Myślisz-komfort, od razu nasuwa Ci się marka Citroen ze swoim słynnym, hydraulicznym zawieszeniem. Myślisz-przestrzeń i przed oczami masz piękną C5 Tourer w białym kolorze nadwozia. Nie masz takich skojarzeń? To znaczy, że nie miałeś okazji obcowania z tym niesamowicie dużym i komfortowym autem. A jest czego żałować, dlatego zapraszam do artykułu, który może choć w części ujawni zalety tego samochodu. Obecna generacja C5 w salonach dostępna jest od połowy 2008 roku. Od 

Myślisz-komfort, od razu nasuwa Ci się marka Citroen ze swoim słynnym, hydraulicznym zawieszeniem. Myślisz-przestrzeń i przed oczami masz piękną C5 Tourer w białym kolorze nadwozia. Nie masz takich skojarzeń? To znaczy, że nie miałeś okazji obcowania z tym niesamowicie dużym i komfortowym autem. A jest czego żałować, dlatego zapraszam do artykułu, który może choć w części ujawni zalety tego samochodu. 
 
 
Od 2008 roku 
 
Obecna generacja C5 w salonach dostępna jest od połowy 2008 roku. Od samego początku klient miał do wyboru odmianę sedan oraz kombi (o nazwie Tourer). Citroen C5 może być wyposażony w trzecią generacje zawieszenia hydro-pneumatycznego Hydractive III+. Zarówno limuzyna, jak i rodzinna wersja są typowymi przedstawicielami klasy średniej, oferującej dużo komfortu i przestrzeni. 
 
Kombi o sportowych liniach 
 
Citroen C5, jako sedan jest dostojną limuzyną o ciekawych liniach nadwozia, zaś kombi posiada to coś w sobie… czyli sportową linię, którą w szczególności zauważamy z boku samochodu osadzonego na 17-sto calowych alufelgach. Przód C5-ki charakteryzuje się sporym logiem marki i mocno zachodzącymi łezkowatymi lampami z diodowymi światłami do jazdy dziennej. Ciekawie usytuowane kierunkowskazy połączono ze światłami przeciwmgłowymi. Tył, to olbrzymia klapa bagażnika, unoszona i opuszczana elektrycznie. Na jej brzegach, osadzono pokaźnych rozmiarów lampy, częściowo zbudowane w technologii LED. 
 
 
Pierwsza klasa 
 
Choć, mamy do czynienia z autem klasy średniej, to jego wnętrze jest komfortowe jak w „klasie pierwszej”. Przednie fotele są niesamowicie przestronne i perfekcyjnie wyprofilowane. Dodatkowym atutem jest bardzo duża możliwość ich regulacji, a funkcja masażu, w którą wyposażony jest fotel kierowcy czasem się przydaje. Tył to teoretycznie trzyosobowa kanapa o zaznaczonych typowo dwóch miejscach. Przestrzeni na nogi, jak i nad głowami nikomu nie zabraknie, bo jest jej pod dostatkiem. Bagażnik już w standardzie oferuje aż 533 litry całkowicie płaskiej podłogi, którą w miarę możliwości możemy powiększyć do 1490 l. Załadowanie cięższych walizek nie będzie sprawiało problemu, bo przyciskiem umieszczonym w bagażniku, możemy obniżyć zawieszenie tak, aby bez wysiłku zapakować większe bagaże. 
 
Przyjrzyjmy się zegarom, które są artystycznym dziełem, godnym podziwu. Szkoda, że są tak mało czytelne, a ich cyferki tak małe! Ale ich piękne wykonanie chyba przykrywa tą wadę do minimum. 
 
Teraz spójrzmy na najbardziej innowacyjny element wnętrza, czyli kierownicę o unieruchomionym rdzeniu. Dzięki temu wyposażono ją w sporą ilość przycisków, które służą do obsługi najważniejszych funkcji bez odrywania rąk z kierownicy. Brawa dla Citroena za pomysłowość! 
 
Skórzano-welurowa tapicerka jest bardzo dobrej jakości i miła w dotyku. Podobnie jest z plastikami, które są o bardzo miękkiej strukturze w dotyku i bez zarzutów spasowane. 
 
 
Dynamika z oszczędnością? Czy to możliwe? 
 
Długa i szeroka maska C5-ki, kryje pod sobą nowoczesny i zmodyfikowany silnik wysokoprężny o pojemności 2 litrów i mocy 163KM. Jednostka ta charakteryzuje się bardzo wysoką kulturą pracy, którą zawdzięczamy nowoczesnej technologii Common Rail. Po odpaleniu silnika, niezależnie od pory dnia, do naszych uszu dobiega spokojna i cicha praca diesla. Moc ta przekazywana jest na przednie koła za pośrednictwem, 6-cio biegowej, manualnej skrzyni biegów. Jej przełożenia są dobrze dobrane i na każdym biegu czujemy jej siłę i elastyczność. Dodatkowym atutem niezłej elastyczności jest spory moment obrotowy, wynoszący równe 340 Nm. Szkoda, że dostępny jest tylko w okolicach 2000 obr./min, a przydałby się w jej szerszym zakresie, bo wtedy elastyczność byłaby jeszcze lepsza niż obecnie. 
 
Osiągi, jak przystało na tej klasy auto są dobre, a nawet można powiedzieć, bardzo dobre. Według producenta, przyśpieszenie do 100 km/h wynosi około 10 sek. i maksymalnie osiągniemy 210 km/h. 
 
Układ kierowniczy działa tak, jak powinien, czyli delikatnie i perfekcyjnie pod każdym względem. Zawsze na niego możemy liczyć niezależnie od sytuacji i prędkości z jaką podróżujemy. 
 
 
O zawieszeniu, można by napisać oddzielny artykuł, ale postaram się go pokrótce scharakteryzować. W prezentowanym egzemplarzu mamy do czynienia z najnowszą generacji hydro-pneumatycznego zawieszenia Hydractive III+. Czym się charakteryzuje? Otóż, kierowca w miarę własnych potrzeb może dopasować „prześwit” auta. Jednym ruchem ręki można obniżyć tak, aby ułatwić załadunek auta, lub maksymalnie podnieść w chwili zjazdu z utwardzonej drogi. Oba te tryby działają jedynie do prędkości 40 km/h, zaś po przekroczeniu tej prędkości ustawienia powracają automatycznie do poziomu normalnego. Ten tryb zapewnia niesamowity komfort jazdy, porównywalny do podróżowania poduszkowcem.
 
Wszystkie nierówności i dziury są tłumione niezauważalnie i bardzo komfortowo. Jednak przy takim ustawieniu zauważalne są minimalne przechyły nadwozia w ciaśniejszych zakrętach, które zbyt szybko pokonujemy. Ale Citroen pomyślał również o tym, więc mamy możliwość usztywnienia całego zawieszenia wraz z układem kierowniczym, naciskając przycisk „SPORT”. 
Wysokoprężna jednostka napędowa, oznacza oszczędność i nie inaczej jest w tym przypadku, choć mogłoby być lepiej. W mieście spalanie oscyluje w granicach 9 litrów oleju napędowego. Na trasie jest lepiej i nie przekracza 6 l, zaś średnio podczas trwania całego testu zużycie wyniosło 8 l/100 km. 
 
Czysta perfekcja 
 
Bardzo długo zastanawiałem się, jak podsumować ten samochód i możecie uwierzyć lub nie, bardzo trudno do czegoś przyczepić się. Jest niesamowicie komfortowe, przestronne, a w dodatku posiada dynamiczny i zarazem oszczędny silnik. A to wszystko okraszone jest bardzo ciekawą stylistyką zewnętrzną samochodu, który po bliższym poznaniu nie jedną osobę pozytywnie zaskoczy. 
 
 
Plusy 
 
Stylistyka zewnętrzna 
Jakość wykonania wnętrza 
Hydro-pneumatyczne zawieszeniem 
Przestrzeń 
Dynamiczny silnik 
 
Minusy 
 
Małe cyfry na prędkościomierzu 
 
Dane techniczne
 
Pojemność silnika: 1997 ccm turbodiesel (Common Rail) 
Moc: 160 KM przy 3750 obr./min 
Moment obr.: 340 Nm przy 2000 obr./min 
Skrzynia biegów: 6 biegowa, manualna 
Napęd: przedni 
0-100km/h: 10,3 sek. 
Vmaks: 210 km/h 
Zużycie paliwa: 7,1/4,9/5,7 (8,6/5,9/8,0 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany) 
Pojemność baku: 71 litrów 
Teoretyczny zasięg: 1014 kilometrów 
Wymiary: 4829/1860/1491 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach) 
Waga: 1595 kg 
Ładowność: 643 kg 
Pojemność bagażnika: 533/(1490) l (po rozłożeniu siedzeń) 
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5 
Emisja CO2 : 149 g/km 
Gwarancja mechaniczna: 2 lata 
Okresy międzyprzeglądowe co: według wskazań komputera 
Opony: 225/55 R17 
 
 
Wyposażenie: wersja Exclusive 
 
dodatkowe wyposażenie: Pakiet Parkowanie (radar parkowania przodem z pomiarem miejsca parkingowego, lusterka boczne elektrochromatyczne) (+ 1 550 zł), Pakiet Prestiżowy (nawigacja kolorowa z twardym dyskiem i funkcją Jukebox, zestaw Hi-Fi – wzmacniacz cyfrowy w technologii DSP 350W, tuba basowa, 4 tweetery, 4 woofery) (+ 10 900 zł), okno dachowe sterowane elektrycznie (+ 1 900 zł), Pakiet Criollo (fotele pokryte tapicerką skórzaną Criollo w kolorze ciemnobrązowym, skórzane wykończenie deski rozdzielczej oraz boczków drzwi w kolorze ciemnobrązowym, AFIL, zestaw Hi-Fi, poduszki powietrzne boczne tylne, zwijane zasłony przeciwsłoneczne w 2 rzędzie i przy szybie tylnej) (+ 19 000 zł) 
 
Cena: 122 400 zł (wersja Exclusive) 155 250 zł (wersja testowana) 
 
 
Tekst i zdjęcia – Artur Ławnik 
 
Artykuł pochodzi ze strony www.autotesty.com.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj