Nowy kompaktowy crossover CX5 obok modeli 2, 3 i 6 ma w niedługim czasie stać się flagowym produktem Mazdy. To pierwszy model japońskiej marki oparty na nowej koncepcji stylistycznej “KODO – dusza ruchu” („KODO – Soul of Motion”). Bazuje on na prototypie przedstawionym na salonie samochodowym w Genewie, w 2011 roku o nazwie Minagi. Wprowadzony do produkcji i sprzedaży został pod nazwą CX5 niespełna rok po tym wydarzeniu.

Nowy kompaktowy crossover CX5 obok modeli 2, 3 i 6 ma w niedługim czasie stać się flagowym produktem Mazdy. To pierwszy model japońskiej marki oparty na nowej koncepcji stylistycznej “KODO – dusza ruchu” („KODO – Soul of Motion”). Bazuje on na prototypie przedstawionym na salonie samochodowym w Genewie, w 2011 roku o nazwie Minagi. Wprowadzony do produkcji i sprzedaży został pod nazwą CX5 niespełna rok po tym wydarzeniu.

W konstrukcji nowego auta zastosowano najnowsze technologie „Mazda SKYACTIV”. Mają one zapewnić poprawę właściwości jezdnych, osiągów jednostek napędowych, bezpieczeństwa przy jednoczesnej dbałości o środowisko przez ograniczenie emisji szkodliwych substancji do otoczenia. W technologii SKAYACTIV produkowane są zarówno silniki, skrzynie biegów jak i podwozia. Podstawą do budowy stała się zupełnie nowa płyta podłogowa o nazwie „Skyactiv platform”. Wiele marek stara się w miarę możliwości ograniczyć masę pojazdu. Podobnie jest w przypadku testowanego auta gdzie w konstrukcji zastosowano wiele elementów wykonanych przy zastosowaniu nowych, lekkich technologii. W ofercie znalazły się: dwa silniki benzynowe 2.0 160 i 165KM oraz dwie jednostki wysokoprężne 2.2 150KM i 175KM. W zależności od dysponowanych środków możemy wybrać jeden z czterech zakresów kompletacji wyposażenia: SkyGO, SkyMOTION, SkyENERGY oraz SkyPASSION.
        
        
        
Wygląd zewnętrzny

Wykonana w technologii SkyACTIV-Body bryła nadwozia to całkowicie nowa konstrukcja. Nowoczesne technologie, śmiała stylistyka, która odzwierciedla nowy trend projektowy “KODO – dusza ruchu” to główne cechy charakteryzujące model. Konstruktorzy pod kierownictwem Masashi Nakayamy tworząc auto nie zapomnieli o głównym przesłaniu charakteryzującym wszystkie pojazdy japońskiego producenta, czyli „Zoom-zoom”. Filozofia ta to niepohamowane emocje, entuzjazm, dynamizm i sportowy duch. Wszystkimi tymi cechami emanuje nowy crossover Mazdy. Duża osłona chłodnicy w kształcie skrzydła o fakturze plastra miodu, reflektory zachodzące na błotniki, sporych rozmiarów prawie pionowy zderzak przedni z subtelnie umiejscowionymi światłami przeciwmgielnymi tworzą przykuwający wzrok front auta. Proporcjonalna i zwarta bryła z dużą ilością terenowych akcentów, mimo że stwarza wrażenie dużego auta charakteryzuje się kompaktowymi wymiarami: długością 4540mm, szerokością 1840 mm oraz wysokością 1670 mm. Wyraźne przetłoczenia na masce jak i mocno zaakcentowana linia boczna z jej krzywiznami oraz zwężające się ku tyłowi szyby boczne potęgują wrażenie dynamiczności. Sportowymi akcentami budującymi nowego SUV-a Mazdy są bez wątpienia chromowane końcówki układu wydechowego, spoiler dachowy, smukłe lampy tylne oraz zachodząca na poszycia boczne wąska szyba pokrywy komory bagażnika. Dolna część zderzaków wykonana z czarnego plastiku oraz elementy wykończeniowe z tego samego tworzywa, które okalają dolną część nadwozia takie jak listwy progowe oraz osłony nadkoli nadają nowej Mazdzie terenowego charakteru. Masywne i solidne nadwozie auta nie zostało pozbawione stylistycznej dynamiki. Pojazd zaprojektowany zgodnie z filozofią „KODO – Dusza ruchu” wygląda jakby cały czas pozostawał w ruchu.
        
               

Wnętrze samochodu

Nowoczesna bryła nowej Mazdy CX5 skrywa równie ciekawe wnętrze. Starannie zaprojektowane oferuje stosunkowo dużą przestrzeń. Mimo że pojazd jest nieco krótszy od swojego większego brata CX7 oferuje we wnętrzu nieco więcej miejsca. Odczuwalne jest to głównie w tylnej części auta. Konstrukcja oraz jego wysokie zawieszenie powodują, że zajmowanie miejsc na siedzeniach nie przysparza żadnych trudności. Z łatwością zasiądziemy na szerokich bardzo wygodnych fotelach przednich. Sposób i zakres regulacji pozwala na ich optymalne dopasowanie. Wysoka pozycja za kierownicą oraz znakomita widoczność, jaką dysponuje kierowca zarówno do przodu jak i na boki dają duże poczucie bezpieczeństwa. Kanapa tylna pozwala komfortowo podróżować nawet trzem osobom. Jak w większości samochodów typu SUV siedzi się tam dość wysoko. Design wnętrza jest kontynuacją stylistyki zewnętrznej, projektanci starali się dać użytkownikom poczucie bezpieczeństwa i harmonii i nie pozbawić ich komfortu oraz wrażeń z dynamicznej jazdy. W testowanym pojeździe siedzenia i częściowo tapicerka drzwi zostały pokryte jasną tapicerką ze skóry. Kolor jej idealnie harmonizuje z resztą czarnych materiałów wykończeniowych. Deska rozdzielcza inspirowana kokpitem samolotu wykonana została z przyjemnego miękkiego w dotyku tworzywa sztucznego. Przed kierowcą znajduje się nieduża jak na crossovera kierownica wielofunkcyjna pokryta skórą o interesującej, nowoczesnej stylistyce. Elementy wykończeniowe pokryte satynowym chromem oraz czarnym, błyszczącym tworzywem nadają wnętrzu elegancji i nieco go ożywiają. Szczególnie atrakcyjnie wygląda szeroka błyszcząca listwa znajdująca się w części środkowej deski rozdzielczej. W górnej części kokpitu testowanego pojazdu góruje duży, dotykowy, kolorowy wyświetlacz systemów audio, bluetooth, nawigacji satelitarnej oraz parkowania. Wszystkimi tymi systemami możemy sterować za pośrednictwem przycisków i okrągłego kontrolera tak zwanego interfejsu HMI (Human Machine Interface) znajdującego się na konsoli centralnej tuż przed dźwignią zmiany biegów. HMI dostępny jest w nowym modelu mazdy w standardzie od zakresu kompletacji SkyMOTION. Na uwagę zasługuje to, że Mazda w odróżnieniu od innych marek nie tworzyła własnego systemu nawigacji satelitarnej a skorzystała z osiągnięć renomowanej na rynku firmy TomTom. Poniżej wspomnianego ekranu producent umiejscowił panel sterowania systemami ogrzewania i dwustrefowej automatycznej klimatyzacji. Wyposażony on został w wąski tradycyjny nieco przestarzały wyświetlacz, który jednak idealnie współgra z resztą wnętrza. Wszystkie przyciski na konsoli centralnej zostały rozmieszczone bardzo ergonomicznie a obsługa urządzeń pokładowych jest łatwa i intuicyjna. Funkcjonalność auta odzwierciedla dostępne od wersji SkyMOTION rozwiązanie o dźwięcznej nazwie Karakuri, co w bezpośrednim tłumaczeniu oznacza mechanizm lub trik. Jest to układ składanych tylnych foteli w konfiguracji 40/20/40 z funkcją zdalnego sterowania dźwigniami dostępnymi w bagażniku. Dodatkową funkcją tego systemu jest możliwość wykorzystania oparcia środkowego, jako dużego podłokietnika wyposażonego w uchwyty na napoje. Sposób składania siedzeń tylnych pozwala na dowolne konfigurowanie przestrzeni bagażnika. Jego podstawowa objętość z uwzględnieniem przestrzeni ukrytej pod podłogą wynosi 503 litry, a przez złożenie foteli możemy uzyskać maksymalnie 1620litrów. Zaletą bagażnika bez wątpienia jest niski próg załadunkowy oraz ciekawe rozwiązanie rolety przestrzeni bagażowej, która unosi się wraz z pokrywą komory bagażnika. CX5 charakteryzuje się eleganckim, użytecznym, przemyślanym wnętrzem, które emanuje dynamizmem i nowoczesnym designem, a jednocześnie możemy poczuć się w nim jak w rasowej terenówce.


       
Silnik i właściwości jezdne

Nowoczesne technologie SKYACTIV zastosowane zarówno w konstrukcji nadwozia jak i w układzie napędowym i zawieszeniu pozwalają na prowadzenie nowego SUV-a Mazdy z rzadko spotykaną w tej klasie zwinnością i dynamiką. Samochód możemy wyposażyć zarówno w napęd na jedną jak i na dwie osie. W przekazywaniu momentu obrotowego z silnika na koła jezdne pośredniczyć może jedna z dwóch sześciobiegowych skrzyń biegów manualna SKYACTIV-MT lub automatyczna SKYACTIV-DRIVE. W testowanym pojeździe pod maską znajdował się dwulitrowy silnik benzynowy SKYACTIV-G wyposażony w układ zasilania z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Konstruktorom jednostki udało się osiągnąć najwyższy jak dotąd stopień sprężania o wartości, 14:1 jaki dostępny jest w silnikach o zapłonie iskrowym. Dysponuje on maksymalną mocą 160KM uzyskiwaną przy prędkości obrotowej rzędu 6000 obr/min. 208Nm maksymalnego momentu obrotowego pozwala rozpędzić auto do prędkości 100 km/h w czasie 9,6 sekundy. Jednostka, która nie posiada żadnego doładowania charakteryzuje się niezwykłą dynamiką i elastycznością oraz jak na tak duże auto niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo. Testowany pojazd wyposażony został w napęd na wszystkie koła, który płynnie rozdziela on moment pomiędzy osiami. Wyposażony on został w precyzyjny układ rozpoznawania przyczepności kół. Automatyczna skrzynia biegów CX5 to rozwiązanie raczej konwencjonalne. Przełączanie poszczególnych biegów następuje prawie niezauważalnie dla kierowcy. Gdy jednak zdecydujemy się poruszać po drodze bardzo dynamicznie przekładnia nieco zawodzi, wyraźnie odczuwalna jest zwłoka czasowa po gwałtownym wciśnięciu pedału przyśpieszenia. W takim wypadku niezbędne staje się wykorzystanie funkcji manualnej zmiany biegów. Nowa, lżejsza, a zarazem sztywniejsza konstrukcja, zawieszenie przednie z kolumnami McPhersona oraz tylne wielowahaczowe, pozwalają w sposób stabilny i bezpieczny poruszać się autem w ruchu ulicznym jak i w terenie. Podczas jazdy do wnętrza nie dostają się prawie żadne odgłosy wywołane nierównością nawierzchni drogi. We wnętrzu nowej Mazdy niekiedy można się poczuć jak w pojeździe klasy premium. Wspomagany w zależności od prędkości jazdy układ kierowniczy działa bardzo precyzyjne.
       
       

Podsumowanie

Zaliczana do klasy aut terenowo-rekreacyjnych (SUV) Mazda CX5 od chwili wejścia na rynek, czyli od niespełna jednego roku została nagrodzona wieloma wyróżnieniami zarówno w Europie jak i na świecie. Między innymi za design, bezpieczeństwo, osiągi oraz niskie zużycie paliwa. Na silnie rozwijającym się rynku samochodów typu SUV napotyka konkurentów takich jak Mitsubishi ASX, Hyundai ix35, Kia Sportage czy Toyota RAV-4. Na ich tle cena za auto wydaje się skalkulowana dość wysoko. Za najtańszą wersję SkyGO napędzaną silnikiem benzynowym 2.0 165KM z napędem na jedną oś trzeba zapłacić 94400 złotych. To, co przemawia na korzyść nowej Mazdy to przede wszystkim nowoczesne technologie SKYACTIVE oraz trend stylistyczny KODO. Kompaktowy SUV japońskiego producenta to auto o znakomitej zwrotności, które idealnie sprawdza się w mieście, o przestronnym wnętrzu sporej dozie komfortu, które jednocześnie daje użytkownikom sporą dawkę przyjemności z jazdy. Model należy do jednych z najlepiej wyposażonych pod względem bezpieczeństwa samochodów w swojej klasie. Potwierdzeniem tego jest uzyskanie maksymalnej oceny pięciu gwiazdek w teście bezpieczeństwa Euro NCAP1. Za Mazdą CX5 przemawiają: jakość wykonania, wszechstronność i łatwość użytkowania, która daje satysfakcję właścicielom o różnych upodobaniach.
        
Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa – 1998 ccm
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 118(160) przy 6000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 208 przy 4000
– Rodzaj zasilania – bezpośredni wtrysk paliwa
– Stopień sprężania – 14:1

Osiągi:
– Prędkość maksymalna (km/h) – 187
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 9,2

Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 8,1
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,8
– Cykl mieszany (l/100 km) – 6,6

Pojemność zbiornika paliwa:
– 58 litrów

Wymiary:
– Długość (mm) – 4555
– Szerokość (mm) – 1840
– Wysokość (mm) – 1670
– Rozstaw osi (mm) – 2700
– Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1585
– Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1590
– Zwis przedni (mm) – 950
– Zwis tylny (mm) – 905
– Prześwit (mm) – 210
– Kąt natarcia (stopnie) – 18,6
– Kąt zejścia (stopnie) – 24,4

Napęd:
– 4×4

Układ kierowniczy:
– ze wspomaganiem
– średnica zawracania (m) – 11,7

Koła i opony:
– Wymiary opon standardowych – 225/55R19
– Standardowe obręcze kół („) – 19

Masa (kg):
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1455
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2030

Pojemność bagażnika:
– Standardowa (litry) – 503
– Maksymalna (litry – 1620

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia SkyPASSION Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
– ABS
– Asystent świateł drogowych
– Audio System Bose
– Czujnik deszczu
– Czujnik parkowania – przód/tył
– Czujnik zmierzchu
– Dźwignia hamulca ręcznego pokryta skórą
– Dźwignia zmiany biegów pokryta skórą
– EBD
– Fotel kierowcy regulowany elektrycznie
– Fotele przednie podgrzewane
– Głośniki 9szt.
– Kamera cofania
– Kierownica pokryta skórą
– Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
– Komputer pokładowy
– Kurtyny powietrzne boczne
– Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
– Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
– Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
– Podłokietnik siedzeń tylnych
– Poduszki powietrzne boczne przednie
– Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
– Radioodtwarzacz CD i MP3
– Reflektory bi-ksenonowe z doświetlaniem łuków
– Roleta do bagażnika
– Siedzenia tylne dzielone 40/20/40
– Spoiler dachowy
– System automatycznego hamowania SCBS
– System Bluetooth
– System dostępu i uruchamiania pojazdu bez kluczyka „Easy Go”
– System i-stop
– System kontroli trakcji TCS
– System monitorowania tylu pojazdu RVM
– System multimedialny HMI
– System ostrzegania o opuszczaniu zadanego pasa ruchu LDW
– System stabilizacji toru jazdy DSC
– System sygnalizacji spadku ciśnienia w oponach
– System wspomagania nagłego hamowania
– System wspomagania ruszania pod górę
– Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
– Szyby tylne przyciemniane
– Światła przeciwmgielne przednie
– Tapicerka ze skóry
– Tarcze kół aluminiowe 19″
– Tempomat
– Wyświetlacz wielofunkcyjny kolorowy
– Zamek centralny zdalnie sterowany
– Złącze „AUX”
– Złącze „USB”

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji SkyPASSION posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
– Lakier metalizowany
– System nawigacji satelitarnej TomTom® Mazda

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj