Peugeot 208 debiutował na rynku w 2012 roku. Przez 3 lata znalazł na całym świecie niemal milion nabywców i jest obecnie najpopularniejszym modelem francuskiego producenta. Kilka dni temu w ofercie Peugeota pojawił się nowy hatchback sygnowany numerem 208. Zmodernizowane nadwozie i wnętrze, nowoczesne, oszczędne silniki, oryginalne kolory nadwozia oraz większa możliwość personalizacji to tylko niektóre atuty nowego modelu.
Design zewnętrzny 208 to jeden z najładniejszych projektów w segmencie B. Proporcjonalne nadwozie jest mariażem elegancji i nowoczesności. Front hatchbacka zdobi duża osłona chłodnicy, która w droższych wersjach wykończona jest metodą znakowania termicznego „Equalizer” z efektem 3D. Czarny grill okalają podłużne reflektory przednie oraz wkomponowane w zderzak światła przeciwmgielne. Na masce osadzono duże logo lwa, a nieco niżej chromowany emblemat z napisem Peugeot. W profilu zwracają uwagę 16-calowe aluminiowe, czarne tarcze kół, chromowane listwy wokół szyb, niewielkie zwisy nadwozia oraz wznosząca się ku tyłowi linia okien bocznych. Zwieńczeniem proporcjonalnej sylwetki jest masywny zderzak oraz efektowne światła wykonane w technologii LED.
Miejski Peugeot dostępny jest w jednym z 13 kolorów. Nowością jest pomarańczowy lakier Orange Power oraz strukturalne lakiery matowe: szary ICE i srebrny ICE. Aby dodatkowo uatrakcyjnić wygląd zewnętrzny 208 możemy zamówić jeden z dwóch pakietów personalizacji nadwozia: Mentol White oraz Lime Yellow. Determinują one wygląd przedniego grilla, świateł przeciwmgielnych, lusterek bocznych oraz przedniego i tylnego emblematu z napisem Peugeot.
Kabina francuskiego modelu zapewnia miejsce dla czterech osób. Regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach w połączeniu z regulacją (wzdłużna, pochylenie oparcia, wysokość) fotela kierowcy pozwala zająć wygodną pozycję niezależnie od wzrostu kierującego. Tak jak w poprzednim modelu w nowej 208 zastosowano i-Cockpit – rewelacyjną, niewielką kierownicę, wysoko osadzone zegary i duży 7-calowy ekran dotykowy na którym prezentowane są informacje z systemu audio, komputera pokładowego, nawigacji, podłączonego telefonu lub kamery cofania. Przestrzeń pasażerska nowego Peugeota wykończona została plastikami o przyjemnej w dotyku fakturze, detalami imitującymi aluminium oraz elementami pokrytymi czarnym fortepianowym lakierem. W niewielkim nadwoziu udało się wygospodarować przestrzeń bagażową o pojemności 285 litrów.
Pod maską testowego egzemplarza pracował najmocniejszy dostępny silnik benzynowy. Trzycylindrowa jednostka z pojemności 1199 cm3 generuje moc 110 KM i moment obrotowy 205 Nm. W codziennej eksploatacji mały silnik zapewnia optymalne osiągi – przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w 9.6 sekundy i relatywnie niskie (w cyklu mieszanym ok. 5,7l/100km) zużycie paliwa. Silnik współpracuje z manualną skrzynią o 5 przełożeniach. Podczas jazdy z wyższymi prędkościami odczuwalny jest brak 6 biegu, który ograniczyłby zużycie paliwa i hałas wewnątrz kabiny. Zawieszenie małego Peugeota dobrze wybiera nierówności i zapewnia pewne prowadzenie w każdych warunkach. Niewielka średnica zawracania w połączeniu z dobrą widocznością we wszystkich kierunkach, dużymi lusterkami bocznymi oraz opcjonalnymi czujnikami parkowania i kamerą cofania czynią z 208 idealne auto do miasta.
O bezpieczeństwo podróżnych oprócz 6 poduszek powietrznych, systemów ABS i ESP może również dbać opcjonalny system automatycznego hamowania w mieście – Acive City Brake. System ten pozwala uniknąć bądź zminimalizować skutki zderzenia w przypadku braku reakcji ze strony kierowcy.
Ceny nowego Peugeota zaczynają się od 41 700 zł. Niewielki hatchback dostępny jest w wersji 3 i 5-drzwiowej w trzech wersjach wyposażenia: Acces, Active oraz Allure. Paleta silnikowa składa się z jednostek benzynowych i wysokoprężnych o mocach od 68 do 110 KM, które mogą współpracować ze skrzynią manualną, zautomatyzowaną lub automatyczną. Zmodernizowana 208 to atrakcyjna i konkurencyjna propozycja, która ma szanse na zwiększenie udziału Peugeota w segmencie B.
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka