Z teoretycznego punku widzenia uważa się, iż klient wybiera produkty, które są w znaczący sposób tańsze od produktów konkurencyjnych. Zasadniczo jest to prawda, ponieważ każdy z klientów będzie chciał wydać jak najmniej środków finansowych na potrzeby uzyskania planowanego efektu.
Jednakże istnieje grono konsumentów, którzy twierdzą, iż droższe znaczy lepsze. To również jest prawda, jednakże owy schemat idealnie prezentuje się w większości przypadkach w kwestiach technicznych. Lecz i tak siłą rzeczy większość konsumentów będzie chciało wydać jak najmniej funduszy. Aczkolwiek zwróćmy szczególną uwagę na schemat cenowy w przedsiębiorstwach usługowych. Dla przykładu przedstawmy sytuację różnych domów maklerskich, które świadczą swoje usługi na terytorium Polski. Otóż bezwątpienia każdy z podmiotów, który bazuje na realizacji zleceń, złożonych przez klienta siłą rzeczy świadczy taką samą usługę, co jego potencjalni konkurencji.
Lecz pojawia się zasadnicze pytanie: Na jakiej podstawie ceny za świadczone usługi są zróżnicowane? Dlaczego jedne przedsiębiorstwa za wykonanie takiej samej usługi pobierają wyższą prowizję niż inne domy maklerskie, skoro efekt jest i tak taki sam? Dlaczego oprócz wyższych prowizji od konkurencji pobierane są dodatkowe opłaty za prowadzenie rachunku? Mianowicie prawda jest taka, iż każde z przedsiębiorstw dysponuje innym zapleczem. Łączy się to w konsekwencji z pokryciem wszelakich kosztów z tego tytułu i bez precedensowo w końcowej fazie skupia się na kliencie, obciążając go w ten sposób kosztami, które zostaną przeznaczone na utrzymanie drogiego biurowca, czy też na potrzeb opłacenia dużej ilości pracowników.
Dlatego z całą pewnością warto zrezygnować z kosztów, które w znaczący sposób obciążałyby budżet przedsiębiorstwa. Naturalnie pozwoli to obniżyć cennik i z pewnością przełoży się na zwiększenie liczby klientów, którzy w konsekwencji zasilą budżet firmy. Tym bardziej należy pamiętać, iż jeśli potencjalny klient ma możliwość wyboru tańszej usługi o tym samym efekcie to z całą stanowczością w większości przypadków wybierze właśnie to przedsiębiorstwo w którym będzie miał taniej.