Następca modelu Idea, nowy Fiat 500L zadebiutował podczas międzynarodowych targów samochodowych Geneva Motor Show w roku 2012. Auto zaliczane do segmentu B, stylistykę i wygląd nadwozia minivana zawdzięcza projektantowi Roberto Giolito, który był twórcą takich modeli jak 500 czy Multipla. Włoski producent odważnie wkroczył na rynek wprowadzając model o nieco odmiennym designie, jednoczenie rezygnując z nazwy Idea nadając mu przydomek 500L.

Następca modelu Idea, nowy Fiat 500L zadebiutował podczas międzynarodowych targów samochodowych Geneva Motor Show w roku 2012. Auto zaliczane do segmentu B, stylistykę i wygląd nadwozia minivana zawdzięcza projektantowi Roberto Giolito, który był twórcą takich modeli jak 500 czy Multipla. Włoski producent odważnie wkroczył na rynek wprowadzając model o nieco odmiennym designie, jednoczenie rezygnując z nazwy Idea nadając mu przydomek 500L.

Konstrukcja oparta została na poszerzonej płycie podłogowej modelu Punto. Fiat aby nadążyć za modą w konstruowaniu crossoverów w 2013 na salonie samochodowym w Genewie zaprezentował odmianę 500L Trekking. To, co ją odróżnia od tradycyjnych wersji to podwyższone zawieszenie, kształt zderzaków, stylowe boczne listwy, przednie i tylne osłony oraz system Traction+, który poprawia właściwości trakcyjne i pozwala poruszać się autu w terenie o ograniczonej przyczepności kół do podłoża. Pod maską opisywanej odmiany Fiata 500L może znaleźć się jeden z dwóch silników benzynowych: 0.9 8v TwinAir Turbo 105 KM albo 1.4 16v 95 KM, bądź jedna z dwóch wysokoprężnych jednostek napędowych 1.3 MultiJet II 85 KM lub 1.6 MultiJet II 105 KM. Model skierowany jest do osób, które poza codziennym użytkowaniem w mieście często udają się z rodziną poza miasto i poruszają po nieco gorszych drogach.

                      

Wygląd zewnętrzny

Wymiary nadwozia modelu: długość 414 cm, szerokość 178 cm, wysokość 166 cm oraz rozstaw osi 261 cm powodują, że jest on liderem w swojej kategorii. Wygląd jest zgoła odmienny od tego, do czego przyzwyczaiły nas jeżdżące do tej pory po polskich drogach małe minivany. Niecodzienna stylistyka auta sprawia, że nie sposób nie zwrócić na niego uwagi. Przód swoim wyglądem przypomina najmniejszą odmianę 500-tki. Łagodne przetłoczenia poszycia bocznego subtelnie kontrastują z szerokimi listwami ochronnymi drzwi oraz satynowymi klamkami. Osadzone na 17 calowych kołach auto ze zwiększonym prześwitem do 145 mm sprawia wrażenie, że mamy do czynienia z pojazdem o sporych rozmiarach. Elementy takie jak: masywny przedni zderzak, dolne osłony podwozia w kolorze aluminium, plastikowe nakładki nadkoli i progów oraz wykończenie lamp metalowymi obwódkami dodają modelowi terenowego charakteru. Lekkości Trekkingowi przysparzają bardzo duże powierzchnie szyb bocznych i szyby czołowej, które oprócz wrażeń estetycznych zapewniają doskonałą widoczność z jego wnętrza. Tył modelu prawie niczym nie różni się od zwykłego 500L. Wysoko otwierająca się pokrywa bagażnika z szeroką szybą posiada niewielkich rozmiarów spoiler ze zintegrowanym światłem stop. Ciekawy design bryły nadwozia oraz sylwetka okraszona elementami wykończeniowymi charakterystycznymi dla pojazdów terenowych sugeruje, że auto interesująco prezentować się będzie w czasie jazdy po bezdrożach.
        
    

Wnętrze

Oryginalny design nie dotyczy jednak tylko nadwozia, wnętrze też charakteryzuje się niecodzienną stylistyką. Po wejściu do kabiny w pierwszej chwili odnosi się wrażenie natłoku barw oraz różnego rodzaju elementów wykończeniowych. Odczucie to zmienia się wraz z upływem czasu, okazuje się, że futurystyczny design wnętrza jest w pełni przemyślany. Dominującą figurą geometryczną jest zaokrąglony prostokąt, nawet dwukolorowe, obszyte skórą, wielofunkcyjne koło kierownicy wygląda jakby było kwadratowe. Na desce rozdzielczej, na całej jej szerokości dominuje nakładka wykonana z tworzywa sztucznego polakierowana w kolorze nadwozia. W środku nakładki umiejscowiony został 5 calowy, dotykowy ekran z panelem sterowania systemu multimedialnego wyposażony w odtwarzacz CD/MP3, system Bluetooth oraz bezprzewodowy system Uconnect. Ciekawą funkcją urządzenia jest możliwość wyświetlania informacji w czasie rzeczywistym o stylu jazdy kierowcy. Program eco:Drive LIVE analizuje technikę jazdy i sugeruje jej zmianę w celu uzyskania jak najmniejszego zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji do otoczenia. Poniżej wyświetlacza producent umieścił panel sterowania klimatyzacją i układem przewietrzania wnętrza składający się z trzech dużych rozmiarów pokręteł wykończonych obwódkami w kolorze aluminium. Uwagę zwraca futurystyczny kształt dźwigni hamulca ręcznego, który idealnie wkomponowuje się w schemat stylistyczny wnętrza. Świetnie prezentują się fotele pokryte tekstylną tapicerką, wykończone elementami skórzanymi w kolorze brązu. Siedzi się w nich dosyć wysoko, co w połączeniu z dużymi powierzchniami szyb gwarantuje znakomitą widoczność praktycznie w każdym kierunku. Szerokie fotele przednie zapewniają komfort na przyzwoitym poziomie, a profil ich oparć poprawne trzymanie na boki podczas pokonywania zakrętów. Konstrukcja nadwozia bezpośrednio przełożyła się na ilość miejsca w kabinie, jest go pod dostatkiem zarówno na siedzeniach przednich jak i tylnej kanapie. Projektantów należy pochwalić za ergonomię wnętrza, wszystkie elementy sterujące funkcjami auta są rozmieszczone w taki sposób, że kierowca ma je praktycznie pod ręką. Sposób obsługi poszczególnych urządzeń od strony funkcjonalnej nie zmienia się radykalnie od kilku lat w produktach włoskiej marki, jest łatwy i intuicyjny. Wszelkiego rodzaju elementy wykończeniowe w postaci wstawek w kolorze aluminium, częściowe pokrycie drzwi skórą w kolorze brązowym oraz wspomniany pas na desce rozdzielczej w kolorze nadwozia nadają testowanej wersji Trekking indywidualnego i niepowtarzalnego charakteru. Mimo bardzo bogatego wyposażenia zaskakuje brak podłokietnika fotela pasażera, a ten w który wyposażono siedzenie kierowcy wygląda bardzo skromnie na tle masywnego oparcia fotela. Fiat 500L Trekking to pojazd o wielozadaniowym charakterze użytkowania, jest autem bardzo praktycznym, co potwierdza jego wyposażenie w dużą ilość schowków, w składane stoliki dla pasażerów siedzeń tylnych oraz sporej pojemności przestrzeń ładunkowa. Testowany model dysponuje bagażnikiem o standardowej objętości 400 litrów. Zaletą pojazdu jest możliwość regulacji wzdłużnej kanapy tylnej, co pozwala na powiększenie jego objętości. Przestrzeń tą możemy dowolnie konfigurować dzięki asymetrycznie składanym siedzeniom tylnym. Maksymalna objętość bagażnika wynosi 1310 litrów. Zaletą wnętrza modelu jest staranne wykończenie, zastosowane materiały oraz zgrabne połączenie oryginalnej stylistyki z funkcjonalnością i odrobiną elegancji.
        
       

Silnik i właściwości jezdne

Pod maskę testowanego pojazdu trafiła jedna z najczęściej wybieranych w produktach włoskiej marki jednostka napędowa – silnik wysokoprężny o pojemności 1598 ccm, który generuje moc 105KM przy 3700 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 320Nm przy 1750 obr./min.. Zasilany układem Common Rail charakteryzuje się bardzo niskim spalaniem oraz osiągami na przyzwoitym poziomie. Wysoki moment obrotowy powoduje, że auto jest bardzo dynamiczne. Prędkość 100 km/h osiąga w czasie 12 sekund. Podczas jazdy do wnętrza może docierać charakterystyczny dla silników diesla dźwięk jego pracy. Jednostka współpracuje z precyzyjnie działającą manualną 6 biegową przekładnią, którą wyposażono w stosunkowo długą dźwignie zmiany przełożeń. Nazwa wersji może sugerować, że auto wyposażono w napęd na cztery koła, ale tak nie jest. Moment obrotowy silnika przenoszony jest na oś przednią, a poprawę właściwości terenowych ma zapewnić system Traction+. Układ włączany jest przyciskiem na konsoli centralnej i działa do prędkości 30 km/h. W chwili wykrycia utraty przyczepności jednego z kół system przyhamowuje go i przenosi moment obrotowy na koło dysponujące wyższą przyczepnością do podłoża. Traction+ efektywnie wspomaga prowadzenie auta z zachowaniem maksimum kontroli i stabilności toru jazdy. Zawieszenie samochodu zostało zestrojone dość miękko z nastawieniem na komfort użytkowania, co w połączeniu z jego dużą wysokością może powodować podczas pokonywania zakrętów odczuwalne dla kierowcy przechyły nadwozia. Elektrycznie wspomagany układ kierowniczy działa bardzo precyzyjnie, został on wyposażony w uruchamiane na desce rozdzielczej dodatkowe wspomaganie „City”, które w znaczny sposób ułatwia manewrowanie autem na parkingu.
               
Podsumowanie

Wraz z rosnącym zainteresowaniem niewielkimi pojazdami typu crossover Fiat wprowadził do sprzedaży odmianę modelu 500L o nazwie Trekking. Nadwozie z nieco odmienną, ale atrakcyjną stylistyką, jakość wykonania oraz zakres kompletacji wyposażenia to atuty włoskiego produktu. Powodują one, że w chwilą poszukiwania pojazdu o podobnej charakterystyce powinniśmy zastanowić się nad wyborem opisywanego auta. Cechami, które przemawiają za nim są: przestronne wnętrze, znakomita widoczność z fotela kierowcy, funkcjonalność oraz ekonomiczna wysokoprężna jednostka napędowa. Jedyny minus, jaki możemy przypisać to brak możliwości nawet za dopłatą wyposażenia Fiata 500L Trekking w napęd na obie osie. Wielozadaniowy charakter pojazdu, pozwala sądzić, że może on pełnić funkcje zarówno auta rodzinnego jak i miejskiego. Sprawdzi się zarazem na jezdni asfaltowej jak i na drodze polnej. Cena najtańszej odmiany napędzanej silnikiem benzynowym 1.4 16V 95 KM wynosi 65 700 złotych. Konkurencji na rynku dla modelu należy upatrywać w takich pojazdach jak: Nissan Juke, Peugeot 2008 oraz Renault Captur.
       
Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – Wysokoprężny (diesel) MultiJet II
• Pojemność skokowa (ccm) – 1598
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 77 (105) przy 3700
• Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 320 przy 1750
• Rodzaj zasilania – Common Rail

Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 175
• Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 12

Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 5,6
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,1
• Cykl mieszany (l/100 km) – 4,7
• Emisja CO2 (g/km) – 122

Pojemność zbiornika paliwa
• 50 litrów

Wymiary
• Długość (mm) – 4270
• Szerokość (mm) – 1800
• Wysokość (mm) – 1679
• Rozstaw osi (mm) – 2612
• Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1522
• Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1519
• Prześwit (mm) – 145

Napęd
• Przedni

Układ kierowniczy
• Ze wspomaganiem
• Średnica zawracania (m) – 10,7

Koła i opony
• Wymiary opon standardowych – 225/45 R17
• Standardowe obręcze kół („) – 17

Masy
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1375
• Maksymalna masa przyczepy niehamowanej (kg) – 400

Pojemność bagażnika
• Standardowa (litry) – 400
• Maksymalna (litry – 1310

Kompletacja wyposażenia

Fiat 500L Trekking standardowo wyposażony jest między innymi w:

• ABS + EBD – system dystrybucji siły hamowania
• Antena radiowa
• Dźwignia zmiany biegów pokryta skóra
• Fotel kierowcy z regulacja wysokości
• Fotel pasażera składany
• Głośniki 6 szt.
• Kierownica pokryta skóra ze sterowaniem radiem w kierownicy
• Klimatyzacja
• Kolumna kierownicy regulowana
• Komputer pokładowy
• Kurtyny powietrzne boczne
• Listwy boczne dolne ochronne w kolorze czarnym
• Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
• Ogrzewanie dodatkowe PTC
• Podłoga bagażnika dwupoziomowa
• Podłokietnik siedzeń tylnych
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna pasażera
• Przygotowanie do montażu radia
• Radioodtwarzacz CD + MP3
• Schowek chłodzony
• Siedzenia tylne dzielone i składane 60/40
• System DST
• System ERM
• System ESP + ASR + MSR + HBA + Hill Holder
• System Start/Stop
• System Traction+
• Szyby przednie regulowane elektrycznie
• Szyby tylne dodatkowo przyciemniane
• Szyby tylne regulowane elektrycznie
• Światła do jazdy dziennej
• Światła p/mgielne przednie z doświetlaniem łuków
• Tarcze kół aluminiowe 17″
• Tempomat
• Wskaźnik optymalnej zmiany biegu
• Wspomaganie układu kierowniczego „Dual Drive”
• Wykończenie deski rozdzielczej w kolorze nadwozia
• Wyświetlacz 5” kolorowy
• Zagłówki siedzeń tylnych 3 szt.
• Zamek centralny zdalnie sterowany
• Zderzaki w kolorze nadwozia
• Zestaw naprawy opon

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

• Czujnik zmierzchu oraz czujnik deszczu
• Czujniki parkowania tylne
• Fotel pasażera z regulacja wysokości
• Fotele przednie ze składanymi stolikami i kieszeniami
• Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
• Lakier pastelowy
• Lusterko wsteczne fotochromatyczne
• Pakiet Komfort (fotel pasażera z regulacja odcinka lędźwiowego + fotel kierowcy z elektryczna regulacja odcinka lędźwiowego + fotel kierowcy z podłokietnikiem)
• System City Brake Control
• System nagłośnienia HI-FI firmy Beats Audio o mocy 520W
• Szyba przednia podgrzewana

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj