Uniwersalność tego auta jest niezaprzeczalna. Dodatkowo jest olbrzymi, a zarazem przestronny. Dzięki napędowi na obie osie daje praktycznie nieograniczone możliwości podróżowania, również po nieutwardzonych drogach. Wysokoprężna jednostka napędowa o mocy 173KM zapewnia niezłe osiągi. O jakim aucie piszę? Proszę Państwa, dzisiejszym bohaterem jest Nissan X-Trail.

Uniwersalność tego auta jest niezaprzeczalna. Dodatkowo jest olbrzymi, a zarazem przestronny. Dzięki napędowi na obie osie daje praktycznie nieograniczone możliwości podróżowania, również po nieutwardzonych drogach. Wysokoprężna jednostka napędowa o mocy 173KM zapewnia niezłe osiągi. O jakim aucie piszę? Proszę Państwa, dzisiejszym bohaterem jest Nissan X-Trail.

Od 2001

Nissan X-Trail jest nieprzerwanie produkowany od 2001 roku, kiedy do salonów trafiła pierwsza generacja tego modelu. Debiut prezentowanej drugiej generacji X-Trail nastąpił w 2007 roku, zaś w ubiegłym roku przeszedł drobny face-lifting. Auto dostępne jest tylko w jednej wersji nadwoziowej.



Drobny face-lifting

Stylistyka X-Traila reprezentuje ociężały, a zarazem potężny wygląd nadwozia, z charakterystycznymi dalekosiężnymi reflektorami, które wbudowane są w relingi. Auto po face-liftingu różni się od swojego poprzednika innymi reflektorami, nowym wzorem atrapy silnika oraz diodowymi lampami z tyłu. Cała bryła pozostała bez zmian i bardzo dobrze, bo po co zmieniać coś, co się podoba wszystkim.

Wygoda i komfort

Wnętrze obecnego X-Traila, podobnie jak poprzedniego modelu, posiada wiele przemyślanych schowków na różne drobiazgi. Przykładem są chłodzone stojaczki na napoje, umieszczone w przedniej części kabiny. Bardzo proste rozwiązanie, a rzadko spotykane w samochodach. Dodatkowym atutem dla siedzących z przodu, jak i z tyłu, jest ogromnej wielkości, panoramiczny dach.

Nissan X-Trail oferuje komfortowe warunki podróży dla wszystkich pasażerów. Miejsca jest wystarczająco dużo dla pięciu dorosłych osób. Zarówno fotele, jak i tylna kanapa, są dobrze wyprofilowane i nie budzą większych zastrzeżeń. Jedyną wadą przednich siedzisk jest ich zbyt słabe wyprofilowanie, co może mocniej dokuczać na szybciej pokonywanych zakrętach.

Bagażnik oferuje dużo przestrzeni bagażowej, którą w bardzo łatwy sposób możemy wykorzystać. A do dyspozycji mamy aż 603 litry pojemności i całkowicie płaską podłogę. Dodatkowym atutem jest wysoko unoszona, sporej wielkości klapa bagażnika.

Spójrzmy teraz na deskę rozdzielczą. Konsola środkowa początkowo może wzbudzać strach przed ilością przycisków i wielkim ekranem dotykowym. Po kilku minutach obawa mija i bez problemu korzystamy z różnych funkcji. Rzućmy okiem na zegary, które znajdują się naprzeciw kierowcy. Skonstruowano je tak, aby zawsze umilały podróż kierowcy. Są duże i bardzo czytelne, a między nimi znajduje się wyświetlacz komputera pokładowego, który pokazuje najpotrzebniejsze dane.

Jakość wykonania nie budzi większych zastrzeżeń. Plastiki są nieźle spasowane, a co najważniejsze, miłe w dotyku. Podobnie jest ze skórzaną tapicerką.



Najmocniejszy ropniak

X-Trail wyposażony jest w jednostkę napędową 2,0 l i mocy 173 KM. Silnik ten jest najmocniejszą wysokoprężną, jednostką oferowaną w tym modelu. Zbudowany jest w technologii Common Rail, dzięki czemu posiada bardzo dobrą kulturę pracy nawet podczas porannego odpalania. Nissan do pierwszych 100 km/h przyśpiesza w około 10 sek. i maksymalnie możemy go rozpędzić do 200 km/h. Wyniki może nie powalają na kolana, ale jak na SUV są akceptowalne.

Standardowo napęd przekazywany jest na przednie koła (2WD). Jednak kierowca X-Traila jednym pokrętłem, może dołączyć napęd tylnej osi (AUTO). Po włączeniu tego ustawienia, komputer samodzielnie rozdziela moc między osiami. Dodatkowymi udogodnieniami w X-Trail, jest blokada napędu AWD w stosunku 50/50 (LOCK) oraz pomocny przy pokonywaniu większych górek system wspomagania zjazdów.

Silnik został spięty z manualną, 6-biegową skrzynią biegów. Skoki lewarka są stosunkowo długie, ale przełożenia krótkie. Przez takie rozwiązanie kierowca dosyć często musi sięgać do niego aby zmieniać biegi.

Elastyczność to mocna strona prezentowanego dziś modelu. Zapewnia ją duży moment obrotowy, wynoszący aż 360 Nm. Szkoda, że zakres w jakim jest dostępny ogranicza się tylko do 2000 obr./min. Bez wahania mógłby mieć większy zakres co poprawiłoby już dobrą elastyczność.

Amatorów szybszej jazdy odstraszy fakt odczuwalnych przechyłów nadwozia na zakrętach i przy hamowaniu, co spowodowane jest wysokim nadwoziem oraz miękko zestrojonym zawieszeniem. Wraz z tak ustawionym zawieszeniem idzie komfort i wygoda podróżowania dla wszystkich pasażerów.



Oszczędność też jest mocną stroną

Wysokoprężna jednostka napędowa to w ostatnich czasach synonim oszczędności i niewielkiego zużycia paliwa. Nie inaczej jest w przypadku silnika zamontowanego w X-Trail. Mimo, sporej masy auta i mocnego silnika, zużycie paliwa nie zrujnuje naszego portfela. W mieście spalanie waha się w granicy 8 l, zaś na trasie można osiągnąć nawet 6 l na 100 km. Podczas tygodniowego testu średnie zużycie paliwa wyniosło 7,3 l. Dzięki temu, na 65 litrach oleju napędowego możemy przejechać około 900 kilometrów.

Koszty zakupu

Zakup Nissana X-Traila w najbogatszej wersji to wydatek rzędu 157 400 zł (wersja LE Platinum). Jednak nasz model został doposażony w opcjonalny lakier metalik, za który musimy dopłacić prawie 4 000 zł. A więc cena prezentowanego dziś auta to aż 161 100 zł. Sporo jak na przeciętne zarobki Polaków, jednak w zamian dostajemy w pełni wyposażone auto, który bez wahania może pełnić rolę limuzyny, auta rodzinnego i samochodu do ciężkiej pracy.



Ciekawa propozycja

Zakup nowego Nissana X-Traila na pewno warto rozważyć. Jego zalety to ciekawa stylistyka, chyba najładniejsza wśród obecnych Nissanów. No, może pomijając model GT-R. Kolejnymi plusem jest przestronne i wygodne wnętrze, które nie jednej osobie przypadnie do gustu. Uważam, że warto zajrzeć do najbliższego salonu Nissana, aby zapoznać się z ofertą dotyczącą tego modelu.

Plusy

Przestronne wnętrze
Dynamiczny i oszczędny silnik
Jakość wykonania
Bogate wyposażenie

Minusy

Cena
Zbyt słabe trzymanie boczne foteli



Dane techniczne
:

Pojemność silnika: 1995 ccm turbodiesel Common Rail
Moc: 173 KM przy 3750 obr./min
Moment obr.: 360 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni/4×4
0-100km/h: 10,0 sek.
Vmaks: 200 km/h
Zużycie paliwa: 7,8/5,5/6,4 (8,1/6,0/7,3 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 65 litrów
Teoretyczny zasięg: 890 kilometrów
Wymiary: 4635/1790/1700 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1615 kg
Ładowność: 555 kg
Pojemność bagażnika: 603/(1773) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 168g/km
Gwarancja mechaniczna: 3 lata lub 100 000 km
Okresy międzyprzeglądowe co: 15 tys km lub według wskazań komputera

Wyposażenie: wersja LE Platinum

dodatkowe wyposażenie: lakier metalik (+ 3 700 zł)

Cena: 157 400 zł (wersja LE Platinum) 161 100 zł (wersja testowana)

Tekst i zdjęcia -: Artur Ławnik

Artykuł pochodzi ze strony www.autotesty.com.pl

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj