Są nachodzeni w domach przez akwizytorów, odmawia się im rozpatrzenia reklamacji, próbuje się wymuszać podpisanie niechcianej umowy – to tylko niektóre problemy starszych konsumentów. Prawie 20% naszego społeczeństwa to osoby starsze – grupa społeczna w szczególności narażona na nieuczciwość przedsiębiorców. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia w 2009 r. na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, starsi

Są nachodzeni w domach przez akwizytorów, odmawia się im rozpatrzenia reklamacji, próbuje się wymuszać podpisanie niechcianej umowy – to tylko niektóre problemy starszych konsumentów.

Prawie 20% naszego społeczeństwa to osoby starsze – grupa społeczna w szczególności narażona na nieuczciwość przedsiębiorców. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia w 2009 r. na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, starsi konsumenci są w znacznym stopniu podatni na nieuczciwe praktyki rynkowe. Przedsiębiorcy, wykorzystując ich zaufanie, stosują zabiegi mające na celu wprowadzenie seniorów w błąd co do rzeczywistych właściwości oferowanej usługi lub towaru.

Przykłady ich pomysłowości w naciąganiu seniorów można mnożyć: wystarczy wspomnieć powszechne praktyki oferowania urządzeń, które miałyby leczyć wszystkie choroby czy dostarczanie do domu konsumenta niezamówionych produktów, próbując w ten sposób wymusić ich zakup. Oferowanie za niewielkie pieniądze wycieczek czy pielgrzymek do miejsc kultu religijnego, podczas których senior narażony jest na stosowanie agresywnych technik marketingowych polegających między innymi na nachalnym nakłanianiu do nabycia różnych produktów to kolejna z powszechnie znanych starszym konsumentom sztuczek marketingowców.

Warto walczyć o swoje

Dlaczego nieuczciwe firmy za cel wybrały sobie właśnie starsze osoby? Przyczyn takiej sytuacji jest wiele. Jedną z nich jest nieznajomość przepisów – ponad połowa badanych nie zna przysługujących im praw lub zna je tylko w nieznacznym stopniu. Zaskakujące jest, że co piąty badany mylnie twierdzi, że produkt wolno sprzedawać po terminie przydatności do spożycia, jeżeli sklep uzyska na to zgodę Sanepidu. Dodatkowo 20% respondentów uważa, że przeterminowany produkt może być sprzedawany, ale jedynie po obniżonej cenie.

Niewielka jest też wiedza dotycząca możliwości reklamacji produktu. Jedynie połowa konsumentów jest świadoma, że robiąc zakupy na wyprzedaży przysługują im takie same prawa, jak w każdej innej sytuacji zakupu towarów w sklepie. Konsumenci, którzy nie zdecydowali się na ten sposób dochodzenia roszczeń, tłumaczą to faktem, że po prostu nie wierzą w pozytywne rozpatrzenie swojej reklamacji oraz tym, że zajmuje to zbyt wiele czasu.

Nie ufaj sprzedawcy

Również informacje o oferowanych produktach lub świadczonych usługach często okazują się niewystarczająco jasne dla seniorów. Połowa konsumentów powyżej 60. roku życia nie czyta umów – niektórzy z powodu zbyt drobnego druku, a inni przez niezrozumiały język. Problemem może być także zbyt duże zaufanie do pracowników między innymi banków lub innych instytucji finansowych, wynikające z przyzwyczajeń z minionych lat. Prawie 40% ankietowanych ma do nich na tyle duże zaufanie, że nie potrzebuje czytać oferowanych umów.

Badania wskazują, że mimo przeświadczenia o swojej słabszej pozycji na rynku, starszy konsument zdaje sobie sprawę, iż sprzedawca jest zobowiązany udzielić mu jasnych i zrozumiałych informacji na jego prośbę. Ponad 60% zaś wie, że to na sprzedawcy spoczywa obowiązek sprawdzenia sprzętu przed jego sprzedażą oraz wyjaśnienia, jak funkcjonuje. Podobna liczba respondentów jest świadoma, że kiedy kupuje produkt, którego cena przy kasie okaże się wyższa, może domagać się zwrotu różnicy od sprzedawcy. Zdecydowana większość badanych osób ma potrzebę pogłębienia swojej wiedzy na temat praw konsumenckich.

Aby nie żałować żadnego zakupu, pamiętajmy o jednym: niezależnie od wieku, wszyscy jesteśmy konsumentami, wszyscy mamy takie same prawa i musimy domagać się ich respektowania.

Zobacz także:

Konsument na rynku usług bankowych

Spółdzielnia mieszkaniowa może udostępniać dane osobowe?

Spółkę można podzielić

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj