Nowa Giulietta nawiązuje do legendarnego modelu o tej samej nazwie, produkowanego w latach 1954-1965, w kilku wersjach nadwoziowych przez firmę Alfa Romeo. Zaprojektowana została w Centro Stile Alfa Romeo, gdzie konstruktorzy stworzyli auto, które jest połączeniem stylu i sportowej natury, w sposób bezpośredni odnoszącej się do przeszłości marki.

Nowa Giulietta nawiązuje do legendarnego modelu o tej samej nazwie, produkowanego w latach 1954-1965, w kilku wersjach nadwoziowych przez firmę Alfa Romeo. Zaprojektowana została w Centro Stile Alfa Romeo, gdzie konstruktorzy stworzyli auto, które jest połączeniem stylu i sportowej natury, w sposób bezpośredni odnoszącej się do przeszłości marki. Ten 5 drzwiowy hatchback z typowym wyglądem Alfa Romeo nie tylko wizualnie dobrze się prezentuje, ale zapewnia również niezłe właściwości jezdne przy zachowaniu pewnej dozy komfortu. Projektanci mieli na celu nie tylko zbudować auto konkurujące z takimi pojazdami jak Volkswagen Golf czy Ford Focus, ale jednocześnie z pojazdami z segmentu premium. Konstrukcja oparta została na nowej platformie „Compakt”, która w przyszłości ma być wykorzystana w Fiat Group Automobiles do budowy nowych modeli segmentu C. Ciekawym rozwiązaniem tej platformy jest jej modułowość umożliwiająca konstrukcję pojazdów o różnych rozstawach osi. Model dwa lata z rzędu, w bieżącym i w poprzednim roku, otrzymał tytuł „Najlepszego Samochodu Roku” w klasie kompaktów przyznawany przez czytelników magazynu „Auto Motor i Sport”. Sukcesem marki w ostatnim czasie są niewątpliwie zauważalne wzrosty zainteresowania potencjalnych nabywców. Potwierdza to ilość sprzedanych modeli Giulietta w Europie, w 2011 roku wynosząca blisko 80 000 sztuk. Oficjalna premiera modelu miała miejsce na wystawie samochodowej Geneva Motor Show na początku 2010 roku. Oferta modelu to dwie wersje kompletacji wyposażenia Progression i Distinctive oraz aż sześć jednostek napędowych: trzy benzynowe i trzy wysokoprężne (diesel). Dla osób oczekujących większej ilości wrażeń zarówno stylistycznych, jak i wynikających z właściwości jezdnych Alfa Romeo przygotowało wersję Quadrifoglio Verde wyposażoną w silnik benzynowy o mocy 235KM. Rekordowy poziom bezpieczeństwa biernego jak i czynnego jakim dysponuje nowa Gulietta pozwolił jej uzyskać miano najbezpieczniejszego samochodu kompaktowego w historii testów EuroNCAP.
       
               

Wygląd zewnętrzny

Włoska marka jest światowym liderem pod względem designu, jej auta słyną z niebanalnego wyglądu, co powoduje, że ma ona wielu zwolenników jak i przeciwników. Doświadczenie stylistów i ich wyczucie powoduje, że pierwsza grupa może być znacznie liczniejsza. Giulietta zewnętrznie w wielu elementach przypomina model MiTo, lecz jest od niego znacznie większa. Wygląd pojazdu to mieszanka eleganckiego stylu i sportowego charakteru. Cechuje się dynamicznym wizerunkiem przy zachowaniu kompaktowych wymiarów z rozstawem osi wynoszącym 2,63m. Pokrywa komory silnika wraz z przednim zderzakiem tworzą jedną całość z wyciętymi wlotami powietrza i centralnie umieszczoną chromowaną osłoną chłodnicy w kształcie litery „V”. Przód auta swoim wyglądem nawiązują do przodu modelu 8C Competizione. Uroku dodają reflektory ksenonowe z umieszczonymi wewnątrz nich światłami jazdy dziennej wykonanymi w technice LED. Nietypowe i odważne przetłoczenia elementów nadwozia powodują, że auto wyróżnia się na tle konkurencji. Profil samochodu dzięki zastosowaniu niewielkich szyb bocznych, dobrze dobranych proporcji, daje wrażenie auta zwinnego i dynamicznego przypominającego nieco pojazdy typu coupe. Krawędzie boczne, płynna i dynamiczna forma auta uzupełniona jest nielicznymi chromowanymi akcentami, co dodatkowo dodaje mu nieco elegancji. Tył modelu z gwałtownie opadającą ku dołowi linią boczną pokrywy bagażnika, charakterystycznymi diodowymi lampami, spoilerem dachowym oraz dwoma chromowanymi końcówkami układu wydechowego oddaje w pełni sportowy charakter pojazdu. Elegancka i dynamiczna sylwetka Giulietty nawiązuje do chlubnej tradycji pojazdów marki Alfa Romeo.
       
              

Wnętrze samochodu

Wnętrze kontynuuje wyrafinowany styl nadwozia, jest ono eleganckie i jednocześnie odzwierciedla sportowy charakter auta. Oryginalna deska rozdzielcza kryje w sobie wystylizowane, znajdujące się w wykończonych aluminium tubach zegary prędkościomierza i obrotomierza. Pomiędzy nimi umieszczony jest wyświetlacz komputera pokładowego i dwa niewielkich rozmiarów zegarowe wskaźniki poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego silnika. Kierownica wielofunkcyjna jest wygodna i estetyczna, obszyta miłą w dotyku skórą, jedynie jej część środkowa nieco rozczarowuje jakością tworzywa i spasowaniem. W części środkowej górnej deski producent umiejscowił chowany, kolorowy dużych rozmiarów multifunkcyjny Matrix z komputerem podróżnym. Obsługuje on między innymi system nawigacji satelitarnej, system audio jak również pokazuje informacje z komputera pokładowego. Ciekawostką jest, że na wyświetlaczu podczas zmiany parametrów jazdy za pośrednictwem systemu DNA, pokazywane są informacje o zadanych ustawieniach silnika, układu napędowego i silnika. W chwili ustawienia trybu Dynamic otrzymujemy dodatkowe graficzne przedstawienie wielkości chwilowego ciśnienia doładowania oraz dysponowanej mocy silnika. W konsoli środkowej znajduje się panel sterowania systemem audio oraz dwufunkcyjnej klimatyzacji automatycznej. Pomiędzy nimi znajduje się pięć estetycznych, oryginalnych przełączników swoim wyglądem przypominających bezpieczniki elektryczne. Włącznik systemu DNA znajdziemy na konsoli centralnej tuż przed dźwignią zmiany biegów. Producent zadbał o ergonomie wnętrza, kierowca wszystkie elementy sterujące ma pod ręką umiejscowione intuicyjnie a wiele systemów uruchamiać może bez potrzeby odrywania wzroku od drogi. Jeżeli chodzi o przestronność przedziału pasażerskiego to z przodu jest naprawdę dużo miejsca, trochę gorzej wygląda to na tylnej kanapie. Tam dla wysokiej osoby może zabraknąć miejsca na głową. Wrażenie dysponowania bardzo dużą przestrzenią wewnętrzną uzyskano dzięki zastosowaniu za dopłatą regulowanego elektrycznie dwuczęściowego dachu panoramicznego. Pierwsza część otwierana nad fotelami przednimi, druga nieruchoma nad kanapą tylną. Widoczność do tyłu, w przypadku nowej Alfy zaskakuje na plus. Lusterka zewnętrzne mimo swojego stylowego wyglądu zapewniają doskonałą widoczność, również duża tylna szyba jej nie ogranicza. W fotelach przednich siedzi się dość nisko, dzięki swojemu ukształtowaniu zapewniają one oprócz wygody znakomite trzymanie na boki. Zakres ich regulacji oraz możliwość zmiany położenia kierownicy pozwala na dobranie możliwie najlepszej pozycji dla kierowcy. W testowanym aucie fotele przednie oprócz regulacji elektrycznej posiadają pamięć ustawień i funkcje podgrzewania. Tylna kanapa dysponuje trzema miejscami, jednak podróżując na dłuższych trasach osoba zajmująca część środkową może odczuwać pewne zmęczenie. Przestrzeń bagażowa Giulietty to bagażnik o minimalnej pojemności 350 litrów z możliwością powiększenia go po złożeniu siedzenia tylnego maksymalnie do 1045 litrów. Minusem bagażnika jest wysoki próg załadunkowy i brak płaskiej podłogi po złożeniu kanapy tylnej. Mimo wszystko można powiedzieć, że wnętrze Alfy zostało zaprojektowane, aby zapewnić możliwie jak najwięcej miejsca dla pasażerów oraz zagwarantować komfort podróżowania możliwie na najwyższym poziomie. Stylistyka wnętrza posiada tak jak i nadwozie elementy zainspirowane modelem 8C Competizione. Zastosowane materiały zapewniają najwyższą jakość oraz podkreślają włoski styl. Kolorystyka wnętrza testowanego samochodu: czarna podsufitka, elementy wykończeniowe z ciemnego aluminium czy też czerwona tapicerka ze skóry podkreślają sportowy i jednocześnie elegancki charakter modelu. W zamyśle konstruktorów Gulietta ma zaspokoić potrzeby użytkowników aut kompaktowych, którym zależy na satysfakcji z jazdy oraz na funkcjonalności i komforcie.
       
               

Silnik i właściwości jezdne

W ofercie Gulietty mamy do wyboru jeden z trzech silników benzynowych 1,4 TB 120KM, 1,4 TB 170KM i 1750 TBi 235KM oraz dwa wysokoprężne 1,6 JTDM 105KM i 2,0 JTDM 170KM. Prezentowany pojazd wyposażony jest w silnik o pojemności skokowej 1956 cm3 uzyskujący przy prędkości obrotowej 4000 obr/min maksymalną moc 170KM. Jednostka ta pozwala rozpędzić auto do prędkości 100 km/h w niespełna 8 sekund. Jazda tym samochodem sprawia kierowcy dużo przyjemności, przy zastosowaniu systemu „Alfa DNA” może on dopasować parametry pojazdu do potrzeb chwili. System ten posiada trzy tryby pracy: Normal, All Weather oraz Dynamic. Nowatorski system zarządza pracą silnika, systemami kontroli stabilności jazdy i dynamicznej kontroli skrętu. Różnice pomiędzy poszczególnymi ustawieniami wyczuwalne są nawet przez mało doświadczonych kierowców. Tryb Normal dostosowany jest do spokojnej, bezpiecznej jazdy miejskiej. Przy ustawieniach All Weather pojazd poprawia właściwości jezdne w warunkach niedostatecznej przyczepności np.: w warunkach zimowych, na oblodzonych i zaśnieżonych drogach lub podczas dużych opadów deszczu. W chwili włączenia trybu Dynamic u wielu kierowców na twarzy pojawia się szczery uśmiech. Następuje wzrost maksymalnego momentu obrotowego do poziomu 350Nm, który dostępny jest już przy prędkości silnika 1750 obr/min. Pojazd staje się bardziej dynamiczny, zostaje ograniczone działanie systemów bezpieczeństwa oddając kontrolę kierowcy i gwarantując mu przyjemne doznania sportowe. Jednocześnie załącza się elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy, który poprawia rozdział momentu obrotowego przekazywanego do kół. Zapewnia to bardzo dobre zachowanie auta na zakrętach. System Q2 powoduje, że pojazd zachowuje się jakby wyposażony był w samoblokujący mechanizm różnicowy (tzw.: „szperę”). Dodatkowo w trybie Dynamic występuje funkcja Pre-Fill, która wywołuje wzrost ciśnienia w układzie hamulcowym co skutkuje szybszą reakcją i krótszym czasem hamowania. Przełączanie pomiędzy poszczególnymi trybami następuje za pomocą niewielkiej dźwigni znajdującej się na konsoli centralnej tuż za dźwignia zmiany biegów. Napęd przenoszony jest na koła przednie za pośrednictwem 6 biegowej przekładni manualnej. W celu zoptymalizowania osiągów dopłacając do ceny podstawowej kwotę 8000 złotych można zakupić auto wyposażone w dwusprzęgłową automatyczną skrzynie biegów TCT. Zawieszenie Gulietty to z przodu kolumny MCPherson, a z tyłu wielowahaczowe typu Multilink. Przy jego konstrukcji starano się zmniejszyć masę poprzez wykonanie wahaczy ze stopów aluminium. Zostało ono zestrojone dość sztywno co w połączeniu z dużą szerokością bieżnika i niskim profilem ogumienia skutkuje znakomitymi właściwościami jezdnymi. Alfa pokonując dynamicznie zakręty zachowuje się jakby była przyklejona do podłoża. Twarde zawieszenie to cecha aut sportowych i nie powinny nas dziwić odgłosy dobiegające spod kół samochodu. Dyskomfort jednak możemy odczuwać jedynie podczas pokonywanie większych nierówności, wtedy wewnątrz pojazdu robi się nieco głośniej.
       
               

Podsumowanie

Gulietta należy do pojazdów, które mogą się podobać lub nie. Jest to auto kompaktowe segmentu C, godne polecenia osobom poszukującym pojazdu o sportowym charakterze, bogatym wyposażeniu i interesującej stylistyce. Dobre właściwości jezdne i dynamiczne silniki to zaleta modelu. Wersja z 170 konnym dieslem w połączeniu z trybem Dynamic może do siebie przekonać nawet zagorzałych zwolenników silników benzynowych, oczekujących sportowych osiągów. Model jest spadkobiercą wspaniałych tradycji włoskiej marki, potrafi połączyć charakterystykę jezdną, osiągi, komfort jak i ekonomikę eksploatacji. 69 900 złotych to cena najtańszej wersji Progression wyposażonej w jednostkę napędową 1,4 TB o mocy 120KM. Prezentowany model jednak nie należy do najtańszych, jest to pojazd z silnikiem 2,0 JTDM o mocy 170KM i kompletacji wyposażenia Distinctive uzupełniony o bardzo bogate wyposażenie dodatkowe. Koszt zakupu takiej wersji to kwota ponad 130 000 złotych.
       
       

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – Wysokoprężny
– Pojemność skokowa – 1956 ccm
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 125 (170) przy 4000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 350 przy 1750
– Rodzaj zasilania – Multijet 2: bezpośredni wtrysk paliwa

Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) – 218
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 8,0”

Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 5,8
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,1
– Cykl mieszany (l/100 km) – 4,7
– Emisja CO2 (g/km) – 124
– Norma emisji spalin – Euro 5

Pojemność zbiornika paliwa:
– 60 litrów

Wymiary:
– Długość (mm) – 4351
– Szerokość (mm) – 1798
– Wysokość (mm) – 1465
– Rozstaw osi (mm) – 2634
– Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1554
– Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1554

Napęd:
– Przedni

Układ kierowniczy:
– Dwuzębatkowy ze wspomaganiem
– Średnica zawracania (m) – 10,9

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 205/55 R16
– Standardowe obręcze kół („) – 16

Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1320
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1825
– Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów (kg) – 3125

Pojemność bagażnika:
– Minimalna (litry) – 350
– Maksymalna (litry) – 1045

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Distinctive. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

– ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
– Fotel kierowcy z regulacją wysokości
– Kierownica i dźwignia zmiany biegów pokryte skórą
– Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
– Komputer pokładowy
– Kurtyny powietrzne boczne
– Listwy wykończeniowe szyb bocznych aluminiowe
– Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
– Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
– Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
– Pakiet dla palących
– Podłokietnik centralny przedni
– Podłokietnik siedzeń tylnych
– Poduszka powietrzna kierowcy
– Poduszka powietrzna pasażera
– Poduszki powietrzne boczne
– Radioodtwarzacz CD i MP3
– Siedzenia tylne dzielone asymetrycznie
– Spoiler tylny
– Sterowanie radiem w kierownicy
– System Hill Holder
– System kontroli dynamiki pojazdu DNA
– System p/poślizgowy przy przyspieszaniu ASR
– System stabilizacji toru jazdy VDCS
– System Start/ Stop
– System wspomagania nagłego hamowania
– Szyby przednie regulowane elektrycznie
– Szyby tylne regulowane elektrycznie
– Światła p/mgielne przednie
– Tapicerka tekstylna
– Tarcze kół aluminiowe 16″
– Wspomaganie układu kierowniczego
– Wyświetlacz graficzny
– Zagłówki foteli przednich
– Zagłówki siedzeń tylnych 3 szt.
– Zestaw naprawy opon

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Distinctive posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

– Audio System Bose
– Czujnik parkowania – tył
– Dach panoramiczny regulowany elektrycznie
– Fotele przednie regulowane elektrycznie z pamięcią położenia fotela kierowcy
– Kierownica sportowa
– Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
– Lusterka zewnętrzne w obudowie satynowej
– Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
– Pedały z nakładkami aluminiowymi
– Reflektory bi-ksenonowe
– Spryskiwacze reflektorów
– Spoilery boczne
– Sterowanie telefonem w kierownicy
– Sterowanie radiem w kierownicy
– System Blue & Me
– System nawigacji satelitarnej
– Szyby tylne dodatkowo przyciemniane
– Światła mijania włączane automatycznie
– Tapicerka ze skóry
– Tarcze kół aluminiowe 18″
– Tempomat
– Wycieraczki z czujnikiem deszczu
– Wykończenie tablicy rozdzielczej aluminium
– Zabezpieczenie drzwi przed otwarciem od wewnątrz
– Zawieszenie sportowe

Test przeprowadzony w dniach 20-27 kwietnia 2012r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziękujemy firmie Fiat Auto Poland S.A za udostępnienie samochodu do testu.

Artykuł pochodzi ze strony www.info-ekspert.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj