Jedna z bardziej cenionych przez liderów i menedżerów kompetencji pracowniczych to samodzielność. Wpływa ona pozytywnie na pracę całego zespołu i pomaga w byciu bardziej efektywnym przez firmę. Niestety często zdarza się, że w zespole jest deficyt samodzielności. Zastanawiasz się, jak można pomóc pracownikom rozwinąć tę umiejętność? I dlaczego pracownikom brakuje samodzielności? Wyjaśniamy poniżej!
-
Dlaczego pracownikom brakuje samodzielności? Jakie są możliwe powody?
-
Jak inspirować pracowników, gdy brakuje im samodzielności?
-
Delegowanie zadań – dlaczego jest ważne? Jakie przynosi korzyści?
Motywowanie pracowników i odpowiednie delegowanie zadań pomaga w sprawnej pracy firmy.
Dlaczego pracownikom brakuje samodzielności? Jakie są możliwe powody?
Samodzielny pracownik sam decyduje i bierze na siebie odpowiedzialność. Bardzo dobrze potrafi sobie zorganizować pracę do wykonania. Pracodawcy często utożsamiają samodzielność z zaangażowaniem, bo żeby robić coś samodzielnie, trzeba tego chcieć i to lubić. Gdy zatrudnia się nową osobę i powierza jej określone zadania, oczekuje się, że jej praca przełoży się na efekty w postaci lepszego funkcjonowania firmy. Samodzielni pracownicy są odciążeniem dla lidera/kierownika zespołu, który może skupić się na innych, o wiele ważniejszych zadaniach. Zdarza się jednak, że zatrudnionym osobom brakuje samodzielności. Jeśli zna się przyczyny tego stanu rzeczy, łatwiej jest podejmować właściwe działania w kierunku zmiany na lepsze. Jednymi z najczęstszych przyczyn są:
-
Brak doświadczenia. Sprawia to, że pracownik czuje się niepewnie.
-
Lęk przed porażką. Często blokuje pracownika i objawia się zachowawczą postawą. Pracownik obawia się podejmowania najprostszych decyzji, aby unikać ewentualnych konsekwencji, jeśli decyzje okażą się złe.
-
Niska proaktywność. Pracownik czeka na polecenia i nie wychodzi z inicjatywą. Przekłada się to na efektywność jego pracy.
-
Niepewność co do własnych kompetencji.
-
Poczucie małego wpływu na własną sytuację w pracy/zadania.
-
Brak zaufania ze strony pracodawcy/menedżera.
Jak inspirować pracowników, gdy brakuje im samodzielności?
Opisaliśmy najczęstsze przyczyny braku samodzielności pracowników. Teraz pora przyjrzeć się, czemu motywowanie pracowników jest tak istotne. Jak zmotywować zespół do działania? Oto kilka pomocnych wskazówek:
-
Zachęcaj do samodzielności na każdym kroku – pomoże to pracownikom odważyć się i być proaktywnym.
-
Naprowadzaj pytaniami na odpowiedzi, aby dać satysfakcję z ich znalezienia.
-
Usamodzielniaj, podkreślając swoje zaufanie do pracownika.
-
Dopytuj pracownika o jego pomysły na rozwiązanie problemów.
-
Ucz różnych sposobów podejmowania decyzji.
-
Angażuj również tych mniej aktywnych. Sprawisz, że poczują się ważni i potrzebni.
-
Analizuj sukcesy, by były nauką dla innych pracowników i motywowały do samodzielności.
-
Omawiaj błędy pracowników pod kątem wyniesionych z nich lekcji i tego, czego można się z nich nauczyć, zamiast szukać winnego.
-
Przyznawaj się do swoich błędów, pokazując w ten sposób, że błądzić jest rzeczą ludzką.
-
Chwal za sukcesy, bo to pomaga pracownikom uwierzyć w siebie oraz swoje możliwości.
Delegowanie zadań – dlaczego jest ważne? Jakie przynosi korzyści?
Świadomość, że dane zadanie może być delegowane, jest bardzo ważna. Bywa to trudne, zwłaszcza gdy polega się tylko na sobie. Ważne jest również, by mieć świadomość tego, że delegując zadania, nie oddajesz odpowiedzialności za jakość ich wykonania – ostatecznie to Ty za nie odpowiadasz. Twoim obowiązkiem jest wsparcie pracowników w realizowaniu zadań, konsultowanie proponowanych rozwiązań oraz pomoc w razie trudności. Delegowanie zadań wpływa na rozwijanie kompetencji pracowników. Dzięki przyjmowaniu nowej odpowiedzialności uczą się, a do tego stają się bardziej pewni siebie. To natomiast nie pozostaje bez znaczenia dla ich motywacji do pracy. Tego typu zarządzanie korzystnie wpływa na pojawianie się nowych pomysłów i rozwiązania. Poczucie zaangażowania i odpowiedzialności pracowników w pracę jest większe.