7 marca w Łodzi odbyła się prezentacja prasowa nowego modelu Citroena C-Elysee. Światową premierę miał niespełna pół roku wcześniej we wrześniu 2012 roku na targach samochodowych Paris Motor Show. Nowy produkt francuskiej marki to pojazd z nadwoziem typu sedan. Produkowany jest wraz z bliźniaczym modelem Peugeota – 301 w hiszpańskim Vigo. Konstruktorzy zbudowali auto prawie od podstaw, konstrukcja powstała na wydłużonej płycie podłogowej modelu C3. Projektantom udało się stworzyć przestronne auto o kompaktowych wymiarach. Nadwozie o długości 4427 mm, szerokości 1748 mm i wysokości 1466 mm charakteryzuje się jednym z największych rozstawów osi wynoszącym 2652 mm. Pozwoliło to na wygospodarowanie bardzo obszernego funkcjonalnego wnętrza z bagażnikiem o wyjątkowo dużej pojemności 506 litrów.
7 marca w Łodzi odbyła się prezentacja prasowa nowego modelu Citroena C-Elysee. Światową premierę miał niespełna pół roku wcześniej we wrześniu 2012 roku na targach samochodowych Paris Motor Show. Nowy produkt francuskiej marki to pojazd z nadwoziem typu sedan. Produkowany jest wraz z bliźniaczym modelem Peugeota – 301 w hiszpańskim Vigo. Konstruktorzy zbudowali auto prawie od podstaw, konstrukcja powstała na wydłużonej płycie podłogowej modelu C3. Projektantom udało się stworzyć przestronne auto o kompaktowych wymiarach. Nadwozie o długości 4427 mm, szerokości 1748 mm i wysokości 1466 mm charakteryzuje się jednym z największych rozstawów osi wynoszącym 2652 mm. Pozwoliło to na wygospodarowanie bardzo obszernego funkcjonalnego wnętrza z bagażnikiem o wyjątkowo dużej pojemności 506 litrów.
Z myślą o gorszych drogach bryła została dodatkowo wzmocniona, aby zapewnić zdecydowanie większą trwałość. Stylistyka zewnętrzna nawiązuje do tej znanej z innych modeli marki. Charakterystyczna krata wlotu powietrza wykończona dużymi, chromowanymi listwami, których kształt w środkowej części tworzy logo firmy oraz spore, zachodzące na błotniki reflektory to cechy wyróżniające pojazd. Klasyczne trójbryłowe nadwozie wzbogacone zostało w zależności od wersji różnymi elementami chromowanymi, które mają podkreślać przynależność do francuskiej marki. Sylwetkę cechują duże powierzchnie na drzwiach i błotnikach oraz przetłoczenia, które tworzą atrakcyjne linie. Obszerna kabina pozwala w wygodny sposób podróżować 5 osobom. Wnętrze jest solidne, schludne o harmonijnym designie, jednocześnie nie zostało pozbawione pewnej dozy elegancji.
Do wykończenia wykorzystano tworzywa, które głównie mają charakteryzować się elegancją, trwałością i łatwością utrzymania w czystości. Dlatego we wnętrzu znajdziemy wiele elementów wykonanych z twardych plastików o stosunkowo dobrej jakości. Najważniejsza jest jednak ergonomia i funkcjonalność a ta w C-Elysee jest na niezłym poziomie. Jeden z najobszerniejszych bagażników w klasie, jakim może pochwalić się model o typowym otworze ładunkowym nie został pozbawiony wady w postaci ograniczających przestrzeń dużych zawiasów jego pokrywy.
Producent zwrócił szczególną uwagę na niezawodność. Zanim model trafił do sprzedaży przeszedł rygorystyczne testy w różnych rejonach świata oraz różnych warunkach terenowych i atmosferycznych; objęły one trasę liczącą ponad 4 miliony kilometrów. Duży nacisk położono też na bezpieczeństwo. Już w podstawowej wersji, w standardzie znalazły się takie systemy jak ABS, BAS czy ESP uzupełnione czterema poduszkami bezpieczeństwa oraz systemem sygnalizacji nagłego hamowania z wykorzystaniem świateł awaryjnych. Ten kompaktowy sedan skierowany jest raczej do mniej zamożnych klientów. Cenę najtańszej wersji napędzanej silnikiem benzynowym 1.2 VTi 72KM skalkulowano na kwotę 38900 złotych. Dostępny w polskich salonach od połowy stycznia 2013 roku pojazd oferowany jest w trzech zakresach kompletacji wyposażenia Attraction, Seduction oraz Exclusive. Citroen przygotował szeroką gamę akcesoriów i wyposażenia dodatkowego tak, aby każdy użytkownik miał możliwość dostosować pojazd do swoich potrzeb oraz mógł uzyskać niepowtarzalny wygląd.
W gamie jednostek napędowych znalazły się dwa silniki benzynowe 1.2 VTi 72 KM i 1.6 VTi 115 KM oraz jeden wysokoprężny (diesel) 1.6 HDi 90 KM. Można spodziewać się nie tyle oszałamiających osiągów, co niskiego zapotrzebowania na paliwo. Podczas projektowania uwagę zwrócono głównie na funkcjonalność. C-Elysee to przede wszystkim wygodny i praktyczny, rodzinny sedan. Posiada walory flotowe takie jak: obszerne wnętrze, spory bagażnik oraz przystępną ceną, co może być atutem dla firm poszukujących takiego auta na rynku. Konkurencji dla niego powinniśmy upatrywać w takich samochodach jak Skoda Rapid czy też Seat Toledo czwartej generacji.
Tekst: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Zdjęcia: Robert Kulczyk oraz Dariusz Wołoszka
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)