Konsumpcjonizm jest jednym z określeń charakteryzujących status dzisiejszego rynku usług i towarów. Firmy chcąc zmaksymalizować swoje zyski, nie mogą już jak to było za czasów kultury masowej po prostu produkować, bez refleksji nad różnorodnością, którą charakteryzują się potencjalni konsumenci.
Obecnie działająca kultura popularna sprawiła, że trend wytwarzania dóbr i usług jest o wiele bardziej spersonalizowany niż wcześniej. Przedsiębiorstwa już na etapie tworzenia strategi sprzedaży oraz kreacji produktu muszą wziąć pod uwagę o wiele więcej czynników. Oferta musi być w wersji SLIM – idealnie dopasowana; także do płci.
Utrata pozycji
Minione wieki, gdy to produkcja oraz napędzająca ją siłą były w rękach mężczyzn, – kiedy to właśnie panowie tworzyli trendy na rynku konsumenckim – odeszły w niepamięć. Emancypacja sprawiła, że kobiety zaczęły się także liczyć dla firm oferujących na sprzedaż swoje towary i usługi. Ich miejsce na rynku pracy, a więc także na rynku nabywczym uległa radykalnej zmianie. Szacunki amerykańskich specjalistów jednoznacznie wskazują, że już na niecałe 15 lat średnia pensja kobiet będzie większa niż u mężczyzn. Mężczyźni nie tracą jednak silnej pozycji na rynku, ale muszą ustąpić miejsca paniom – jak prawdziwi dżentelmeni. Tylko odpowiedni wywiad i trafne wnioski mogą stać się motorem rozwoju firm, w dzisiejszych tak zróżnicowanych pod względem konsumenckim (nie tylko co do płci) czasach.
Trudny/różny wybór
Decyzje (różne) jakie podejmujemy co do dóbr kupowanych są szczególnie widoczne w branżach:
– motoryzacyjnej,
– spożywcze,
– farmaceutycznej,
– finansowej.
To co jest wyznacznikiem płci pod względem charakterystyki konsumenckiej to przede wszystkim różna motywacja, inny schemat tworzenia się decyzji o zakupie oraz odmienny sposób zdobywania informacji o pożądanych dobrach. Panie to także trudniejsi klienci – wrażliwi na niuanse, dociekliwi. Mężczyźni za to o wiele więcej czasu spędzą na kolekcjonowaniu informacji co do przedmiotu zakupu, a jeśli marka okaże się godna zaufania, o wiele dłużej będą jej wierni. Badania dowodzą, że obecnie marketing płci w stosunku do kobiet jeszcze nie rozwinął się odpowiednio, ale jednoznacznie widać, że kierunek i rodzaj tych zmian jest nieunikniony. Więcej niż połowa badanych osób twierdzi, że marketing w oparciu o różnorodność płci to przyszłościowa strategia budowy targetu.
Decyzja
Najważniejsze dla firm sprzedażowych i produkcyjnych, odkąd uświadomiło sobie one różność płci, stały się działania zmierzające do jak najlepszej analizy kto i jak kupuje ich produkty. Zwrócono uwagę na czas dokonania zakupu, ile czasu potrzebowała dana osoba na zastanowienie i obejrzenie interesującego ją dobra, a także na jego cechy. Obecnie tworzy się również profile idealnego konsumenta dla produktu, by jeszcze bardziej zwiększyć sprzedaż. Mężczyzna chce dokonać zakupu szybko (jeśli jego przedmiotem jest konkretny już wcześniej upatrzony produkt), więc tylko szuka i nie zawaha się zapytać obsługi, gdzie go znajdzie – czas zakupu więc się skraca, w porównaniu do kobiet, które wykazują na tym polu większe niezdecydowanie. Panom łatwiej kupić znany produkt niż nowy, paniom na odwrót. Dodatkowo jeśli zabrakło akurat towary mężczyzna kupi podobny podczas wizyty w sklepie, kobieta zaczeka aż się znów pojawi i przyjdzie jeszcze raz byle go mieć. Porównanie zakupionych produktów to jednak bardziej domena kobiet.
Trendy
Role kobiety i mężczyzny w życiu społecznym już dawno zaczęły się zacierać. Panie coraz częściej zarządzają domowym budżetem, więc naturalnym zabiegiem jest chęć zwrócenia właśnie ich uwagi przez producentów. Nowe dobra skierowane do właściwego segmentu, także pod względem płci, na pewno przyniosą zysk. Trendy się zmieniają – by działania marketingowe były więc skuteczne należy stale śledzić zmiany.
Dziękujemy redakcji portalu swiat-ekonomii.pl za konsultację merytoryczną przy pisaniu artykułu.