Wizerunek polskiej gospodarki nie ucierpiał wskutek światowego kryzysu. Wręcz przeciwnie, Polska jako jedyny kraj w Unii oparł się recesji stając się zieloną wyspą na mapie Europy – powiedział wicepremier, minister gospodarki Waldemar Pawlak podczas panelu „Wizerunek Polski w świecie a promocja gospodarcza – możliwe kierunki działania”. Spotkanie zostało zorganizowane 8 września 2010 r. w ramach XX Forum Ekonomicznego w Krynicy.
– Wizerunek polskiej gospodarki nie ucierpiał wskutek światowego kryzysu. Wręcz przeciwnie, Polska jako jedyny kraj w Unii oparł się recesji stając się zieloną wyspą na mapie Europy – powiedział wicepremier, minister gospodarki Waldemar Pawlak podczas panelu „Wizerunek Polski w świecie a promocja gospodarcza – możliwe kierunki działania”. Spotkanie zostało zorganizowane 8 września 2010 r. w ramach XX Forum Ekonomicznego w Krynicy.
Wicepremier Pawlak wyjaśnił, że kryzys ekonomiczny zmienił sposób postrzegania gospodarki światowej, a szczególnie regionu Europy Środkowo-Wschodniej. – Wiele krajów Zachodniej Europy, dotychczas uznawanych za najbardziej konkurencyjne, silnie odczuło skutki spowolnienia gospodarczego – powiedział. – Polska z kolei zyskała miano kraju odpornego na zawirowania ekonomiczne – dodał.
W 2009 r. jako jedyny kraj w UE odnotowaliśmy wzrost gospodarczy. W bieżącym roku wzrost PKB szacowany jest na poziomie ok. 3 proc., a według prognoz Komisji Europejskiej i OECD Polska będzie najszybciej rozwijającym się krajem UE w 2010 r. i jednym z liderów wzrostu gospodarczego w roku przyszłym. – Musimy dobrze wykorzystać ten potencjał również w budowaniu strategii promocji naszej gospodarki zagranicą – powiedział minister gospodarki.
– Mamy do zaoferowania niezwykle deficytowy w Europie produkt, jakim jest stabilność gospodarcza – dodał Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Jego zdaniem już zbieramy tego owoce. – W tegorocznym rankingu atrakcyjności inwestycyjnej AT Kearney Polska z 22 miejsca awansowała na 6 – powiedział. – Suma bezpośrednich inwestycji zagranicznych w tym roku była aż cztery razy większa niż w sąsiednich Czechach – dodał prezes PAIIZ.
Opinie te potwierdził także Selim Basak, dyrektor zarzadzający Goldman Sachs International w Londynie. – W wyniku kryzysu region Europy Środkowo-Wschodniej nie jest już postrzegany jako całość, a inne kraje zastanawiają się, jak powtórzyć polski cud – powiedział.
Zdaniem Eryka Mistewicza, eksperta w dziedzinie marketingu politycznego, Polska powinna być szeroko promowana jako kraj sukcesu. W jego opinii doskonałą okazją, by zaprezentować się jako państwo nowoczesne, rozwijające się i kreatywne, będzie nasze przewodnictwo w Radzie UE w 2011 r.
Panel dyskusyjny „Wizerunek Polski w świecie a promocja gospodarcza – możliwe kierunki działania” został zorganizowany przez Departament Instrumentów Wsparcia MG.
Ministerstwo Gospodarki
Zobacz także:
– Dobre dane GUS wpływają na dostępność mieszkań
–Spadek awersji do ryzyka na światowych rynkach
,21,5290,1284026536