Operator telekomunikacyjny nie może rozwiązać umowy z konsumentem bez wcześniejszego powiadomienia – to jeden z efektów wpisania do Rejestru klauzul niedozwolonych dziewięciu postanowień stosowanych przez spółkę PTK Centertel. Pozew do sądu w tej sprawie wniosła Prezes UOKiK.  Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi stały monitoring wzorców umownych stosowanych przez przedsiębiorców działających w różnych branżach. W przypadku wykrycia w nich

Operator telekomunikacyjny nie może rozwiązać umowy z konsumentem bez wcześniejszego powiadomienia – to jeden z efektów wpisania do Rejestru klauzul niedozwolonych dziewięciu postanowień stosowanych przez spółkę PTK Centertel. Pozew do sądu w tej sprawie wniosła Prezes UOKiK

TelekomunikacjaUrząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi stały monitoring wzorców umownych stosowanych przez przedsiębiorców działających w różnych branżach. W przypadku wykrycia w nich klauzul, które rażąco naruszają interesy konsumentów, kierowane są pozwy do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Postanowienia uznane prawomocnym wyrokiem sądu za niezgodne z prawem wpisywane są do Rejestru klauzul niedozwolonych. Od tego momentu ich stosowanie w obrocie prawnym z udziałem konsumentów jest zakazane. Obecnie w Rejestrze znajduje się ponad 2 tysiące klauzul, z czego 134 dotyczy usług telekomunikacyjnych i internetowych.

W kwietniu 2009 roku Prezes UOKiK złożyła pozew w sprawie uznania za niedozwolone klauzul stosowanych przez PTK Centertel (operatora sieci komórkowej Orange). Zakwestionowanych zostało dziewięć postanowień stosowanych przez spółkę – znajdujących się w regulaminie świadczenia usług oraz cenniku. Część z nich dotyczyła możliwości rozwiązania umowy z konsumentem ze skutkiem natychmiastowym bez wcześniejszego powiadomienia, np. w przypadku zalegania z opłatami. Urząd nie negował prawa operatora do rozwiązania umowy z dłużnikiem – jednak wcześniej powinien on poinformować konsumenta o zaległościach i wyznaczyć mu dodatkowy termin na dokonanie wpłaty.

Urząd zakwestionował również pobieranie opłaty np. za ponowne włączenie do sieci lub zdjęcie blokady połączeń w przypadku przekroczenia terminu płatności. W przypadku zawieszenia usług operator pobierał pełna opłatę abonamentową, a także mógł nałożyć na konsumenta ustawowe odsetki. Dlatego nie powinien obciążać go jeszcze kolejna opłatą.

W listopadzie 2009 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podzielił zdanie Prezes Urzędu i uznał za niedozwolone zakwestionowane klauzule. PTK Centertel skorzystała z przysługującego jej prawa i złożyła apelację od wyroku do Sądu Apelacyjnego. Jednak wycofała ją przed rozpatrzeniem sprawy, dlatego sąd umorzył postępowanie, a wyrok SOKiK uprawomocnił się. W efekcie dziewięć postanowień stosowanych przez operatora sieci Orange zostało wpisanych do Rejestru klauzul niedozwolonych. Tym samym ich używanie stało się zabronione, również przez innych przedsiębiorców działających na rynku. Za bezprawne ich stosowanie UOKiK może wszcząć postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów i w konsekwencji nałożyć karę w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.

Warto dodać, że w kwietniu 2009 roku Prezes UOKiK złożyła również pozew o uznanie za niedozwolone klauzul stosowanych przez dwóch innych operatorów sieci komórkowych ¬– Polskiej Telefonii Cyfrowej (Era) oraz P4 (Play). W lutym 2010 roku sąd uznał za niezgodne z prawem niektóre klauzule Polskiej Telefonii Cyfrowej, a kwietniu br. pięć postanowień znajdujących się w umowach P4. Przedsiębiorcy złożyli apelacje od tych wyroków. Termin rozpraw apelacyjnych nie został jeszcze ustalony.

UOKiK

Zobacz także:

Premier po szczycie Rady Europejskiej

Czy wiesz, co kupujesz?

Usługi za 20,4 mln zł

,21,5652,1288693802

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj