Jest przestronna, a jej wnętrze jest niesamowicie nowoczesne. Kierowca dysponuje oszczędnym i dynamicznym silnikiem wysokoprężnym o mocy 150KM. A to wszystko znajduje się w smukłym nadwoziu typu SUV. O jakim mowa samochodzie? O jednym z popularniejszych na rynku SUV, czyli Hondzie CR-V. Pierwsza generacja Hondy CR-V debiutowała 14 lat temu i produkowana była do 2001 roku. W tym samym roku światło dzienne ujrzała druga generacja auta, które podbiło cały świat.

Jest przestronna, a jej wnętrze jest niesamowicie nowoczesne. Kierowca dysponuje oszczędnym i dynamicznym silnikiem wysokoprężnym o mocy 150KM. A to wszystko znajduje się w smukłym nadwoziu typu SUV. O jakim mowa samochodzie? O jednym z popularniejszych na rynku SUV, czyli Hondzie CR-V.

14-letnia kariera

Pierwsza generacja Hondy CR-V debiutowała 14 lat temu i produkowana była do 2001 roku. W tym samym roku światło dzienne ujrzała druga generacja auta, które podbiło cały świat. Obecnie prezentowana odmiana jest już trzecią generacją modelu, która została zaprezentowana w 2006 roku. Natomiast dwa lata temu miał miejsce drobny lifting nadwozia i wnętrza. Honda CR-V w Polsce dostępna jest tylko z dwoma jednostkami napędowymi: benzynową i wysokoprężną. Auto od samego początku produkowane jest w angielskiej fabryce koncernu.

Lekki face-lifting

Ostatnia modernizacja nadwozia polegała na delikatnej zmianie przedniego pasa. Przemodelowano przedni zderzak oraz atrapę silnika. Jednak cała koncepcja nadwozia CR-V pozostała bez zmian i bardzo dobrze, ponieważ model ten jest bardzo ładnym i mogącym się podobać samochodem.

Zmiany tylko na konsoli środkowej

Zacznijmy od jedynej zmiany, jaka nastąpiła we wnętrzu testowanej CR-V. Zmianie uległo tylko centrum dowodzenia radiem. Zmienił się wygląd wbudowanego radia, wyposażonego w 6-płytową zmieniarkę oraz możliwość odtwarzania utworów MP3. Teraz dwa przyciski zastąpiono jednym, otoczonym kilkoma przyciskami, coś na styl i-drive w BMW. Czy jest to wadą? Myślę, że ułatwiło to i tak prostą i intuicyjną obsługę całej konsoli środkowej.

Zegary Hondy CR-V nie uległy żadnej zmianie. Nadal są nowoczesne i skonstruowane w technologii analogowo-elektronicznej. Ich podświetlenie jest mile dla oka, ale niestety w słoneczny dzień bywa, że są mało czytelne. Plusem jest poręczna i niewielkich rozmiarów kierownica leżąca idealnie w dłoniach oraz usytuowanie lewarka skrzyni biegów. Mocnym akcentem wyróżniającym CR-V wśród innych samochodów tego segmentu jest niespotykanie zaprojektowana dźwignia hamulca ręcznego w postaci wolantu w samolocie pasażerskim.

CR-V, oferuje swoim pasażerom komfortowe warunki podróżowania nawet z kompletem pasażerów. Miejsca jest wystarczająco dużo, aby bez problemu podróżować w piątkę. Dużym atutem jest całkowicie płaska podłoga zarówno z przodu, jak i z tyłu auta. Honda w tej kwestii wiedzie prym wśród marek motoryzacyjnych.
Fotele i tylna kanapa są dobrze wyprofilowane, choć z przodu Honda mogłaby zapewnić lepsze trzymanie boczne.

Nie powinno być problemu z zapakowaniem naszych bagaży. Do dyspozycji mamy około 556 litrów, które pozwala nam w pełni wykorzystać CR-V. Klapa bagażnika unosi się wysoko, a niski próg załadunkowy ułatwia zapakowanie cięższych bagaży.

Na koniec opisywania wnętrza przyszła pora spojrzeć na jakość i kolorystykę. Niestety środek wykonano w ciemnej tonacji, co nie każdemu może się podobać. Mimo, tego czarne plastiki są dobrze spasowano i niezłej jakości. Podobnie jest ze skórzano-alkantarową tapicerką, która jest miła w dotyku i dość łatwa do utrzymania w czystości.

Nowy silnik

Tak jak wspomniałem wcześniej, obecnie, CR-V dostępny jest tylko z dwoma silnikami. Oba dysponują mocą 150 KM. W naszych rękach znajduje się całkowicie nowy silnik wysokoprężny, o niezmienionej w stosunku do poprzednika pojemności 2,2 l, lecz o zmodyfikowanej konstrukcji. Jednostkę tą wyposażono w filtr cząstek stałych oraz zmieniono system Common Rail na piezoelektryczny, dysponujący ciśnieniem wtrysku 1800 bar. To wszystko poprawiło osiągi Hondy. Teraz auto przyśpiesza do pierwszych 100 km/h w 9,7 sekundy i maksymalnie osiąga 190 km/h. Zważywszy na sporą wagę auta, takie wyniki można uznać za bardzo dobre.

Jednostka napędowa została połączona z 6-biegową, manualną, skrzynią biegów. Jej przełożenia są precyzyjne, a lewarek zawsze wędruje na swoje miejsce bez sprzeciwu. Jedynym mankamentem mogą być stosunkowo krótkie przełożenia poszczególnych biegów, co powoduje konieczność częstego sięgania do lewarka skrzyni biegów.

Napęd przekazywany jest standardowo na przednie koła. Jednak w momencie zapotrzebowania, komputer automatycznie w bardzo szybkim czasie dołącza tylną oś. Honda CR-V, mimo, że jest typowym SUV, nie posiada żadnej blokady mechanizmów różnicowych ani reduktora. Producenci po prostu uznali, że i tak 90% kierowców nigdy z niego nie skorzysta, a po co „pakować” dodatkowe obciążenie. I słusznie.

Elastyczność jest bardzo dobra a zapewnia to 350 niutonometrów momentu obrotowego, który dostępny uzyskujemy przy 2000 obr./min. Choć szczerze mówiąc przydałby się większy zakres w którym byłby dostępny, aby jeszcze lepiej go wykorzystywać.

Układ kierowniczy jest precyzyjny i stosunkowo twardy co pomaga w lepszym wyczuciu auta podczas szybszej jazdy. Jednak nie zapomniano o pomocy dla kierującego w chwili parkowania auta na zatłoczonych parkingach. Wtedy elektroniczne wspomaganie idealnie pomaga w lekkim kręceniu kierownicą.

Zawieszenie w porównaniu z innymi autami tego segmentu przypomina bardziej auto sportowe niż SUV. Jest zestrojone twardo co korzystnie wpływa na bezpieczeństwo podróży, ale czasem może mieć przeszkadzać dla pasażerów, którzy mogą odczuwać nierówności naszych dróg. Jednak tragedii nie ma i mimo wszystko nie możemy narzekać na brak wygody.

Eksploatacja

Honda CR-V nie powinna naszego portfela zbytnio zrujnować. Choć nawiasem mówiąc przy dzisiejszych cenach paliwa to każda podróż to spory wydatek dla naszego budżetu. Wysokoprężna jednostka napędowa w jaką została wyposażona Honda w mieście spala około 9 l oleju napędowego, zaś na trasie jej apetyt potrafi spaść nawet do 6,5 litrów. Podczas trwania całego testu, średnie zużycie paliwa wyniosło 7,8 l na 100 km. Szybko mnożąc, koszt przejechania 100 kilometrów CR-V wynosi niecałe 40 zł, (przy cenie 5,09 zł) a na pełnym baku możemy spokojnie podróżować nawet do 750 km.

Koszty zakupu

Prezentowana dziś CR-V jest to limitowa seria z wyposażeniem Elegance Lifestyle, którą nie można w jakikolwiek sposób doposażyć. Jedyną opcją jaką możemy zmienić to kolor lakieru. Za 140 400 zł dostajemy w pełni wyposażony samochód nie mający tylko nawigacji i skórzanej tapicerki.

Dla aktywnych

Jedyny SUV japońskiej marki Honda jest idealną propozycją dla aktywnej rodziny, lubiącej częste podróże w nieznane zakątki świata. Dzięki przestronnemu wnętrzu, pomieścimy nasze bagaże i bez problemu zabierzemy całą naszą rodzinne na podbój europy a może i świata. Wielkim atutem prezentowanej dziś CR-V jest nowoczesny silnik wysokoprężny, który nie tylko zapewni dynamiczne podróżowanie, ale również nie zrujnuje naszego portfela na stacji paliwowej. Krótko mówiąc auto idealnie spełnia rolę przyjaciela rodziny.

Plusy

Dynamiczny i oszczędny silnik

Całkowicie płaska podłoga z przodu i z tyłu kabiny

Przestronne wnętrze

Bagażnik

Minusy

Cena

Mała możliwość konfiguracji auta

Zbyt słabe trzymanie boczne

Kolorystyka wnętrza

Dane techniczne:

Pojemność silnika: 2199 cm turbodiesel Common Rail
Moc: 150 KM przy 4000 obr./min
Moment obr.: 350 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: 4×4
0-100km/h: 9,6 sek.
Vmaks: 190 km/h
Zużycie paliwa: 8,0/5,6/6,5 (9,0/6,5/7,8 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 58 litrów
Teoretyczny zasięg: 743 kilometrów
Wymiary: 4574/1820/1675 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1647 kg
Ładowność: 513 kg
Pojemność bagażnika: 556/(955) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 171 g/km
Gwarancja mechaniczna:3 lata lub 100 000 km
Okresy międzyprzeglądowe co: 15 tys km lub według wskazań komputera
Minimalna średnica skrętu: 11,1 m

Wyposażenie: wersja Elegance Lifestyle

Cena: 140 400 zł. (wersja testowana)

Tekst i zdjęcia – Artur Ławnik

Artykuł pochodzi ze strony
 www.autotesty.com.pl

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj