Wysyłasz przesyłkę? Sprawdź, jakie pułapki czekają na ciebie ze strony nieuczciwych firm kurierskich. Okazuje się, że w regulaminach nawet dużych i znanych firm aż roi się od zapisów niezgodnych z prawem. 22 decyzje, 5 postępowań w toku i łącznie ponad 300 tys. zł kar – to wynik kontroli 30 firm kurierskich z całej Polski. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który ją przeprowadzał, miał zastrzeżenia do wszystkich skontrolowanych przedsiębiorców. Większość z
Wysyłasz przesyłkę? Sprawdź, jakie pułapki czekają na ciebie ze strony nieuczciwych firm kurierskich. Okazuje się, że w regulaminach nawet dużych i znanych firm aż roi się od zapisów niezgodnych z prawem.
22 decyzje, 5 postępowań w toku i łącznie ponad 300 tys. zł kar – to wynik kontroli 30 firm kurierskich z całej Polski. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który ją przeprowadzał, miał zastrzeżenia do wszystkich skontrolowanych przedsiębiorców. Większość z nich dobrowolnie zmienia zakwestionowane klauzule w swoich regulaminach.
Na co zwracać uwagę?
Zanim nadasz przesyłkę kurierem, koniecznie sprawdź, jaki rodzaj umowy zawierasz. To od niej zależy bowiem, na podstawie jakich przepisów będziesz mógł dochodzić ewentualnych roszczeń. Po pierwsze zwróć więc uwagę, czy w regulaminie określone są jasno kryteria stwierdzające, czy przesyłka jest traktowana jako usługa pocztowa czy przewozowa.
Zgodnie z prawem nadawca w zależności od tego, co przesyła, może stać się stroną umowy przewozu lub o świadczenie usługi pocztowej. Jeśli wysyła korespondencję, stosuje się prawo pocztowe, zgodnie z którym to przedsiębiorca w regulaminie określa okoliczności uznania usługi za niewykonaną oraz zasady postępowania reklamacyjnego. Natomiast jeżeli przesyłka nie zawiera korespondencji, świadczona jest usługa przewozu. Wówczas stosuje się prawo przewozowe jasno określające zasady dochodzenia roszczeń.
Pełna informacja na ten temat ma bardzo duże znaczenie zwłaszcza wtedy, gdy kurier na podstawie tego samego regulaminu świadczy zarówno usługi pocztowe i przewozowe. Zawsze więc domagaj się wyraźnego oznaczenia charakteru usługi w liście przewozowym. Ułatwi to dochodzenie praw w przypadku sytuacji konfliktowych.
Na wypadek reklamacji
Jakie klauzule w regulaminach firm kurierskich powinny obudzić naszą czujność? Otóż szczególną uwagę należy zwrócić na zakwestionowane przez kontrolerów UOKiK-u postanowienia, które mogą naruszać interesy konsumentów. Wciąż może się bowiem zdarzyć, że znajdą się w proponowanym nam regulaminie. Są one wymienione w Rejestrze klauzul niedozwolonych, opublikowanym przez UOKiK.
Naszą uwagę powinny zwrócić postanowienia, które utrudniają dochodzenie reklamacji. Przykładem jest zobowiązywanie konsumenta do dołączenia dodatkowych, innych, wszelkich dokumentów niewymienionych w regulaminie. Kontrolowani przez UOKiK przedsiębiorcy zastrzegali, że brak ich złożenia spowoduje nierozpatrzenie reklamacji.
Zdaniem Urzędu przedsiębiorca ma prawo żądać od konsumenta tylko tych dokumentów, które są związane ze świadczoną usługą, czyli na przykład listu przewozowego, potwierdzenia zawarcia umowy. Wymaganie dodatkowych, bliżej nieokreślonych dokumentów może celowo przedłużać czas rozpatrzenia reklamacji, a tym samym godzić w interesy konsumentów.
Warto zwrócić także uwagę na postanowienia, które ograniczają odpowiedzialność kuriera za utratę, opóźnienie czy też niedostarczenie przesyłki, wyznaczając górną granicę odszkodowania. Zgodnie z prawem przewozowym, w przypadku opóźnienia przewoźnik ma obowiązek do zapłacenia odszkodowania do wysokości podwójnej kwoty przewoźnego, czyli opłaty za transport. A w przypadku wystąpienia szkody w przesyłce ma obowiązek zapłacenia maksymalnie jej wartości.
Teraz, kiedy już jesteś świadomym swoich praw nadawcą przesyłki, możesz spokojnie wybierać wśród szerokiej oferty działających w Polsce firm kurierskich i bezpiecznie korzystać z tego szybkiego i wygodnego sposobu dostarczania paczek i listów, choćby na drugi koniec świata
Zobacz także:
– Kod PKD, a sposób rozliczenia
– Bezprawne korzystanie z liniowego PIT grozi grzywną