kół przednich (mm) – 1525
– Rozstaw kół tylnych (mm) – 1525

Napęd
– na oś przednią

Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem,
– średnica zawracania (m) – 10,7

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 215/55 R17
– Standardowe obręcze kół – 17” (aluminiowe)

Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1285 kg
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1750 kg

Pojemność bagażnika: – 251 l

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Tekna. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• 17″ Felgi ze stopów metali lekkich „Elegance”
• Automatyczna klimatyzacja
• Automatyczne światła i czujnik deszczu
• Boczne poduszki powietrzne (przód)
• Centralny zamek sterowany pilotem
• Dojazdowe koło zapasowe
• Dzielone, składane oparcie kanapy tylnej (w stosunku 60/40)
• Elektrycznie regulowane szyby boczne z przodu i z tyłu + funkcja jedno naciśnięcie góra/dół po stronie kierowcy
• ESP + ABS + EBD + układ wspomagania hamowania Brake Assistant
• Gniazdo 12V
• Gniazdo USB
• Immobilizer
• Kierownica i dźwignia zmiany biegów pokryte skórą
• Kieszenie w przednich i tylnych drzwiach
• Kieszeń w oparciu fotela pasażera
• Komputer pokładowy ze wskaźnikiem temperatury zewnętrznej
• Konsola centralna z uchwytami na kubki
• Kurtynowe poduszki powietrzne
• Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne regulowane, składane elektrycznie
• Nissan Connect ( 5″ kolorowy wyświetlacz dotykowy LCD + gniazdo USB i MP3, iPod + tylna kamera ułatwiająca cofanie + 6 głośników)
• Nissan Dynamic Control System
• Osłony przeciwsłoneczne kierowcy i pasażera z lusterkami
• Pasy bezpieczeństwa kierowcy i pasażera z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia
• Proporcjonalne do szybkości auta wspomaganie układu kierowniczego
• Przednie poduszki powietrzne (kierowcy i pasażera)
• Przednie reflektory halogenowe z ręczną regulacją wysokości
• Przednie reflektory przeciwmgłowe
• Przyciemniane szyby
• Punkty mocujące bagażnika dachowego
• Punkty zaczepu fotelika dla dziecka ISOFIX przy tylnych zewnętrznych fotelach
• Regulacja położenia kolumny kierownicy
• Regulacja wysokości fotela kierowcy
• Regulowana wysokość mocowania przednich pasów bezpieczeństwa
• Schowek z przodu (po stronie pasażera)
• Sterowanie systemem audio przyciskami na kierownicy
• Sygnalizator braku zapięcia pasów bezpieczeństwa (światło i brzęczyk) kierowcy i pasażerów
• System Bluetooth
• Tempomat z funkcją ograniczenia prędkości
• Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc
• Wycieraczki szyby przedniej i tylnej z regulowaną częstotliwością pracy i ze spryskiwaczem
• Wyłącznik przedniej poduszki pasażera
• Zabezpieczenie drzwi tylnych przed otwarciem przez dzieci
• Zagłówki wszystkich foteli tylnych
• Zewnętrzne klamki drzwi w kolorze nadwozia

Wyposażenie dodatkowe:
• Lakier metalic – 1800

Test przeprowadzony w dniach 2.I – 9.I 2012r.


Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Artykuł pochodzi ze strony www.info-ekspert.pl

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj