Skoda to najpopularniejsza marka w Polsce. Nie da się tego ukryć patrząc na nasze ulice, ponieważ co piąte, może szóste auto to Fabia lub Octavia. Staje się to dla niektórych trochę monotonne widząc ciągle te same auta. Jednak mało kto pamięta, że Skoda posiada rodzinę usportowionych i dających bardzo dużo emocji modeli swoich aut. Mowa jest o serii RS, której przedstawicielami są właśnie Fabia i Octavia.
Skoda to najpopularniejsza marka w Polsce. Nie da się tego ukryć patrząc na nasze ulice, ponieważ co piąte, może szóste auto to Fabia lub Octavia. Staje się to dla niektórych trochę monotonne widząc ciągle te same auta. Jednak mało kto pamięta, że Skoda posiada rodzinę usportowionych i dających bardzo dużo emocji modeli swoich aut. Mowa jest o serii RS, której przedstawicielami są właśnie Fabia i Octavia.
Krótka historia
Pierwsza Skoda Fabia RS dostępna była tylko jako 5-drzwiowy hatchback i produkowana w latach 2003-2006. Pod maską posiadała silnik wysokoprężny 1,9 o mocy 130 KM. Po czterech latach przerwy Skoda ponownie wprowadza usportowioną Fabię. Tym razem, nie tylko w nadwoziu hatchback, ale również kombi. Auto wyposażone jest turbodoładowaną, benzynową jednostkę 1,4 dysponującą mocą 180 koni mechanicznych.
Od swojego debiutu w 2000 roku Skoda Octavia RS dostępna jest jako liftback i kombi. Pod maską pierwszej Octavii RS znalazł się benzynowy silnik 1,8 T o mocy 180KM. Kolejna generacja, w 2005 roku, przyniosła zmiany w jednostkach napędowych. Klient do wyboru ma najmocniejszy silnik benzynowy dostępny w Octavii, o mocy 200KM oraz dobrze znaną jednostkę wysokoprężną 2,0 TDI o mocy 170KM.
Agresywność i rodzinne kombi
Karoseria testowanej Fabii RS została wyposażona w agresywną i specjalną kalkomanię honorującą zdobycia tytułu mistrzowskiego w zawodach International Rally Championship. Dzięki temu auto niesamowicie przyciąga wzrok przechodniów. Kolejnym elementem charakterystycznym są białe 17-calowe alufelgi oraz podwójny wydech umieszczony w zderzaku z dyfuzorem.
Octavia Kombi RS to synonim rodzinnego auta, które dosłownie kilkoma elementami można odróżnić od normalnej odmiany. Jednym z nich jest minimalnie zmieniony przedni zderzak, w którym usytuowano diodowe światła do jazdy dziennej. Kolejną sprawą są 18-calowe alufelgi o wzorze zarezerwowanym tylko dla RSa oraz podobnie, jak w Fabii, podwójne, owalne końcówki układu wydechowego. Ostatnią rzeczą jest niebieski kolor nadwozia, dostępny tylko w usportowionej odmianie auta.
Komfortowo z akcentami sportowymi
Wnętrze Octavii Kombi wita nas rewelacyjnymi fotelami pokrytymi skórą i alkantarą z dyskretnym logiem RS. Są bardzo dobrze wyprofilowane oraz posiadają obszerne siedziska i genialne trzymanie boczne. Z tyłu kanapa oferuje przestrzeń dla trójki dorosłych osób, którym bez wątpienia nie zabraknie miejsca nie tylko na nogi, ale również nad głowami.
Niesamowitą rzeczą jest przeogromnej wielkości bagażnik. Umożliwia zagospodarowanie aż 580 litrów przestrzeni bagażowej, której atutem jest całkowicie płaska podłoga.
Spójrzmy na deskę rozdzielczą. Zegary są czytelne i przejrzyste niezależnie od pory dnia, a ponadto w nocy podświetlone w sposób przyjazny i nie męczący oczu. Konsola środkowa składa się z 7-calowego, kolorowego wyświetlacza, obsługującego radio i nawigację oraz system wspomagający parkowanie. Poniżej usytuowano dwa pokrętła i sporą ilość przycisków obsługujących dwustrefową, automatyczną klimatyzację. Wszystko jest przemyślane, zapewniając intuicyjną obsługę.
A jak jest w Fabii?
Skoda Fabia RS wyposażona jest w prawie kubełkowe fotele o niesamowicie dobrym trzymaniu bocznym. Jednak nie zapomniano o ich przestronności i komforcie dla pasażerów. Na tylnej kanapie pasażerowie również nie będą odczuwali żadnego dyskomfortu, pod warunkiem, że nie będą zbyt wysocy. Powodem tego ograniczenia jest opadająca linia dachu. Natomiast kanapa bez problemu pomieści dwie dorosłe osoby plus ewentualnie dziecko. Zarówno z przodu, jak i z tyłu, siedzenia wyposażone są w sportowe emblematy oznaczające najmocniejszą odmianę modelu.
Nie powinno być problemu w chwili pakowania walizek do 300 litrowej przestrzeni bagażowej o regularnych kształtach, a w załadunku pomoże dość niski próg załadunkowy.
Spójrzmy teraz deskę rozdzielczą. Zacznijmy od kierownicy, która jest idealnych kształtów i przyjemnie leży w dłoniach. Za kierownicą usytuowano podwójne, czytelne i przejrzyste zegary. Podobnie jak w Octavii, ich atutem jest miłe i niemęczące oczu podświetlenie.
Konsola środkowa zdominowana jest przez dwa wyświetlacze. Górny obsługuje automatyczną klimatyzację, zaś dolny wyświetla informacje pochodzące zbudowanego radia CD/MP3.
Materiały w obu Skodach są doskonałej jakości i nie budzą moich zastrzeżeń. Miłe w dotyku i dobrze spasowane plastiki nie trzeszczą ani nie pukają nawet podczas jazdy nierównymi drogami.
Zupełnie inne
Zarówno testowana Fabia, jak i Octavia, wyposażone są w mocne silniki, których moc oscyluje w granicach 180KM. Jednak są to zupełnie inne konstrukcje. I tak Fabia RS pod maską kryje wyposażoną w turbinę i kompresor benzynową jednostkę o pojemności 1,4 l. Natomiast Octavia dysponuje dwulitrową, wysokoprężną jednostką Common Rail.
Rozpędzenie Fabii RS do pierwszych 100 km/h trwa 7,3 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 224 km/h. Napęd przekazywany jest na przednie koła za pomocą 7-biegowej, automatycznej skrzyni biegów DSG.
Przełożenia zmieniane są błyskawicznie, niczym „piorun” uderzający w ziemię, a do tego praktycznie niezauważalnie dla prowadzącego. I to wszystko dostajemy już w standardowym położeniu „D”, a do dyspozycji jest jeszcze tryb sportowy!
Bardzo dobrą elastyczność, zapewnia rewelacyjna skrzynia biegów i spory moment obrotowy (250Nm), który dzięki kompresorowi i turbinie dostępny jest dość szerokim zakresie – 2000-4500 obr./min. Wyprzedzanie to czysta przyjemność i formalność dla prowadzącego.
Układ kierowniczy to wykonywanie bez sprzeciwów i natychmiastowo wszystkich poleceń, jakie są wydane za pośrednictwem idealnie leżącej w dłoniach kierownicy.
Zawieszenie to bezkompromisowe nastawienie na sportową jazdę. Jest twardo i sztywno, zaś dodatkowo niskoprofilowe opony potęgują ostro zestrojone zawieszenie. W tym aucie odczujemy każdy dołek, czy inną nierówność.
Przyjrzyjmy się teraz Octavii Kombi RS.
Zacznijmy od końca, czyli zawieszenia. Mimo obcowania z usportowioną odmianą Octavii, amortyzatory bardzo dobrze tłumią wszelakie nierówności. Zawieszenie zapewnia wygodne i komfortowe podróżowanie po polskich drogach nie męcząc naszych pleców.
Układ kierowniczy sprawuje się wyśmienicie, natychmiast wykonując polecenia, jakie mu wydamy, a elektryczne wspomaganie sprawdza się po porostu zawsze.
Podobnie jak mniejsza siostra, Octavia wyposażona jest w automatyczną skrzynię biegów DSG, lecz o 6 przełożeniach. Owszem, również dość szybko zmienia przełożenia, ale podczas całego testu miałem wrażenie jakby silnik nie nadążał za jej szybkością. Szczególnie zauważymy podczas gwałtownego przyśpieszania, kiedy silnik długo dopasowuje się do przełożenia skrzyni biegów..
Kierowca dysponuje 350 Nm, które osiągane jest w niewielkim zakresie obrotów 1750-2500 obr./min., ale nie przeszkadza to w sprawnym i szybkim rozpędzaniu ważącego 1445 kg auta.
Osiągnięcie pierwszej setki w Octavii zajmuje zaledwie 8,5 sekundy i maksymalnie możemy osiągnąć taką samą prędkość maksymalną, co w Fabii RS, czyli 225 km/h.
Nie zrujnują naszych kieszeni
Mimo, mocnych silników, obie Skody nie mają zbyt dużego apetytu na paliwo. Owszem, Fabia charakteryzuje się minimalnie większym zużyciem, ale jej bezkompromisowy charakter aż domaga się mocniejszego wciskania prawego pedału. W mieście Octavia zużywa 8 litrów oleju napędowego, zaś Fabia o litr więcej benzyny bezołowiowej. Trasa to spalanie 7 litrów w przypadku mniejszej RSki i zaledwie 5 litrów (ON) większej Octavii. Średnio podczas całego testu Fabia RS zadowoliła się 8 litrami benzyny bezołowiowej, natomiast Octavia RS 6,2 l oleju napędowego.
Ekscytujące auta
Na pewno oba auta dostarczają niesamowitej przyjemności z jazdy, ale pora krótko podsumować i skłonić się ku jednemu modelowi. Uniwersalność i komfort znajdziemy w Octavii Kombi RS, zaś więcej sportu i agresywności dostarcza nam Fabia RS. Osobiście, mimo trzyosobowej rodziny, wybrałbym Fabię RS, tylko zrezygnowałbym z dodatkowej kalkomanii, w jaką został wyposażony model testowy.
Dane techniczne: Skoda Fabia RS
Pojemność silnika: 1390 ccm benzyna (turbo+kompresor)
Moc: 180 KM przy 6200 obr./min
Moment obr.: 250 Nm przy 2000- 4500 obr./min
Skrzynia biegów: 7-biegowa, automatyczna DSG
Napęd: przedni
0-100km/h: 7,3 sek
Vmaks: 224 km/h
Zużycie paliwa: 7,7/5,2/6,2 (9,0/7,0/8,0 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 45 litrów
Teoretyczny zasięg: 562 kilometrów
Wymiary: 4029/1642/1492 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1318 kg
Ładowność: 475 kg
Pojemność bagażnika: 300/(1163) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 148 g/km
Gwarancja mechaniczna: 2 lata
Okresy międzyprzeglądowe co: 15 tys km
Opony: 205/40 R17
Dane techniczne: Skoda Octavia Kombi RS
Pojemność silnika: 1968 ccm turbodiesel (Common Rail)
Moc: 170 KM przy 4200 obr./min
Moment obr.: 350 Nm przy 1750-2500 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna DSG
Napęd: przedni
0-100km/h: 8,5 sek.
Vmaks: 223 km/h
Zużycie paliwa: 7,9/4,9/6,0 (8,0/5,0/6,2 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 55 litrów
Teoretyczny zasięg: 890 kilometrów
Wymiary: 4599/1769/1451 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1445 kg
Ładowność: 465 kg
Pojemność bagażnika: 580/(1620) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 159 g/km
Gwarancja mechaniczna: 2 lata
Okresy międzyprzeglądowe co: 15 tys km
Opony: 225/40 R18
Cena: 73 850 zł (Fabia RS) 77 800 zł (wersja testowana Fabia RS) 123 500 zł (Octavia Kombi RS) 143 800 zł (wersja testowana Octavia Kombi RS)
Tekst i zdjęcia – Artur Ławnik