Z całą pewnością wielu z nas słyszało o jednym z podstawowych elementów marketingu. Marketing MIX, potocznie określany mianem 4P – produkt, cena, dystrybucja oraz promocja, to podstawowe elementy, dzięki którym przy ich umiejętnym oraz właściwym zastosowaniu jesteśmy w stanie osiągnąć sukces.
Nie bez znaczenia jest kolejność czterech występujących elementów marketingu. Otóż, aby coś najpierw sprzedać musimy najpierw to wyprodukować, dopiero w późniejszym etapie możemy ustalić cenę dobra, które wytworzyliśmy. Następnie należy zająć się kanałem dystrybucji, dopiero wówczas można skupić się na promocji produktu, bądź też usługi, którą chcemy sprzedać.
A co jeśli opuścimy dystrybucję, a zajmiemy się najpierw promocją? Wówczas nasze działania będą nieefektywne i poniesiemy ogromne straty w wyniku nakładu środków finansowych na reklamę, ponieważ odbiorca pod pływem reklamy będzie chciał nabyć produkt, a niestety nigdzie nie będzie mógł go zakupić. Tak samo sytuacja się ma, jeśli nasz produkt nie będzie łatwo dostępny, wówczas potencjalny konsument będzie miał problem z zakupem reklamowanego produktu.
Produkt – W ujęciu marketingowym oznacza wszystko to, co posiadamy i chcemy wprowadzić na rynek w celu sprzedaży. Nieważne czy są to dobra materialne, czy usługi, które chcemy świadczyć, na rzecz drugiej osoby. Do produktu zalicza się także wszystkie elementy, które mają służyć w celu pozyskania do siebie klienta, a które być może są ujęte już w kosztach danego dobra. Ideą produktu jest jego przeznaczenie, które ma za zadanie w pełni zaspokoić potrzeby konsumenta.
Cena – Niewątpliwie najważniejszy współczynnik, który w szczególności decyduje o popycie na dane dobro. W teorii wygląda to w ten sposób, iż należy określić poziom równowagi cenowej, względem producenta, który przy cenie x zgadza się na sprzedaż danego dobra, a konsument tą cenę reflektuje. Jednakże w praktyce wygląda to zupełnie inaczej, ponieważ producent dąży do osiągnięcia jak najwyższych przychodów, przy jak najniższych poniesionych kosztach, w szczególności podczas kryzysu na rynku.
Jednakże cena ma istotny wpływ na postrzeganie produktu w oczach potencjalnego konsumenta. Im konsument bogatszy, tym bardziej wymagający. Jeśli cena względem produktów substytucyjnych będzie nieco wyższa, konsument może zdefiniować ten aspekt jako pozytywny, ponieważ będzie wychodził z założenia, że droższy produkt jest lepszy.
Dystrybucja – Dlatego też bardzo ważne jest zdefiniowanie kanału dystrybucji oraz określenie grupy docelowej, do której skierujemy swoje produkty. Jeśli nasz produkt jest dobry i chcemy, aby był także dobrze postrzegany przez konsumentów, rozprowadzamy nasze produkty do sieci niedyskontowych typu: Intermarche, Piotr i Paweł, Alma itp., aby nasz produkt znajdował się na półce z równie dobrymi produktami.
Promocja – Kiedy mamy już za sobą proces dystrybucji należy skupić się na promocji swoich produktów, gdyż jak wiadomo reklama jest dźwignią handlu. Ważne jest zdefiniowanie z jakich środków masowego przekazu ma wypływać nasza reklamia. Nie bez znaczenia jest, czy zdecydujemy się na reklamę telewizyjną, radiowa, prasową, czy internetową, a może wszystkiego po trochu, tak jak to było w kanale dystrybucyjnym. Tutaj także musimy uwzględnić, do jakiej grupy docelowej jest skierowany nasz produkt, abyśmy mogli wybrać odpowiedni kanał i formę publikacji naszej reklamy, aby jak najwięcej interesujących nas osób dowiedziało się o istnieniu naszego produktu.
Ale i nie tylko, dotarcia do świadomości potencjalnego konsumenta to jedno, a drugie to wzbudzić potrzebę nabycia reklamowanego produktu. Jednakże nie należny przesadzać aż nadto z wzbudzaniem potrzeb, aby nie budować kłamliwej rzeczywistości. Ponieważ jeśli konsument pod wpływem tych uwarunkować nabędzie reklamowany produkt i rozczaruje się względem treści płynącej z reklamy, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że już nie dokona kolejnego zakupu tego samego produktu.
Potwierdzeniem takiej sytuacji powinna być wzmożona sprzedaż produktu podczas trwania kampanii reklamowej, bądź bezpośrednio po jej zakończeniu z odnotowaniem ogromnych spadków sprzedaży po niedługim czasie.