Pandemia ograniczyła na jakiś czas dalekie podróże, ale nie te… samochodowe. Jak to możliwe? Arabia Saudyjska, Gruzja, Wyspy Owcze – między innymi z tych miejsc w kwietniu trafiły do Polski auta osobowe, ciężarowe i motocykle. Skąd jeszcze?

W sumie, na polskie drogi wjechało w kwietniu 167 988 pojazdów. W tym prawie 100 tysięcy (99 283) sprowadzonych z zagranicy. Przeszukaliśmy naszą bazę Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) pod kątem najczęstszych oraz najciekawszych destynacji, z których pochodzą. Sprawdźcie, co znaleźliśmy!

Egzotyczny CEPiK

Na pierwszy rzut sprawdziliśmy mniej oczywiste kierunki. W naszej bazie, w kwietniu, pojawiły się samochody, motory i inne pojazdy z różnych – w tym najdalszych – zakątków świata:

  • Arabii Saudyjskiej – samochody osobowe – Porsche i BMW
  • Wysp Owczych – samochód osobowy Ford i ciężarowy Mercedez-Benz
  • Gruzji – po polskich drogach jeździ sprowadzony stamtąd autobus marki Ford i osobowe Volvo
  • Meksyku – ktoś jeździ sprowadzoną z tego kraju Mazdą
  • Lichtensteinu – stąd trafiły do nas m.in.: motocykle BMW i Honda oraz samochody osobowe: Volvo, Audi, BMW, Skoda i Hyundai.

To nie wszystko! Z Mołdawii przyjechał do nas ciągnik rolniczy marki Kirovets, z Grecji ciągnik marki Zetor. Na polskie drogi wjechał też Jeep z Kuwejtu. Coś bardziej nietypowego?

  • Motocykl Honda z Senegalu
  • Land Rover z Egiptu
  • Renault i dwa Volkswageny z Andory.

Najwięcej sprowadzonych w kwietniu do Polski pojazdów pochodzi jednak z dużo mniej odległych części świata. Są wśród nich prawdziwe unikaty. To np. sprowadzone z Czech motocykle – Ariel z 1929 roku i Zundapp z 1939 r. lub sprowadzony ze Szwecji samochód Chevrolet z 1931 r.

Lider tylko jeden

Najwięcej pojazdów Polacy – tradycyjnie – sprowadzili od naszego zachodniego sąsiada. Z Niemiec przyjechało do nas w kwietniu 52 979 pojazdów. Kolejne miejsca zajmują Francja – 12 635 pojazdów i Belgia – 6 321. Taka tendencja utrzymuje się od początku roku.

Biorąc pod uwagę liczbę sprowadzonych z danego kraju pojazdów – w pierwszym kwartale tego roku pierwsze trzy miejsca zajmują te same kraje:

Styczeń:

  • Niemcy – 42 008
  • Francja – 8 652
  • Belgia – 4 296

Luty:

  • Niemcy – 45 953
  • Francja – 10 012
  • Belgia – 4 931

Marzec:

  • Niemcy – 59 833
  • Francja – 13 849
  • Belgia – 6 663

Tuż poza pierwszą trójką, znalazły się Holandia (4880), Stany Zjednoczone (4070) i Włochy (3667).

Skarbnica wiedzy: CEPiK

W bazie CEP można znaleźć mnóstwo istotnych informacji i ciekawostek, jednak to jej niejedyna zaleta. Dzięki niej powstało też wiele przydatnych e-usług, m.in. Historia Pojazdu, dzięki której możemy sprawdzić, czy pojazd nie był kradziony, złomowany albo nie ma przekręconego licznika. To bardzo ważne, jeśli planujemy kupno używanego samochodu, również sprowadzonego z zagranicy.

– Jeśli chcemy sprawdzić pojazd niezarejestrowany w Polsce, potrzebujemy profilu zaufanego. Skorzystanie z usługi jest bezpłatne – tłumaczy minister Marek Zagórski, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. – By sprawdzić pojazdy zarejestrowane w Polsce, potrzebujemy jedynie numeru rejestracyjnego, numeru VIN i daty pierwszej rejestracji – dodaje.

Inne e-usługi przydatne nie tylko dla kierowców:

mPrawo jazdy – czyli dokument potwierdzający uprawnienia kierowcy w telefonie. Znajdziesz je w naszej aplikacji mObywatel.
Mój Pojazd, dzięki której sprawdzisz stan licznika z ostatniego badania technicznego albo dane z dowodu rejestracyjnego pojazdu, którego jesteś właścicielem.


mPojazd – dane z dowodu rejestracyjnego, polisy OC i karty pojazdu. Tę usługę także znajdziesz w mObywatelu. Na 30 dni przed terminem wygaśnięcia OC lub przed końcem ważności badania technicznego, aplikacja przypomni Ci o tym.


Bezpieczny autobus – pozwala sprawdzić podstawowe dane na temat autobusu lub autokaru. Dzięki temu przed wyjazdem można się upewnić czy autobus, którym my lub nasi bliscy będą jechać, ma ważne badanie techniczne, aktualne OC oraz czy nie jest oznaczony jako wycofany z ruchu.

Uwaga! Informacje zaprezentowane w opracowaniu dotyczące rejestracji pojazdów pochodzą z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Dane te zostały wprowadzone do ewidencji przez urzędy i zostały poddane subiektywnym metodom doboru statystycznego. Oznacza to, że mogą nie uwzględniać wszystkich poprawek naniesionych przez urzędników po publikacji.

Wydział Promocji Polityki Cyfrowej

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj