Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbada koncentrację grup medialnych ITI i Canal+. Po raz pierwszy przedsiębiorcy poprosili Komisję Europejską o przekazanie transakcji polskiemu urzędowi antymonopolowemu.
Komisja Europejska oraz krajowe organy antymonopolowe uprawnione są do badania rynkowych skutków fuzji i przejęć. Zasadniczym warunkiem, który przesądza o tym czy wniosek rozpatruje Komisja Europejska jest wspólnotowy wymiar danej koncentracji. KE analizuje transakcje, w których łączny światowy obrót wszystkich uczestników wynosi co najmniej 2,5 mld euro. Z kolei Prezes UOKiK właściwy jest w sprawach koncentracji, które wywołują lub mogą wywoływać skutki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i jednocześnie nie mają wymiaru wspólnotowego.
Uczestnicy transakcji, która ma wymiar wspólnotowy mogą jednak złożyć do KE wniosek o zbadanie jej skutków przez kraj członkowski – jeżeli może wywierać ona znaczący wpływ na konkurencję w danym państwie. W takim przypadku Komisja może przekazać sprawę do narodowego organu antymonopolowego, który może wyrazić zgodę na ocenę skutków danej transakcji.
Tak było w przypadku przekazanej dziś polskiemu urzędowi antymonopolowemu przez Komisję Europejską koncentracji obejmującej dwie transakcje – pierwsza polega na przejęciu wspólnej kontroli przez grupy medialne Canal+ i ITI nad spółką TVN. Druga – obejmuje przejęcie wspólnej kontroli przez grupę Canal+ i TVN nad płatnymi telewizjami Cyfra+ i ITI Neovision.
Grupa Canal+ należy do międzynarodowej grupy Vivendi. Działa głównie we Francji zajmując się produkcją, dystrybucją i marketingiem kanałów telewizyjnych na wszystkich rodzajach platform. W Polsce Canal+ działa poprzez operatora oferującego usługi płatnej telewizji satelitarnej – Cyfra+.
Grupa ITI – International Trading and Investment Holdings – prowadzi działalność rozrywkowo-medialną, w szczególności oferuje transmisje telewizyjne, płatną telewizję satelitarną, usługi online oraz działa w branży wydawniczej. Do grupy należą m.in. spółka telewizyjna TVN – nadawca kilku licencjonowanych płatnych kanałów tematycznych oraz ITI Neovision, właściciel platformy telewizji satelitarnej n.
Biorąc pod uwagę, że planowane efekty rozpatrywanej transakcji będą miały miejsce w Polsce, sprawa została przekazana do UOKiK. Zdaniem Komisji Europejskiej, polski urząd antymonopolowy ma doświadczenie w ocenie sektora telewizyjnego i reklamowego, co znalazło odzwierciedlenie w wydanych do tej pory decyzjach dotyczących tego obszaru. UOKiK zgodził się na przejęcie sprawy.
Postępowanie antymonopolowe w tej sprawie zostanie wszczęte przez Prezes Urzędu, po wpłynięciu wniosku do UOKiK.
To pierwszy przypadek, kiedy przedsiębiorca wnioskuje o przejęcie transakcji przez polski urząd antymonopolowy. Jak pokazuje praktyka, przedsiębiorcy z pozostałych państw UE sporadycznie korzystają z tego przywileju. W latach 1990-2011 stało się tak jedynie w 67 sprawach na blisko 5 tys. transakcji zgłoszonych Komisji Europejskiej. Wszystkie z nich zostały przekazane urzędom krajowym i były przez nie rozpatrywane.
Więcej informacji o zasadach łączenia przedsiębiorców w przygotowanym specjalnie opracowaniu. Na stronie internetowej Urzędu zamieszczane są informacje na temat wszystkich prowadzonych przez Urząd postępowań antymonopolowych w sprawach koncentracji.
UOKiK