Ostrzeganie kierowców o robotach drogowych na autostradzie, korku za wzniesieniem lub o nawierzchni pokrytej „czarnym lodem” na długo przed dojechaniem do niebezpiecznego miejsca – to wszystko już niedługo stanie się rzeczywistością dzięki systemowi komunikacji Car-to-X. Konsorcjum badawcze pod kierownictwem Daimlera dokonało przełomu w dziedzinie bezprzewodowej wymiany informacji pomiędzy pojazdami.

Ostrzeganie kierowców o robotach drogowych na autostradzie, korku za wzniesieniem lub o nawierzchni pokrytej „czarnym lodem” na długo przed dojechaniem do niebezpiecznego miejsca – to wszystko już niedługo stanie się rzeczywistością dzięki systemowi komunikacji Car-to-X. Konsorcjum badawcze pod kierownictwem Daimlera dokonało przełomu w dziedzinie bezprzewodowej wymiany informacji pomiędzy pojazdami.

Po trzech latach intensywnych prac badawczych Daimler wraz z partnerami zaprezentował efekty działania projektu simTD i ogłosił, że już wiosną 2012 roku ruszą zakrojone na szeroką skalę testy inteligentnego systemu komunikacji Car-to-X. Około 120 samochodów wypróbuje działanie nowej technologii w codziennym ruchu ulicznym w rejonie Frankfurt Rhine-Main.

– Jesteśmy przekonani, że system komunikacji Car-to-X to istotny krok w ograniczeniu liczby wypadków na drogach. – zadeklarował dr Christian Weiß, koordynator projektu simTD i członek jednego z zespołów w Dziale Badań i Rozwoju Daimler AG.

Działanie Car-to-X pozwala na poszerzenie pola widzenia pojazdu – aż po „telematyczny horyzont”. Pokładowa elektronika odbiera informacje wysyłane przez infrastrukturę drogową za pośrednictwem sieci UMTS lub WLAN. Poza funkcjami związanymi z poprawą bezpieczeństwa, system podpowiada również, jak dojechać do najbliższego wolnego miejsca parkingowego. W połączeniu z sygnalizacją świetlną sterowaną zgodnie z aktualnym natężeniem ruchu przyczyni się ponadto do redukcji korków, a co za tym idzie – do zwiększenia przepustowości dróg.

Car-to-X i towarzyszące mu systemy to dla Daimler AG – pioniera motoryzacji i bezpieczeństwa ruchu drogowego – sprawa priorytetowa. Koncern ponosi największą część wydatków związanych z opracowaniem projektu simTD i dostarcza większość pojazdów służących do jego testowania. Od dawna angażuje się również w inicjatywy towarzyszące, takie jak standaryzacja technologii w Europejskim Instytucie Norm Telekomunikacyjnych (ETSI).

simTD to wspólny projekt niemieckich producentów aut, dostawców części, firm komunikacyjnych, instytutów badawczych oraz sektora publicznego, promowany i wspierany przez Ministerstwa: Gospodarki i Technologii, Edukacji i Badań Naukowych, Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast, a także przez kraj związkowy Hesja.

Daimler

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj