Brytyjczycy opracowali wieloplatformową grę mobilną Sea Hero Quest, która ma wspomóc rozumienie nawigacji przestrzennej. Jej zaburzenia to jeden z pierwszych objawów demencji, a naukowcom zależy na opracowaniu wczesnego testu diagnostycznego. Gra może znacznie przyspieszyć badania w tym obszarze.
Dr Hugo Spiers z Uniwersyteckiego Collegeu Londyńskiego (UCL) współpracował z naukowcami z Uniwersytetu Wschodniej Anglii i Alzheimers Research UK oraz developerami z firmy Glitchers. Przedsięwzięcie wspiera Deutsche Telekom. Zanonimizowane dane dot. nawigowania w środowiskach 3D na poszczególnych poziomach gry mają być przechowywane w centrum T-Systems.
W badaniach nad demencją nigdy nie widzieliśmy czegokolwiek realizowanego na tak dużą skalę – podkreśla Hilary Evans, dyrektor wykonawcza z Alzheimers Research UK. Największe jak dotąd badanie dotyczące nawigacji w przestrzeni objęło mniej niż 600 ochotników.
Zaledwie 2 min pokonywania labiryntu z wysp i gór lodowych odpowiadają aż 5 godzinom konwencjonalnych badań. Jak można wyliczyć, jeśli 100 tys. osób poświęci na grę właśnie 2 min, naukowcy zyskają odpowiednik ponad 50 lat badań laboratoryjnych.
Spiers wyjaśnia, że gra zapewnia użyteczne dane ok. 150 razy szybciej niż eksperymenty w laboratorium. Ciężko pracując, mój zespół może przetestować ok. 200 ludzi rocznie, [tymczasem] zeszłej nocy za pomocą Sea Hero Quest tyle samo osób przetestowałem w ciągu minuty.
Gra dzieli się na 5 obszarów tematycznych. Gracz wcielający się w rolę żeglarza podąża śladami swojego ojca. Jego poczynania są widoczne dla naukowców w postaci „mapy termicznej”.
Grę na urządzenia z systemami operacyjnymi iOS i Android można ściągać za darmo z App Store i Google Play.
Gracze mogą zdecydować, że ujawnią swoją płeć, wiek i lokalizację, mogą też wybrać anonimowość. Projekt daje niepowtarzalną szansę, by zbadać, jak poruszają się w przestrzeni tysiące ludzi z różnych krajów i kultur – dodaje Spiers.
Naukowcy planują, że pierwsze wyniki zostaną ujawnione w listopadzie.
Źródło:kopalniawiedzy.pl