Samo pojęcie marketingu bezpośredniego nie mogłoby istnieć bez narzędzi, które niejako określają sposób możliwości dotarcia do potencjalnych klientów.
Aby rozpocząć proces docierania do odbiorców z godnie z prawem musimy posiadać legalną listę z danymi osobowymi, bądź kontaktowymi do osób, do których chcemy się zgłosić. Aby zdobyć bazę danych interesujących nas osób, firm, instytucji można zgłosić się do Telekomunikacji Polskiej, która zgodnie z obowiązującym prawem sprzedaje dane swoich abonentów w celach marketingowych. Zdobyć możemy zarówno dane korespondencyjne, jak również telefoniczne. Warto wspomnieć, iż dane adresowe są droższe od danych telefonicznych, aczkolwiek końcowa cena będzie zależna od ilości zakupionych danych. Im większa ilość, tym niższa cena za 1 jednostkę.
Jest wiele narzędzi, dzięki którym możemy dotrzeć w sposób bezpośredni do potencjalnego klienta. Jedną z nich jest wysyłanie bezpośrednich przesyłek pocztowych do adresata. Tą drogą możemy wysyłać różnego rodzaju przesyłki reklamowe, foldery, próbki, ogłoszenia. Jeśli oczekujemy jakieś reakcji, odpowiedzi ze strony odbiorcy, to w prosty i łatwy sposób możemy określić procent otrzymanych przesyłek zwrotnych. Nowszą i częstszą formą jest wysyłanie przesyłek pocztą mailową. Również i w tym przypadku musimy zgodnie z prawem zakupić listę danych z adresami mailowymi, bądź zlecić takie zadanie firmie (najczęściej portalowi internetowemu), który posiada bazę maili interesującej nas grupy docelowej.
Kolejnym narzędziem, który cieszy się dużym uznaniem z uwagi na efektywność działania jest telemarketing, polegający na rozmowie telefonicznej z obecnymi, bądź z potencjalnymi klientami. Telemarketing idealnie spełnia swoje zadanie względem osób, którym kończy się Np. abonament telefoniczny. Wówczas osoba pracująca w Call Center kontaktuje się z taką osobą i oferuje atrakcyjne rozwiązania na kolejny okres dwuletniej umowy. Takie działanie ma bardzo wysoki współczynnik na efekt związany z przedłużeniem umowy. Kontakt telefoniczny z docelową osobą, jest także wykorzystywany przez firmy zajmujące się badaniami marketingowymi, które kontaktują się z respondentami w celu zadania różnych pytań.
Z kolei kolejną formą nie tyle co związaną z dotarciem do potencjalnego klienta, w celu dokonania przez niego zakupu, lecz z podtrzymaniem z nim kontaktu i rozpowszechnienie przez niego produktów w celu zebrania zamówienia na poszczególne towary jest wysyłanie swoim stałym odbiorcom specjalnie przygotowanych katalogów. Tak jak to czyni firma AVON, która wysyła swoim konsultantkom katalogi z najnowszym zestawieniem kosmetyków w celu zebrania przez nie zamówienia wśród znajomych, rodziny, itp.
Kolejnym narzędziem marketingu bezpośredniego jest promowanie swoich produktów przy pomocy emisji spotów reklamowych w telewizji. Jest to dość drogie przedsięwzięcie, aczkolwiek bardzo efektywne. Przyjmuje się dwa rodzaje takich rozwiązań. Pierwszą z nich jest emitowanie tradycyjnych spotów reklamowych zaznaczeniem, że można zaraz po zakończeniu emisji reklamy złożyć zamówienie na reklamowany produkt z ukazaniem bezpłatnego numeru telefonu, pod który można zatelefonować.
Drugim rodzajem emisji reklamy w telewizji, jest specjalnie ku temu przygotowany blok reklamowy, który trwa do kilkunastu minut. Z tego typu rozwiązania korzystają takie duże firmy handlowe jak: Mango, Telezakupy, TV market, które prezentują i przedstawiają zalety reklamowanych produktów. Trudno określić jakie są koszty związane z tego typu reklamą, aczkolwiek z pewnością nie są zbyt małe. Warto zaznaczyć, iż każda firma, która prowadzi handel przy pomocy marketingu bezpośredniego musi posiadać własną witrynę internetową, aby potencjalnie zainteresowana osoba mogła zaczerpnąć szerszej informacji.