Przepisy prawa polskiego przewidziały takie czynności prawne, w których nie wystarczy tylko spisanie umowy pomiędzy obydwiema stronami i uścisk ręki. Aby były one ważne, konieczne jest również sporządzenie aktu notarialnego.
Kiedy powinniśmy udać się do notariusza?
Notariusz to osoba, do której kompetencji należy sporządzanie aktów notarialnych, aktów poświadczenia dziedziczenia, sporządzenie poświadczeń zgodności odpisu, własnoręczności podpisu, spisywanie protokołów czy przyjmowanie na przechowanie dokumentów, pieniędzy, papierów wartościowych.
Jego podpis i akt notarialny, który może stworzyć, potrzebny jest w bardzo wielu prawnych sytuacjach – wtedy bowiem umowa może zostać uznana za obowiązującą. Podpis oraz pieczątka notariusza będą konieczne w sytuacji gdy, chcemy odwołać testament, który wcześniej sporządziliśmy, chcemy sprzedać lub kupić dom, mieszkanie, działkę czy spisać intercyzę małżeńską. Akt notarialny będzie niezbędny również wtedy, gdy spisujemy umowę darowizny nieruchomości, umowę o podziale spadku, umowę przekształcającą spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu we własność, umowę spółki partnerskiej, umowę spółki komandytowej czy statut spółki akcyjnej.
Notariusz – kosztowny wydatek
Ten, kto myśli, że wizyta u notariusz należy do tanich, może to przekonanie włożyć między bajki. Bez względu na to, ile aktów notarialnych lub odpisów sporządzasz podczas jednorazowej wizyty w kancelarii notarialnej, będziesz musiał zapłacić za każdy z nich osobno.
Maksymalna opłata notarialna zależna jest jednak od wartości danej czynności, można więc mniej więcej oszacować ile będzie kosztowała usługa. Przykładowe stawki to np. 400 złotych za umowę małżeńską majątkową, 30 złotych kosztuje odwołanie testamentu, a za każdą rozpoczętą stronę wypisów i odpisów z aktów notarialnych, należy uiścić opłatę w wysokości 6 złotych.
Dodatkowe koszty można ponieść również wtedy, gdy narazimy notariusza na pracę poza kancelarią, do spisania umowy wybierzemy dni wolne od pracy lub dosyć nietypowe godziny. Zanim jednak zdecydujesz się na współpracę z konkretnym notariuszem, warto porozmawiać o kosztach – być może uda Ci się ustalić wykonanie usługi za taką cenę, która nie nadweręży zbytnio Twojego portfela.
Jak wygląda wizyta u notariusza?
Do notariusza możemy udać się w wielu kwestiach: wtedy, gdy potrzebujemy uwierzytelnić dokument, sporządzić jego odpis czy wyciąg dokumentów. Bez względu na to, jaki akt notarialny chcemy poświadczyć podpisem i pieczątką notariusza, warto pamiętać o tym, jakie dokumenty będą niezbędne, by czynność mogła przebiec bez zbędnych zakłóceń.
Idąc do kancelarii notarialnej, nie zapomnij zabrać ze sobą dokumentów, które potwierdzą Twoją tożsamość oraz dokumenty, które poświadczą na przykład, że jesteś właścicielem kamienicy, którą właśnie zamierzasz sprzedać. Notariusz nie zgodzi się na wydanie aktu notarialnego, jeśli będziesz próbował sprzedać coś co nie należy do Ciebie, albo czego jesteś tylko jednym ze współwłaścicieli.