Według sondażu przeprowadzonego przez instytut MillwardBrown SMG/KRC jedynie 2 procent młodych Polaków decyduje się na założenie własnej działalności gospodarczej. Sondaż zlecony przez fundację Polska Przedsiębiorcza przeprowadzono we wrześniu 2009 roku na grupie 1000 osób w wieku od 15 do 75 lat (wykształcenie: podstawowe, średnie i wyższe). Zdecydowana większość ankietowanych (aż 83 proc.) przyznała
Według sondażu przeprowadzonego przez instytut MillwardBrown SMG/KRC jedynie 2 procent młodych Polaków decyduje się na założenie własnej działalności gospodarczej.
Sondaż – zlecony przez fundację Polska Przedsiębiorcza – przeprowadzono we wrześniu 2009 roku na grupie 1000 osób w wieku od 15 do 75 lat (wykształcenie: podstawowe, średnie i wyższe).
Zdecydowana większość ankietowanych (aż 83 proc.) przyznała, że nie prowadzi żadnej działalności biznesowej. Własna działalność gospodarcza to podstawowy sposób zarabiania na życie dla 5 proc. respondentów.
Według ankietowanych, główne powody zakładania własnej firmy to: kłopoty w pracy najemnej (18 proc.), skomplikowana sytuacja gospodarcza (11,5 proc.), dostęp do tanich kredytów (10,5 proc.) oraz możliwość skorzystania z unijnych dotacji (7,4 proc.).
Skomplikowane podatki, biurokracja, duża konkurencja i trudności z uzyskaniem kredytów – to zdaniem respondentów najważniejsze czynniki zniechęcające do prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Ankietowani – pytani o ewentualne obawy przed założeniem własnej firmy – wskazywali także na problem własnego braku doświadczenia (39,4 proc.).
Według respondentów, czynniki mogące znacznie wspomóc rozwój nowych przedsiębiorstw to: dostęp do tanich kredytów (36 proc.), odpowiednie szkolenia (29,1 proc.), pomoc doradców (26,4 proc.), dostęp do technologii i sprzętu (24,5 proc.).
Budownictwo, handel i sprzedaż, nowe technologie, telekomunikacja, medycyna, farmacja – to dziedziny uznane przez ankietowanych za najbardziej perspektywiczne.
Zobacz także:
– Rozwój biznesu dzięki teorii przedsiębiorczości?