Audi A7 to pojazd z segmentu Premium, który jest połączeniem luksusowej limuzyny z nadwoziem typu coupe o sportowym charakterze. Koncern Audi AG po raz pierwszy zaprezentował go 26 lipca 2010 roku w Monachium. Model bazuje na prototypie Audi Sportback Concept, który światło dzienne ujrzał rok przed oficjalną premierą. Konstrukcja oparta została na płycie podłogowej o nazwie MLB, którą dzieli między innymi z Audi A8 i Q5.

Audi A7 to pojazd z segmentu Premium, który jest połączeniem luksusowej limuzyny z nadwoziem typu coupe o sportowym charakterze. Koncern Audi AG po raz pierwszy zaprezentował go 26 lipca 2010 roku w Monachium. Model bazuje na prototypie Audi Sportback Concept, który światło dzienne ujrzał rok przed oficjalną premierą. Konstrukcja oparta została na płycie podłogowej o nazwie MLB, którą dzieli między innymi z Audi A8 i Q5.

Inspiracją do wprowadzenia modelu na rynek dla producenta było duże zainteresowanie mniejszym A5 i chęć stworzenia auta jeszcze bardziej luksusowego. Pojazd kontynuuje tradycje legendarnego już Audi 100 C1 Coupe. Na początku 2014 roku samochód przeszedł niewielki lifting. Zmodernizowano głównie przednią część nadwozia, w tym zderzak, kratę wlotu powietrza i kształt reflektorów. Luksusowe pięciodrzwiowe coupe jest odpowiedzią koncernu z Ingolstadt na auta konkurencji przyciągające grono zamożnych klientów, do których możemy zaliczyć Mercedesa CLS oraz Porsche Panamera. Auto napędzane może być jednym z pięciu silników: benzynowym 3.0 TFSI 333KM bądź wysokoprężnym 3.0 TDI o mocy odpowiednio 218, 272, 320 lub 326KM. Kompletacja wyposażenia standardowego uzależniona jest głównie od tego, jaka jednostka napędowa została zastosowana w modelu. Natomiast zakres oferowanego wyposażenia dodatkowego jest tak duży, że pozwala na indywidualne skompletowanie auta w zależności od potrzeb i gustu klienta. Daje to możliwość pełnego spersonalizowania modelu, czyli nadania mu osobistego charakteru.
        
 

Wygląd zewnętrzny

Duże pięciodrzwiowe coupe Audi A7 trudno zakwalifikować do konkretnego segmentu: z jednej strony to auto klasy wyższej średniej (E) a z drugiej klasy samochodów sportowych (G). Auto posiada wiele cech z obydwu segmentów i dodatkowo może być funkcjonalne jak kombi. Hybrydowa konstrukcja nadwozia, która łączy elementy wykonane z aluminium oraz wysokowytrzymałej stali charakteryzuje się znakomitą sztywnością zarówno statyczną jak i dynamiczną. Zastosowanie ponad 20 procent elementów wykonanych ze stopów aluminium pozwoliło znacznie obniżyć masę własną auta – przykładowo model wykonany jedynie ze stali ważyłby o 15 procent więcej. Elementy wykonane z blachy aluminiowej to między innymi: pokrywa komory silnika, pokrywa bagażnika, drzwi i przednie błotniki oraz profil za deską rozdzielczą. Sportowe proporcje, długa maska silnika, rozstaw osi wynoszący 2,91m oraz krótkie zwisy nadają sylwetce dynamiczny charakter. Pojedyncze obramowanie kraty wlotu powietrza, nowoczesne reflektory LED Matrix o klinowym kształcie oraz niewielki prześwit sprawiają wrażenie auta szerszego niż jest to w rzeczywistości. Profil auta wykazuje jeszcze więcej cech sportowych a to za sprawą dużych 21 calowych aluminiowych tarcz kół, długiej pokrywy silnika, mocno pochylonej szyby czołowej, linii dachu oraz szyb bocznych zwężających się ku tyłowi. Wykończenie nadwozia elementami chromowanymi, mocno przyciemniane szyby tylne oraz pełne harmonii proporcje podkreślają elegancję tego luksusowego auta. Sporych rozmiarów lampy LED, bardzo długa pokrywa bagażnika jak i wkomponowane w masywny tylny zderzak chromowane spłaszczone, trapezowe końcówki układu wydechowego to cechy charakterystyczne tylnej części nadwozia. Dynamiczny charakter nowego A7 podkreślają dodatkowo czarne wykończenie dyfuzora, światło STOP umiejscowione wzdłuż górnej krawędzi szyby oraz automatycznie wysuwany z pokrywy bagażnika spoiler. Wysuwa się, gdy auto osiągnie prędkość 130 km/h a chowa, gdy ta spadnie poniżej 80 km/h. Kierowca ma jednak możliwość sterowania nim bez względy na prędkość pojazdu za pośrednictwem przycisku znajdującego się we wnętrzu na konsoli centralnej. Producent zadbał też o zwiększenie komfortu akustycznego poprzez zastosowanie specjalnie skonstruowanych uszczelek drzwi oraz folii bezpieczeństwa, którą pokryto szyby auta. Elegancja, styl oraz jeszcze bardziej podkreślający sportowy charakter pakiet zewnętrzny S Line powodują, że design testowanego auta staje się niepowtarzalny i bardzo wyrazisty.

Wnętrze samochodu

Stylistyka wnętrza A7 Sportback nawiązuje do sportowego i muskularnego charakteru nadwozia. Charakterystycznym elementem, na który zwracamy uwagę jest tak zwany „wrap-around”. Jest to pozioma linia, która tworzy formę łuku a rozpoczyna się na drzwiach przednich i przebiega w górnej części deski rozdzielczej tuż pod szybą czołową. Tablica rozdzielcza wraz listwą oddzielającą ją od skierowanej w kierunku kierowcy konsoli centralnej otrzymała kształt przypominający falę. Testowane auto wyposażone zostało w Pakiet S Line i podsufitkę w kolorze czarnym, które nadają wnętrzu niespotykany wygląd. Aluminiowe i chromowe wstawki oraz czarne listwy i powierzchnie wykonane z drewna Beaufort z drobnymi białymi paskami nadają kabinie bardzo eleganckiego i luksusowego charakteru. Kierowca ma do dyspozycji pokrytą perforowaną skórą, wielofunkcyjną, sportową kierownicę ze sterowaniem skrzynią biegów za pomocą manetek. Bardzo ciekawie wygląda zestaw zegarów, który składa się dwóch dużych wykończonych chromowanymi obwódkami tarcz prędkościomierza, obrotomierza i wyświetlacza wypełniającego całą przestrzeń między nimi. Ekran ten poza tradycyjnymi informacjami komputera pokładowego może przemienić się i stać się bardzo czytelnym dodatkowym monitorem nawigacji satelitarnej. W centralnej części deski rozdzielczej producent umiejscowił imponujący, wysuwany 8 calowy ekran, który obsługuje system MMI Navigation plus, Bluetooth, system audio oraz wyświetla informacje dotyczące ustawień auta jak i obraz z kamery cofania i kamery przedniej. Pojazd posiada internetowe połączenie ze specjalnym serwisem Google i Worldwide Web za pośrednictwem UMTS i hotspot WLAN, dzięki czemu można pobierać aktualne wiadomości oraz informacje o pogodzie. Dźwięk, jaki się rozpościera we wnętrzu zadowoli każdego a to dzięki wyposażeniu testowanego pojazdu w Advanced Sound System firmy Bang & Olufsen, który wykorzystuje dwa wzmacniacze o łącznej mocy 1300W i zestaw składający się z 15 aktywnych głośników oraz dwóch soczewek akustycznych wysokich częstotliwości. Model został wyposażony w zasadzie we wszystko, co można znaleźć w ofercie, łącznie z kolorowym wyświetlaczem „display head-up” przedstawiającym aktualną prędkość, znaki drogowe oraz podstawowe informacje z nawigacji satelitarnej. Na konsoli centralnej przed dźwignią zmiany biegów znajduje się terminal MMI. Składa się on z kilku przycisków, touchpada oraz centralnego pokrętła, którymi praktycznie intuicyjnie można sterować systemem audio, nawigacją jak i dokonywać zmian w ustawieniach pojazdu. Oprócz tego można korzystać z nowoczesnej obsługi głosowej, w celu jeszcze łatwiejszego korzystania z możliwości MMI Navigation plus. Sportowe fotele pokryte pikowaną tapicerką skórzaną Valcona z tłoczeniem S Line zapewniają komfort na najwyższym poziomie a dodatkowo ich sposób regulacji pozwala na optymalne ich ustawienie. Profil oparć i siedzisk zapewniają znakomite trzymanie na boki podczas pokonywania ciasnych zakrętów. Komfort podróżowania znacznie podnosi czterostrefowa klimatyzacja jak i funkcja podgrzewania foteli oraz koła kierownicy. Przednia część kabiny dysponuje dość dużą przestrzenią, miejsca jest tam pod dostatkiem. Trochę inaczej sytuacja przedstawia się na kanapie tylnej. Tam tego miejsca może jednak zabraknąć głównie na głowy pasażerów o wysokim wzroście, jest to wynikiem konstrukcji nadwozia z nisko opadającym dachem w jej tylnej części. Duża ilość przestronnych i praktycznych schowków i kieszeni zaprojektowanych w Audi A7 Sportback świadczy o funkcjonalności auta. Tą cechę wzmacnia bagażnik z systemem automatycznego otwierania pokrywy za pomocą gestów. Charakteryzuje się on niskim progiem oraz prawie płaską podłogą w chwili wykorzystania maksymalnej objętości, co w znaczny sposób ułatwia załadunek. Standardowa pojemność przestrzeni bagażowej to 535 litrów, która wzrosnąć może do 1390 litrów po złożeniu dzielonych asymetrycznie oparć siedzeń tylnych. Wykończenie wnętrza może być wzorem dla innych marek, każdy z jego elementów i detali wykonany został z niespotykaną starannością o każdy najdrobniejszy szczegół. Producent zadbał nie tylko o staranne spasowanie poszczególnych części, ale również o zastosowanie materiałów możliwie najwyższej jakości. Odważny design wnętrza, luksus z domieszką sportowego charakteru to cechy wyróżniające testowane auto.
        
       

Silnik i właściwości jezdne

Pod maską testowanego Audi A7 Sportback kryje się zmodernizowany silnik TFSI w układzie cylindrów V6 o pojemności skokowej 2995 ccm, dysponujący mocą 333 KM. Charakteryzuje się on maksymalnym momentem 440 Nm, który uzyskuje w zakresie prędkości obrotowej od 2900 do 5300 obr/min. Konstrukcja sprężarki doładowującej oraz zastosowanie dwóch chłodnic powietrza spowodowało, że do komór spalania dostarczana jest większa ilość tlenu, przez co znacznie poprawiły się parametry i sprawność jednostki napędowej. Silnik potrafi rozpędzić auto do prędkości 100 km/h w zaledwie 5,3 sekundy. Trudno jest określić faktyczną maksymalną prędkość, do jakiej mógłby rozpędzić się testowany pojazd, bowiem została ona ograniczona przez producenta do 250 km/h. Napęd na koła jezdne modelu przenoszony jest za pośrednictwem 7 stopniowej automatycznej przekładni biegów S tronic. Jak przystało na auto o charakterystyce sportowej wyposażony jest on w możliwość zmiany biegów za pośrednictwem łopatek umieszczonych przy kierownicy. Zmiana poszczególnych przełożeń w trybie automatycznym następuje prawie nie zauważalnie dla kierowcy. Jednak znacznie większą przyjemność z jazdy otrzymujemy zmieniając biegi w sposób manualny. W trybie tym kierowca w pełni może poczuć możliwości układu napędowego. Ogromną dynamikę auto zawdzięcza też zastosowanemu napędowi na cztery koła Quattro. Układ ten w połączeniu z samoblokującym mechanizmem różnicowym zapewnia znakomitą przyczepność i stabilność podczas jazdy. W normalnych warunkach moc przekazywana jest w 60 procentach na oś tylną i 40 na przednią. W chwili utraty przyczepności większość mocy przekazywana jest na oś, która wykazuje lepszą przyczepność. W standardowej kompletacji wyposażenia znajduje się Audi drive selekt, który pozwala kierowcy na dostosowanie ustawień pojazdu do jego upodobań. Oferuje on pięć trybów: comfort, auto, dynamic, efficiency lub individual. System w zależności od wybranego trybu zmienia charakterystykę pracy skrzyni biegów, silnika układu wspomagania kierownicy oraz zarządza pracą systemu bezpieczeństwa Audi pre sense Basic. Zawieszenie nowego Audi A7 Sportback jest naprawdę imponujące, jego sportowa charakterystyka zapewnia znakomitą stabilność, zwrotność pojazdu i jednocześnie komfort na bardzo dobrym poziomie. Zastosowany system Adaptive air suspension, czyli adaptacyjne zawieszenia pneumatyczne, wyposażony jest w elektronicznie kontrolowany stopień amortyzacji, który umożliwia kierowcy podnoszenie lub obniżanie nadwozia zależnie od jego preferencji. Bardzo skuteczny jest układ hamulcowy. Konstruktorzy zwrócili szczególną uwagę na uzyskanie maksymalnej wydajności przy możliwości jednoczesnego uzyskania niskiej masy układu. Model nie tylko daje poczucie komfortu, ale również wiele radości kierowcom, którzy preferują sportowy charakter jazdy.
        


Podsumowanie

Odmłodzone w zeszłym roku Audi A7 Sportback dzięki nowym silnikom, skrzyniom biegów, nowoczesnemu oświetleniu zewnętrznemu oraz systemom Infotainment stało się bardziej dynamiczne i jeszcze bardziej atrakcyjne. Cena auta może skutecznie odstraszyć, bowiem jego najtańsza odmiana napędzana silnikiem wysokoprężnym 3.0 TDI ultra 218KM to wydatek przekraczający 272 000 złotych. Gdy zdecydujemy się doposażyć auto i wybrać mocniejszą jednostkę napędową cena ta może znacznie wzrosnąć, przykładem jest testowany model, którego cena wyniosła 572 900 złotych. Jeżeli ktoś zdecyduje się na jego zakup otrzymuje obszerne, luksusowe pięciodrzwiowe coupe indywidualnie dostosowane do jego potrzeb. Podstawowe atuty modelu to: wygląd, silniki, układy napędowe i jezdne, systemy Infotainment oraz systemy wsparcia kierowcy. Do tych ostatnich należą: Adaptive cruise control z funkcją Stop & Go – tempomat adaptacyjny z funkcją utrzymania bezpiecznej odległości między poruszającymi się autami, system bezpieczeństwa Audi pre sense, Audi side assist – asystent zmiany pasa ruchu oraz jazdy Audi active lane Assist – aktywny asystent toru jazdy. Luksusowe warunki podróżowania, reprezentacyjna bryła nadwozia o dynamicznym designie, przyjemność z prowadzenia, poziom bezpieczeństwa, niespotykana dla samochodów typu coupe funkcjonalność oraz bogaty wachlarz kompletacji wyposażenia to cechy przemawiające za nowym Audi A7 Sportback.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – benzynowy V6
• Pojemność skokowa – 2995 ccm
• Maksymalna moc kW (KM) w zakresie (obr./min) – 245 (333) w zakresie 5500 – 6500
• Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 440 w zakresie 2900 – 5300

Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 250
• Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 5,3

Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 10
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 6,2
• Cykl mieszany (l/100 km) – 7,6
• Emisja CO2 cykl miejski (g/km) – 230
• Emisja CO2 cykl pozamiejski (g/km) – 144
• Emisja CO2 cykl mieszany (g/km) – 176

Pojemność zbiornika paliwa
• 65 litrów (opcjonalnie 75 litrów)

Wymiary
• Długość (mm) – 4974
• Szerokość (mm) – 1911
• Wysokość (mm) – 1420
• Rozstaw osi (mm) – 2914
• Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1644
• Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1635
• Zwis przedni (mm) – 937
• Zwis tylny (mm) – 1123

Napęd
• 4×4 Quattro

Układ kierowniczy
• ze wspomaganiem,
• średnica zawracania (m) – 11,9

Koła i opony
• Wymiary opon standardowych – 235/55 R17
• Standardowe obręcze kół – 8.0Jx17 ET 30

Masa
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy z kierowcą (kg) – 1810
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2420

Pojemność bagażnika
• Standardowa pojemność bagażnika (litry) – 535
• Maksymalna pojemność bagażnika (litry) – 1390

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód standardowo wyposażony jest między innymi w:

• ABS + EBV – korektor siły hamowania elektryczny
• Aplikacje dekoracyjne Satin
• Asystent podjazdu
• Asystent świateł drogowych
• Audio System Audi Sound
• Autoalarm
• Czujnik jakości powietrza
• Czujnik wilgotności powietrza
• Dywaniki welurowe
• Dźwignia zmiany biegów pokryta skóra
• Fotele przednie z regulacja wysokości
• Gniazdo 12V w bagażniku
• Hamulec postojowy elektryczny
• Immobilizer
• Kierownica wielofunkcyjna pokryta skóra
• Kierunkowskazy tylne dynamiczne
• Klimatyzacja automatyczna
• Kolumna kierownicy regulowana
• Koło zapasowe dojazdowe
• Komputer pokładowy z kolorowym wyświetlaczem
• Kurtyny powietrzne foteli przednich i siedzeń tylnych
• Listwy progowe aluminiowe
• Listwy wykończeniowe szyb bocznych srebrne
• Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
• Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
• Mechanizm różnicowy samoblokujący
• Mocowanie fotelika dziecięcego ISOFIX
• Oparcie siedzeń tylnych dzielone
• Pakiet dla palących
• Podłokietnik centralny przedni
• Podłokietnik siedzeń tylnych
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna pasażera
• Poduszki powietrzne boczne
• Pokrywa bagażnika sterowana elektrycznie
• Przycisk Start/Stop
• Reflektory LED
• Spoiler tylny automatycznie wysuwany i chowany
• Sygnalizacja niezapiętych pasów przednich
• System „Audi pre sense basic”
• System Audi Drive Select
• System Audi Music Interface
• System kontroli trakcji ESC
• System MMI RADIO plus
• System rekuperacji
• System Start/Stop
• System zarządzający zintegrowany MMI (Multi Media Interface)
• Szyby atermiczne
• Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
• Światła hamowania adaptacyjne
• Światła mijania włączane automatycznie
• Światła tylne LED
• Tapicerka tekstylna
• Tarcze kół aluminiowe 17″ 6-ramienne
• Tempomat
• Układ zmywania reflektorów
• Wskaźnik ciśnienia ogumienia
• Wspomaganie układu kierowniczego elektryczne Servotronic
• Wycieraczki z czujnikiem deszczu
• Wyświetlacz 7″
• Zabezpieczenie kół przed kradzieżą
• Zamek centralny zdalnie sterowany
• Zawieszenie dynamiczne
• Zbiornik paliwa 75l
• Złącze Bluetooth

Samochód oprócz wyposażenia standardowego dla testowanej wersji posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

• Asystent jazdy nocnej
• Asystent parkowania
• Audio System „Bang & Olufsen”
• Dach szklany przesuwny 6 363
• Fotel kierowcy z pamięcią położenia
• Fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego elektryczną
• Fotel pasażera z regulacją odcinka lędźwiowego elektryczną
• Fotele przednie podgrzewane 2 060
• Fotele przednie regulowane elektrycznie
• Fotele przednie sportowe S
• Kierownica podgrzewana
• Kierownica wielofunkcyjna sportowa skórzana ze sterowaniem skrzynią biegów
• Kierunkowskazy przednie dynamiczne
• Klimatyzacja automatyczna 4 strefowa (dopłata)
• Kluczyk komfortowy Advanced Key
• Kolumna kierownicy regulowana elektrycznie (dopłata)
• Konsola centralna wykończona skóra
• Lusterka zewnętrzne składane
• Lusterka zewnętrzne ściemniane automatycznie
• Mechanizm różnicowy sportowy
• Odtwarzacz + zmieniarka DVD
• Ogrzewanie postojowe ze zdalnym sterowaniem 8 363
• Osłona p/słoneczna na tylna szybę, podnoszona 727
• Pakiet oświetlenia zewnętrznego i wnętrza Ambiente 3 182
• Pakiet S line exterior 9 272
• Panel obsługowy MMI touch
• Pilot drzwi garażowych 1 333
• Poduszka powietrzna kierowcy obszyta skóra
• Przygotowanie do montażu urządzeń monitorujących pojazd 576
• Reflektory w technologii LED Matrix-Beam
• Siedzenia tylne podgrzewane 1 939
• System „Audi active lane assist”
• System „Audi connect”
• System „Audi connect” + „Audi phone box” 5 151
• System „Audi pre sense front”
• System „Audi pre sense rear”
• System „Audi side assist”
• System Audi phone box
• System kamer z funkcja Corner View 4 363
• System nawigacji satelitarnej MMI Navigation Plus (DVD)
• System wspomagania zamykania drzwi 3 303
• Tapicerka drzwi częściowo pokryta skóra
• Tapicerka ze skóry „Valcona” (dopłata) 12 605
• Tarcze kół aluminiowe 21″ rotor design, wysoki połysk 16 000
• Tempomat adaptacyjny z funkcja Stop&Go
• Układ kierowniczy dynamiczny 6 424
• Wnęka w tylnej kanapie z pokrowcem 1 121
• Wskaźnik ograniczenia prędkości 848
• Wykończenie wnętrza – drewno czarny Beaufort/aluminium 16 695
• Wyświetlacz projekcyjny Head-Up Display 7 696
• Zawieszenie adaptacyjne „Adaptive air suspension”

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj