Po premierze nowego Focusa w 2010 roku można było spodziewać się, że niebawem Ford zaprezentuje kolejną generację minivana bazującego na tym popularnym kompakcie. Debiutujący kilka miesięcy później nowy C-Max będący wyższym i bardziej funkcjonalnym Focusem przyciąga do salonów klientów poszukujących kompromisu pomiędzy małym kompaktem, a dużym vanem.

Po premierze nowego Focusa w 2010 roku można było spodziewać się, że niebawem Ford zaprezentuje kolejną generację minivana bazującego na tym popularnym kompakcie.

Debiutujący kilka miesięcy później nowy C-Max będący wyższym i bardziej funkcjonalnym Focusem przyciąga do salonów klientów poszukujących kompromisu pomiędzy małym kompaktem, a dużym vanem. Na przestrzeni 8 lat produkcji modelu oczekiwania klientów zmieniały się, dlatego Ford postanowił zwiększyć swoje szanse na sukces w segmencie i zaoferował dwie odmiany C-Maxa – 5-osobową wersję, którą gościliśmy w redakcji oraz dłuższą, wyposażoną w dwa dodatkowe fotele odmianę Grand.

Wygląd zewnętrzny

Uchwycenie energii w ruchu od lat przyświecało konstruktorom Forda i podobnie było też w przypadku nowego C-Maxa. „Kinetic Design” w rodzinnym minivanie wygląda równie atrakcyjnie jak w limuzynie Mondeo czy hatchbacku Fieście. Zbudowany na płycie podłogowej Focusa model, wygląda zgrabnie i proporcjonalnie. Jest kontrastem dla „pudełkowatych”, konserwatywnych pod względem designu projektów innych producentów. Krata wlotu powietrza w kształcie trapezu i duże reflektory zachodzące na boki nadwozia są detalami jednoznacznie identyfikującymi go z nowymi projektami Forda. Linia okien i dachu w krótszym o 14 cm od wersji Grand C-Maxie tworzy smukły profil nadający lekkości nadwoziu. Przyciemniane szyby, chromowane elementy nadwozia oraz 17-calowe aluminiowe tarcze kół to szczegóły dodające elegancji. Wymiary wersji 5-osobowej (długość 4380 mm, wysokość 1626 mm, szerokość 1828 mm) są zbliżone do konkurentów w tej klasie – Renault Scenica i Opla Merivy.

Wnętrze pojazdu

Wnętrze wita nas mnogością kształtów oraz materiałów o zróżnicowanej fakturze. Czerwono-białe podświetlenie zastosowane w poprzedniej generacji Forda ustąpiło delikatnemu niebieskiemu. Nie wpłynęło to niekorzystnie na czytelność informacji wyświetlanych na zegarach i ekranie komputera pokładowego. Problem z prezentacją danych może natomiast wystąpić na wyświetlaczu centralnym o przekątnej 4.2 cala. Wielkość taka jest optymalna dla telefonu komórkowego, natomiast w minivanie za ponad 90 tys. zł jest nie do przyjęcia. Jedyną zaletą jest, że ów wyświetlacz otrzymujemy w standardzie (w wersji Titanium) razem z dobrze grającym radioodtwarzaczem Sony. Radioodtwarzacz CD/MP3 jest częścią systemu audio składającego się z 9 głośników, gniazd USB, iPod, Aux oraz systemu Bluetooth z funkcją sterowania głosem. Sterowanie dźwiękiem może odbywać się w dwojaki sposób – za pomocą przycisków umieszczonych na panelu centralnym pokrytym czarnym fortepianowym lakierem lub na kierownicy. Sama kierownica to element, który śmiało może służyć za wzór dla innych producentów. Idealnie wyprofilowany wieniec pokryty skórą bardzo dobrze leży w dłoniach. Ergonomiczne rozmieszczenie przycisków na kierownicy pozwala na wygodne i bezpieczne sterowanie urządzeniami pokładowymi bez potrzeby odrywania wzroku od drogi.

Przednie fotele z szerokim zakresem regulacji są wygodne. Wyższa niż w kompaktowych samochodach pozycja za kierownicą zapewnia dobrą widoczność. Pasażerowie tylnych foteli posiadających regulację wzdłużną oraz możliwość zmiany kąta pochylenia oparcia mają do dyspozycji dużo miejsca na kolana oraz nad głową. Środkowy fotel jest mniejszy i nie zapewnia takiego komfortu jak zewnętrzne miejsca, jednak na krótkich dystansach spełnia swoją rolę. Siedzenia tylne dzielone w proporcjach 40/20/40 po złożeniu środkowego fotela możemy przestawić w układ 2+2, dzięki czemu zyskamy więcej miejsca na nogi i po bokach. W oparciach foteli przednich znajdują się praktyczne, rozkładane stoliki.

Możliwość wygodnego podróżowania w 5 osób na nic się zda jeżeli w parze z obszerną kabiną pasażerską nie będzie szedł równie pojemny bagażnik. W C-Maxie do dyspozycji podróżujących jest 471 litrów przestrzeni bagażowej, którą po złożeniu foteli można powiększyć do 1723 litrów. Za dopłatą pokrywę bagażnika możemy otwierać za pomocą pilota oraz programować kąt jej otwarcia.

 

Silnik i właściwości jezdne

W ofercie Forda znajdziemy silniki o mocach od 95KM do 182KM. Testowy egzemplarz wyposażony był w jednostkę wysokoprężną o pojemności 1.6 litra, mocy 115KM i momencie obrotowym 270Nm. Wartości te pozwalają na rozpędzenie ważącego 1504 kg pojazdu w 11,3 sekundy do 100km/h. Silnik wystarczy do spokojnego poruszania się po zatłoczonych ulicach, jednak o dynamicznej jeździe możemy zapomnieć. W codziennym użytkowaniu jego zaletą jest niskie, wynoszące około 6l/100km spalanie, niestety podczas wyprzedzania lub na autostradzie wyraźnie odczuwalny jest brak mocy. Uruchamiany za pomocą przycisku START silnik współpracuje z nową 6-biegową przekładnią Ford Durashift. Nowa skrzynia biegów jest lżejsza o 30% niż inne 6-stopniowe przekładnie Forda, posiada taką samą wielkość i wagę jak 5-stopniowe przekładnie i o 50 % większą zdolność do przenoszenia momentu obrotowego. Skrzynia pracuje lekko i precyzyjnie. W 2-litrowych silnikach Diesla istnieje możliwość zamówienia (9000 zł) automatycznej 2-sprzęgłowej skrzyni PowerShift.

Zawieszenie C-Maxa jest rozwinięciem konstrukcji uważanego za wzór świetnego prowadzenia – Focusa. Przód oparty na kolumnach McPhersona oraz wielowahaczowe zawieszenie z tyłu sprawdzają się również w większym minivanie. Dynamiczne pokonywanie zakrętów ułatwia system Torque Vectoring Control, który w razie konieczności poprzez wyhamowanie kół wewnętrznych i przeniesienie momentu na koła zewnętrzne zwiększa przyczepność oraz zmniejsza podsterowność. Efektem synergii bezpośredniego układu kierowniczego z dobrze zestrojonym zawieszeniem jest pewne i bezpieczne zachowanie pojazdu w każdych warunkach.

Dla użytkowników eksploatujących Forda w mieście problemem może okazać się brak w wyposażeniu standardowym czujników parkowania. Na szczęście możemy dokupić czujniki parkowania, kamerę cofania, a nawet system wspomagający parkowanie który pozwala zaparkować w miejscu o 20% dłuższym od długości pojazdu. Po pomiarze wolnego miejsca kierowca używa jedynie pedałów przyśpieszenia i hamulca pozostawiając systemowi sterowanie kierownicą.

O bezpieczeństwo czynne dbają systemy ABS, EBD, ESP, TA, które możemy uzupełnić systemami: HSA (ułatwia ruszanie z miejsca na wzniesieniach) oraz BLIS (ostrzega kierowcę o obecności innego pojazdu w martwym polu widzenia).

Elementy bezpieczeństwa biernego, które Ford nazwał systemem IPS to m.in. 6 poduszek powietrznych, fotele wyprofilowane w taki sposób, aby zapobiec wysunięciu się spod pasów, „bezpieczna” cofająca się w przypadku kolizji kolumna kierownicy lub mocowania ISOFIX umieszczone na zewnętrznych tylnych siedzeniach.

Podsumowanie

Decydując się na zakup C-Maxa możemy wybrać jedną z trzech wersji wyposażenia. W najtańszej i najuboższej Ambiente znajdziemy komputer pokładowy, lusterka i szyby przednie regulowane elektrycznie, radioodtwarzacz CD/MP3 i 16-calowe stalowe obręcze kół. Droższa o prawie 4 tys. zł wersja Trend uzupełni listę wyposażenia m.in. o klimatyzację manualną, regulację lędźwiową i regulację wysokości fotela kierowcy oraz lepszy radioodtwarzacz. Najdroższy i najbogatszy wariant Titanium posiada praktycznie wszystkie elementy odpowiedzialne za bezpieczeństwo i komfort. Ford C-Max jest droższy od Focusa o 10 tys. zł. Za kwotę 66 350 zł otrzymujemy większe i bardziej funkcjonalne nadwozie, które jest dobrą alternatywą dla mniejszego kompaktu.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny
– Pojemność skokowa – 1560 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 85 (115) przy 4000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 270 przy 1750

Osiągi
– Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s) – 11.3
– Prędkość maksymalna – 184 km/h

Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 5,4
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,1
– Cykl mieszany (l/100 km) – 4,6
– Emisja CO2 (g/km) – 115

Pojemność zbiornika paliwa: – 55 l.

Wymiary
– Długość (mm) – 4380
– Wysokość (mm) – 1626
– Szerokość (mm) – 1828
– Rozstaw osi (mm) – 2648

Napęd
– na oś przednią

Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem,
– średnica zawracania (m) – 11.3

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 215/55 R16
– Standardowe obręcze kół – 16” (stalowe)

Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1504 kg.
– Masa maksymalna przyczepy niehamowanej – 750 kg.
– Masa maksymalna przyczepy z hamulcem – 1200 kg.

Pojemność bagażnika : – 471 l.

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Titanium. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• Poduszki powietrzne kierowcy / pasażera
• Boczne przednie poduszki powietrzne
• Kurtyny powietrzne
• ABS / EBD / EBA
• ESP / TCS / HSA – układ ułatwiający ruszanie na wzniesieniach
• Komputer pokładowy
• Światła przednie przeciwmgielne
• Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa
• Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
• Elektryczny układ wspomagania kierownicy
• Lusterka sterowanie elektrycznie i podgrzewane
• Nagrzewnica elektryczna
• Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
• Wycieraczki z czujnikiem deszczu
• Radioodtwarzacz Sony CD/MP3 z AUX-IN i USB / Bluetooth
• Zamek centralny zdalnie sterowany
• Konsola środkowa premium
• Konsola dachowa/ schowek na okulary/ lusterko do obserwacji tylnych foteli
• Kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczynach
• Immobiliser
• Tarcze kół aluminiowe 16”
• Gniazdo dodatkowe 12V
• Stoliki w oparciach foteli przednich składane
• Zestaw do naprawy ogumienia

Wyposażenie dodatkowe:

• Pakiet Winter (szyba przednia podgrzewana, fotele przednie podgrzewane)
• Pakiet X1 (reflektory ksenonowe, szyby tylne dodatkowo przyciemniane, tarcze koł aluminiowe 17”)

Test przeprowadzony w dniach 1 – 6 września 2011r.


Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert


Artykuł pochodzi ze strony
  www.info-ekspert.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj